hej går i 9. og har projektuge og emnet er forandring og jeg har valgt forandringen inden for film altså fra begyndelsen til idag om hvad der var populært igennem tiderne ville lige høre jeres mening om emnet og hvis i har nogle gode info eller råd så please skriv dem
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
#1 - Altså...du kan slet ikke skrive om forandring fra begyndelsen til i dag, det bliver nødt til at være meget, meget mindre snævert. Evt. kan du tage et årstal og så sige før/efter:
Før og efter 9/11, før og efter 1934(Hollywood Production Code) osv...
Eller du kan skrive om forandring hos en instruktør.
Hvis du gerne vil have det brede perspektiv med, kan du skrive om forandring i vinderne af Best Picture til Oscar...
Men generelt om forandring gennem filmens nu ca. 120 år, det er sgu lidt svært:)
Som de andre skriver, så skal du skære emnet meget til; ellers bliver din opgave helt uoverskuelig. Først må du gøre det klart, om det fx er indenfor de tekniske ændringer eller de kulturelle ændringer din opgave skal ligge, og herefter må du igen skære emnet væsentligt til.
Hvad interesser dig mest i forbindelse med film? Og indenfor hvilke emner kan du finde relevante kilder?
Altså, nu snakker vi jo ikke en bachelor-afhandling her drenge. På folkeskoleniveau kan man godt slippe afsted med et bredere emne, og jeg har i hvert fald selv skrevet en tilsvarende opgave, og fået en fin karakter for den.
Det sagt kunne det sikkert være til din fordel at, begrænse dig, ingen tvivl om det. Men hvis du allerede har valgt dit emne er det jo bare at klø på.
Mit råd er at skaffe dig et overblik over de vigtigste trends indenfor filmverdenen. Lav en god historisk oversigt, og sørg for at få de samfundsmæssige påvirkninger (krig, depression etc.) med ind over. Der findes masser af fornuftige bøger der fortæller dig alt det her, så start med en tur på biblioteket. Dernæst wikipedia.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Det vigtigste er sådan set at lave en problemstilling (uden at det behøver være noget avanceret) og dernæst en løs disposition, så du allerede inden du sætter dig til at skrive har en ide om, hvilke emner, din opgave skal indeholde, og hvor meget plads de hver især skal have.
Tro mig, det er GULD værd at bruge lidt tid på den slags - også på folkeskoleniveau. Jeg husker tydeligt, at vi i 9. klasse for første gang fik forelagt konceptet om disposition og problemstilling, og jeg syntes, det var latterligt og besværligt ... lige indtil jeg prøvede og fandt ud af, at mine opgaver blev væsentligt bedre af det.
Jeg har dog ikke nogen begavede forslag til, hvad din opgave skal indeholde :o)
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Jeg har skrevet en opgave om films udvikling fra de første optagelse (den franske film arbejderne, tror jeg den hedder) til den første film med lyd (jazzsinger) også videre. Kan huske det krævede en del arbejde. Synes også du skal begrænse dig lidt, da du vil kunne nå at komme mere i dybden med emnet og giver en bedre opgave.
#1 MOVIE1000 16 år siden
#2 Spanner 16 år siden
Der er jo lyd og tale, farve, stereolyd, surround, 3D billede, hvis man skal se på hvordan teknologien har præget filmmediet.
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#3 Skeloboy 16 år siden
Før og efter 9/11, før og efter 1934(Hollywood Production Code) osv...
Eller du kan skrive om forandring hos en instruktør.
Hvis du gerne vil have det brede perspektiv med, kan du skrive om forandring i vinderne af Best Picture til Oscar...
Men generelt om forandring gennem filmens nu ca. 120 år, det er sgu lidt svært:)
#4 MOVIE1000 16 år siden
#1 det er hvad/hvilke gerne/film der var populært igennem tiderne
#5 Slettet Bruger [145228376] 16 år siden
Hvad interesser dig mest i forbindelse med film? Og indenfor hvilke emner kan du finde relevante kilder?
#6 gi-jones 16 år siden
Det sagt kunne det sikkert være til din fordel at, begrænse dig, ingen tvivl om det. Men hvis du allerede har valgt dit emne er det jo bare at klø på.
Mit råd er at skaffe dig et overblik over de vigtigste trends indenfor filmverdenen. Lav en god historisk oversigt, og sørg for at få de samfundsmæssige påvirkninger (krig, depression etc.) med ind over. Der findes masser af fornuftige bøger der fortæller dig alt det her, så start med en tur på biblioteket. Dernæst wikipedia.
#7 filmz-yoshimura 16 år siden
Tro mig, det er GULD værd at bruge lidt tid på den slags - også på folkeskoleniveau. Jeg husker tydeligt, at vi i 9. klasse for første gang fik forelagt konceptet om disposition og problemstilling, og jeg syntes, det var latterligt og besværligt ... lige indtil jeg prøvede og fandt ud af, at mine opgaver blev væsentligt bedre af det.
Jeg har dog ikke nogen begavede forslag til, hvad din opgave skal indeholde :o)
#8 Wangsgaard 16 år siden