Når jeg afspiller musik i ITunes sorterer jeg efter kunstner. Så de musikere der starter med "A" står øverst, derefter dem med "B" osv. Mit problem opstår når jeg har et album med forskellige musikere, som oftes soundtrack. For eftersom jeg sorterer efter "kunstner" og ikke "album", ja så bliver albummet spredt ud i hele mit bibliotek.
Et helt konkret eksempel er soundtracket til Drive. Det meste af musikken er lavet af "Cliff Martinez", så her er der ingen problemer. Men åbningsnummeret "Nightcall" er indspillet af "Kavinsky & Lovefoxxx" og ligger derfor og gemmer sig mellem "Kasabian" og "The Kinks". Langt, langt væk fra resten af albummet!
Hvordan kan jeg blive ved med at sorterer efter "kunstner" og stadig holde mine album samlet?
Håber jeg har gjort mig forståelig, og der er én der kan hjælpe mig lidt med at få "samlet" mine albums samme sted i ITunes.
Find hvert nummer og højreklik og vælg Info(mener jeg).
Så er der et felt der hedder Albumskunstner (sådan cirka). Skriv det samme der ved alle sangene (jeg bruger selv V.A. For Various Artists) og sørg selvfølgelig for det samme albumnavn ved dem alle, og så burde det været fixet :-)
Jeg bruger det selv til opsamlinger, tributes og soundtracks :-)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Er dog ikke sikker på om jeg vil være enig i at det virker helt. Med mindre man har tænkt sig at navngive "Albumkunster" på alt ens musik, og så derefter sorterer efter det?
Det er heldigvis så smart lavet, at det går efter album-kunstner først (når man bare vælger at sortere efter kunstner) og derefter kunstner (hvis ikke der er valgt nogen albumkunstner :) )..
Det var ved et rent tilfælde, at jeg selv opdagede det :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
#1 fubar 12 år siden
Mit problem opstår når jeg har et album med forskellige musikere, som oftes soundtrack.
For eftersom jeg sorterer efter "kunstner" og ikke "album", ja så bliver albummet spredt ud i hele mit bibliotek.
Et helt konkret eksempel er soundtracket til Drive. Det meste af musikken er lavet af "Cliff Martinez", så her er der ingen problemer. Men åbningsnummeret "Nightcall" er indspillet af "Kavinsky & Lovefoxxx" og ligger derfor og gemmer sig mellem "Kasabian" og "The Kinks". Langt, langt væk fra resten af albummet!
Hvordan kan jeg blive ved med at sorterer efter "kunstner" og stadig holde mine album samlet?
Håber jeg har gjort mig forståelig, og der er én der kan hjælpe mig lidt med at få "samlet" mine albums samme sted i ITunes.
På forhånd tak
#2 HonoDelLoce 12 år siden
Så er der et felt der hedder Albumskunstner (sådan cirka). Skriv det samme der ved alle sangene (jeg bruger selv V.A. For Various Artists) og sørg selvfølgelig for det samme albumnavn ved dem alle, og så burde det været fixet :-)
Jeg bruger det selv til opsamlinger, tributes og soundtracks :-)
#3 fubar 12 år siden
Er dog ikke sikker på om jeg vil være enig i at det virker helt.
Med mindre man har tænkt sig at navngive "Albumkunster" på alt ens musik, og så derefter sorterer efter det?
#4 fubar 12 år siden
#5 HonoDelLoce 12 år siden
Det var ved et rent tilfælde, at jeg selv opdagede det :)
#6 fubar 12 år siden
irriterede mig efterhånden en hel del, at jeg ikke kunne sortere mine albums alfabetisk og stadig holde dem samlet.