Gravatar

#1 Lord Beef Jerky 11 år siden

Jeg har endnu ikke set Carl TH Dreyers mesterværk(er). Da jeg en dag lånte hans Jeanne D'Arc film på biblioteket, blev jeg hurtigt frarådet at se netop den version, og så gik den lidt i glemmebogen. Men jeg så lige, at den nu var landet på blu-ray i UK

http://www.blu-ray.com/movies/The-Passion-of-Joan-...

Er det et godt køb? Og hvilken version bør man se af dem?
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#2 rockysds 11 år siden

#1 Ja! - Den er et fremragende køb. 20 fps er (mere) korrekt/ideel. Dreyer selv anbefaler den stum, og sådan genså jeg den også, da blu-ray-en ankom. Det fungerer fornemt. Jeg ved nogle ikke er så glade for stilheden, men jeg kan ikke rigtig sige noget om de forskellige scores, da jeg ikke har prøvet/hørt dem.

Se ikke "Lo Duca" versionen, der er med som ekstra, først (hvis du ser den overhovedet) - Det er ikke Dreyers udgave.

Hvis du kan lide den, så skal den DFI-"double feature"-blu-ray med "Elsker hverandre" og "Glomdalsbruden", også en solid udgivelse, omend filmene ikke rigtig er af samme kaliber. Jeg er dog meget glad for især "Glomdalsbruden".
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#3 JannikAnd 11 år siden

Du kan roligt købe MoC's blu ray - det er årets udgivelse for mit vedkommende!

Som jeg skrev i HD-tråden, så er der mange, der vil begræde fraværet af Richard Einhorns Voices of Light-score, som er at finde på Criterions gamle DVD. Selvom det er et rigtig flot score, vil jeg dog råde folk til at se filmen stum første gang, hvis de for alvor vil værdsætte Dreyers kompromisløse instruktion. Og ellers indeholder MoC udgaven to glimrende scores: et meget traditionelt piano-styret, og det langt mere eksperimenterende fra Loren Connors, der ledede mine tanker hen på KTL's mesterlige score til Körkarlen - en film du iøvrigt må eje, hvis du har en kodefri afspiller.

Transferet på blu ray'en er ret så unikt, omend en tand for lyst til min smag. Men det er småting. Til gengæld er jeg lidt skuffet over de manglende ekstramaterialer. For en film af så stor betydning, er det lidt ærgerligt, at der ikke er blevet indspillet et par kommentarspor. Heldigvis er den medfølgende booklet rigtig informativ.

Men som rocky-drengen siger, så skal du holde dig fra Lo Duca - den hadede Dreyer selv.
Gravatar

#4 Lord Beef Jerky 11 år siden

Uf mange tak for de fyldestgørende svar! Jeg starter lige med den her, og opsøger de andre nævnte film senere, da jeg uden tvivl vil elske denne.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#5 Thomsen 11 år siden

rockysds (2) skrev:
Dreyer selv anbefaler den stum

Det er lidt af en myte. Sandheden er, at Dreyer bare ikke var tilfreds med den musik, der var komponeret til filmen og aldrig godkendte et score til den. Men det var aldrig hans intention, at den skulle ses uden musikledsagelse.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#6 Pécuchet 11 år siden

Det var Jacob Gades orkester, der stod for musikken til premieren:

Uidentificeret avis (april 1928)

Ifølge Casper Tybjerg foretrak Dreyer dog, at alle hans stumfilm skulle ses i stilhed. Andre påstår, at Jeanne d'Arcs lidelse og død var ment til at blive set med Bruckners henholdsvis 5., 6. og 7. symfoni. Alle tvivlsomme påstande.

Jeg foretrækker at se filmen i stilhed, men har specielt haft et par interessante oplevelser akkompagneret af Brian Ferneyhough. Satie fungerer også overraskende godt.
Der burde have været Roser.
Gravatar

#7 Slettet Bruger [3124484584] 11 år siden

Jeg ser den ofte med Slayers album: God Hates Us All - en spændende oplevelse!

(just kiddin', jeg er faktisk ret glad for den film :D)

Skriv ny kommentar: