@bruce: Jeg fandt lige nogle hbo og bluray screenshots(postet af dig på hometheatre forum), og på den baggrund kan jeg godt se der er grund til skuffelse og en smule vrede over at billede er "soft". Tror nu ikke det ændrer på at jeg ville investere i blurayen bare for lydens skyld :)
Men dette ændrer ikke min opfattelse på den allerede udsendte BD-udgivelse. At det, man oprindeligt kaldte et 4/5 billede, bliver til et 3/5 billede, fordi der kommer et bedre transfer, synes jeg er en anelse mærkeligt. Jo, måske hvis man finder originalen at sammenligne med, og man på den baggrund kan konkludere, at transferet var helt ved siden af, men når Coppola selv har været med inde over restaureringen, så synes jeg, det er svært for os uindviede at konkludere, hvorvidt transferet rammer sit forlæg eller ej. Det må nu engang være instruktøren selv, der har det sidste ord.
Den samme tilgang havde jeg, da William Friedkins film French Connection udkom, med manipuleret farvepalette, fordi æstetikken så absolut er en del af instruktørens vision. Det har jeg så meget svært ved at mene, at skarphed og detaljegrad er en del af, med mindre den manipulation er foregået via filtre eller i post production.
Jeg har godt nok ikke hørt, at Coppola, skulle have været inde og manipulere med at gøre billedet mere sløret og køre en gang DNR på kildematerialet. Man optager med filtre og slører af den vis (ikke så meget i post production i 1979), men jeg vil godt æde en lille hat på, at Coppola ikke har foretaget sløring og DNR bagefter optagelserne og så udgivet den version i filmen i biografen og derefter have haft en kopi uden sløring og DNR, om HBO så tilfældigvis har fået fat i, som de har fået lov til at vise i TV.
Jeg gav filmen en højere karakter, da jeg så nogle klip af den på mit TV, den 2. november og skrev:
"Det bliver en kanon oplevelse på det store lærred"
Det blev det så ikke, da jeg så filmen en uge efter og gav den 6/10 (3/5) den 13. november 2010. Den 22. juni 2011 kom så HBO's HDTV transfer og dokumenterede, at der fandtes bedre kildemateriale.
Apocalypse Now er i den henseende en kæmpeskuffelse og om et par år, når den næste version udkommer, skarp og detaljeret, så vil folk juble over den fremragende kvalitet og erkende, at denne version aldrig kan være i nærheden af 4/5, når et billede er så sløret og skæmmet af DNR.
Den samme tilgang havde jeg, da William Friedkins film French Connection udkom, med manipuleret farvepalette, fordi æstetikken så absolut er en del af instruktørens vision. Det har jeg så meget svært ved at mene, at skarphed og detaljegrad er en del af, med mindre den manipulation er foregået via filtre eller i post production.
Godt ord. :)
Og tak for linkene. Jeg kan godt se, at kvaliteten er bedre på HBO's, men det ændrer ikke på, at jeg isoleret set synes billedet er fint på BD-udgivelsen. :)
Og tak for linkene. Jeg kan godt se, at kvaliteten er bedre på HBO's, men det ændrer ikke på, at jeg isoleret set synes billedet er fint på BD-udgivelsen. :)
Ingen tvivl om at Children of Paradise fra Criterion er meget skidt. Det ser ud til, at det er Pathés restaurering og 4K remaster, som er miseren. Sørgeligt. Meget sørgeligt!
#6141 OxxY 12 år siden
Tror nu ikke det ændrer på at jeg ville investere i blurayen bare for lydens skyld :)
#6142 Richard Burton 12 år siden
Jeg har godt nok ikke hørt, at Coppola, skulle have været inde og manipulere med at gøre billedet mere sløret og køre en gang DNR på kildematerialet. Man optager med filtre og slører af den vis (ikke så meget i post production i 1979), men jeg vil godt æde en lille hat på, at Coppola ikke har foretaget sløring og DNR bagefter optagelserne og så udgivet den version i filmen i biografen og derefter have haft en kopi uden sløring og DNR, om HBO så tilfældigvis har fået fat i, som de har fået lov til at vise i TV.
Jeg gav filmen en højere karakter, da jeg så nogle klip af den på mit TV, den 2. november og skrev:
"Det bliver en kanon oplevelse på det store lærred"
Det blev det så ikke, da jeg så filmen en uge efter og gav den 6/10 (3/5) den 13. november 2010. Den 22. juni 2011 kom så HBO's HDTV transfer og dokumenterede, at der fandtes bedre kildemateriale.
Apocalypse Now er i den henseende en kæmpeskuffelse og om et par år, når den næste version udkommer, skarp og detaljeret, så vil folk juble over den fremragende kvalitet og erkende, at denne version aldrig kan være i nærheden af 4/5, når et billede er så sløret og skæmmet af DNR.
Her gif animation af forskellen
#6143 Richard Burton 12 år siden
Banket op i 2 gange størrelse
#6144 MMB 12 år siden
Godt ord. :)
#6145 Richard Burton 12 år siden
Det skal du sandelig have lov til :)
#6146 MMB 12 år siden
#6147 MMB 12 år siden
Led Zeppelin - Celebration Day
Led Zeppelin genforenet i den unikke koncert for fem år siden. Endelig bliver koncerten udgivet.
Pressekonferencen:
#6148 Richard Burton 12 år siden
http://www.hometheaterforum.com/t/324100/a-few-wor...
#6149 Takeshi_K 12 år siden
Lige selv benyttet mig af tilbuddet til at bestille The Pacific på BD: http://cdon.dk/film/the_pacific_%286_disc%29_%28bl...
Så var det fedt nok at jeg lige søgte lidt efter aktive rabatkoder fra CDON. :)
Jeg har også bestilt The Shinjuku Incident på BD fra Amazon, men den kommer først i slutningen af Oktober desværre.
#6150 x marks the spot 12 år siden