Det er også en enestående rædselsfuld film (Liškas musik hjemsøger mig)! Hvilke tjekkiske film har du egentlig set? Selv er jeg håbløst bagud, med litteraturen inklusiv.
#6864 Forståeligt, musikken er mesterligt lavet og brugt, fanger helt eminent flere aspekter i og af filmen. Forbinder både dyr og karnival, krematorium og politik, hjem og bordel osv. som punkter under samme "omfavnende" følelse, forankret i ligmenneskets sminken sig.
Jeg kan vist også kun siges at være bagud. Foruden den allerede omtalte kan jeg kun lidt kortfattet komme i tanker om:
Marketa Lazarova af Vlacil Absolut den mest komplicerede og vanskeligste film, jeg har set. Og alligevel synes den efterfølgende besynderligt organisk og selvforklarende. Meget besynderligt, men også mesterligt.
Valley of the Bees af Vlacil På en gang ualmindeligt smuk og grum. I toppen af filmisk metaforbrug. Meget ren film.
Larks on a String af Menzel Enfoldig men charmerende.
Valerie and Her Week of Wonder af Jires Flot, men lidt for rodet i sine troper og lidt for streng og klar til at repræsentere drømmen så omfattende, synes jeg. Nydelig brug af vampyrismen dog.
The Party and the Guests af Nemec Kunne jeg ret godt lide. En stærkt allegorisk film, og selvom viljerne er noget diffuse, synes de alligevel meget reelle og velrepræsenterende den folkelige enhed og mangfoldighed, som typer naturligvis.
La Notte (Michelangelo Antonioni) Simon Killer (Antonio Campos) The Tarnished Angels (Douglas Sirk) A Time to Love and a Time to Die (Douglas Sirk) Il Bidone (Federico Fellini) Van Gogh (Maurice Pialat)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Jeg har ikke læst bogen, nej. Den findes allerede i oversat form på spansk, tysk, polsk, russisk, kroatisk og italiensk, men Carleton Bulkins oversættelse er den første på engelsk.
Apropos tjekkisk litteratur: Jantar Publishing udgiver en tosproget nyoversættelse af Tjekkiets svar på Ovids Metamorfoser, Karel Jaromír Erbens Kytice z pověstí národních (også kendt fra bl.a. Dvořáks orkestrale fortolkninger).
Om den er bedre end M.M. Sulaks oversættelse (http://www.amazon.co.uk/dp/8086264416/), ved jeg ikke, men for mit vedkommende er slavisk folklore og allegori velkommen i alle afskygninger.
#6869 Jeg overvældes af det enorme land foran mig... Jeg forbliver i Frankrig lidt endnu, men det er interessante anbefalinger, som jeg ikke er sikker på, jeg ellers ville være stødt på. Jeg takker.
Hvad er det særlige ved den slaviske folklore og allegori?
#6861 Pécuchet 12 år siden
Desværre ser det ud til, at hverken Aranyer Din Ratri, Heerak Rajar Deshe eller Sonar Kella er iblandt dem.
#6862 Pécuchet 12 år siden
Intimní osvětlení
Kočár do Vídně
Kristián
Limonádový Joe
Sedmikrásky
Spalovač mrtvol
Obchod na korze
Ostře sledované vlaky
Ucho
Kilde: http://kultura.idnes.cz/jasneho-vsichni-dobri-roda...
#6863 Muldgraver 12 år siden
Den eneste af de film du nævner, som jeg kender, men Second Runs udgave af denne fantastiske film kunne godt bruge en restaurering.
#6864 Pécuchet 12 år siden
#6865 Muldgraver 12 år siden
Forståeligt, musikken er mesterligt lavet og brugt, fanger helt eminent flere aspekter i og af filmen. Forbinder både dyr og karnival, krematorium og politik, hjem og bordel osv. som punkter under samme "omfavnende" følelse, forankret i ligmenneskets sminken sig.
Jeg kan vist også kun siges at være bagud. Foruden den allerede omtalte kan jeg kun lidt kortfattet komme i tanker om:
Marketa Lazarova af Vlacil
Absolut den mest komplicerede og vanskeligste film, jeg har set. Og alligevel synes den efterfølgende besynderligt organisk og selvforklarende. Meget besynderligt, men også mesterligt.
Valley of the Bees af Vlacil
På en gang ualmindeligt smuk og grum. I toppen af filmisk metaforbrug. Meget ren film.
Larks on a String af Menzel
Enfoldig men charmerende.
Valerie and Her Week of Wonder af Jires
Flot, men lidt for rodet i sine troper og lidt for streng og klar til at repræsentere drømmen så omfattende, synes jeg. Nydelig brug af vampyrismen dog.
The Party and the Guests af Nemec
Kunne jeg ret godt lide. En stærkt allegorisk film, og selvom viljerne er noget diffuse, synes de alligevel meget reelle og velrepræsenterende den folkelige enhed og mangfoldighed, som typer naturligvis.
Har du nogle, du vil anbefale?
#6866 Pécuchet 12 år siden
Čarodějův učeň (Karel Zeman)
Happy End (Oldřich Lipský)
Holubice (František Vláčil)
Krysař (Jiří Barta)
Ucho (Karel Kachyňa)
Ellers må følgende udgivelse være den ideelle introduktion:
http://www.terry-posters.com/web/search?search_fie...
#6867 Muldgraver 12 år siden
Tak for anbefalingerne. Også bogen. Har du læst den? Jeg bilder mig ind, jeg har hørt, den skulle være meget anderledes end filmen?
#6868 Benway 12 år siden
La Notte (Michelangelo Antonioni)
Simon Killer (Antonio Campos)
The Tarnished Angels (Douglas Sirk)
A Time to Love and a Time to Die (Douglas Sirk)
Il Bidone (Federico Fellini)
Van Gogh (Maurice Pialat)
#6869 Pécuchet 12 år siden
Jeg har ikke læst bogen, nej. Den findes allerede i oversat form på spansk, tysk, polsk, russisk, kroatisk og italiensk, men Carleton Bulkins oversættelse er den første på engelsk.
Apropos tjekkisk litteratur: Jantar Publishing udgiver en tosproget nyoversættelse af Tjekkiets svar på Ovids Metamorfoser, Karel Jaromír Erbens Kytice z pověstí národních (også kendt fra bl.a. Dvořáks orkestrale fortolkninger).
http://www.jantarpublishing.com/publications.html
Om den er bedre end M.M. Sulaks oversættelse (http://www.amazon.co.uk/dp/8086264416/), ved jeg ikke, men for mit vedkommende er slavisk folklore og allegori velkommen i alle afskygninger.
#6868:
Sirk, ja tak!!!
#6870 Muldgraver 12 år siden
Jeg overvældes af det enorme land foran mig... Jeg forbliver i Frankrig lidt endnu, men det er interessante anbefalinger, som jeg ikke er sikker på, jeg ellers ville være stødt på. Jeg takker.
Hvad er det særlige ved den slaviske folklore og allegori?