Jeg har for nyligt arvet et ældre, men helt fint Sony surround sound system - uden HDMI. Lyden fungerer fint, når jeg ser film på systemets DVD. Men når jeg ser HD-DVD, kommer lyden kun ud af de to front højtalere. Jeg har forbundet med to audiokabler (de rød-hvide). Men da jeg aldrig før har haft surround, ved jeg ikke, hvor opsætning kikser.
Ud fra din beskrivelse, giver du faktisk svaret på dit spørgsmål.
Du har kun tilsluttet din HD DVD-afspiller med stereokabel, så kommer der kun stereo ud af dit set-up.
Hvis anlægget har mulighed for 5.1 analog tilslutning, er dette at foretrække, men ellers skal du benytte et digitalt signal, altså optisk eller coaxkabel.
Skriv evt. modelnummeret på anlægget, så kan vi se hvad det understøtter. :)
Har selv en HD-DVD afspiller (HD-E1) forbundet til en sony receiver.. Jeg bruger selv et optisk-kabel som dette da din hd-dvd afspiller kun kan køre stereo i analog...
Men tjek lige udgangene på din surround forstærker og se om der er en optisk evt Coaxial udgang bagpå
Nikko was easy. Now it's your turn. One night you'll close your eyes, and when they open I'll be there. It'll be time to die
Ud fra den manual jeg kan finde på den, ser det ikke ud til at der er andre mulighed end stereo-ind, så umiddelbart må du nøjes med stereo på dine HD DVD'er.
Jeg skal ikke kunne sige hvad præcis HDMI-ind gør i forhold til det sæt, men jeg tvivler stærkt på at det er til lyd o.s.v., da der ikke står at der er HDMI-ud. Der skal jo både være en udgang og en indgang, for at kunne sende signalet videre til tv'et.
Endnu er jeg ikke stødt på noget i den billige ende, der understøtter dette, så mit bedste bud er at spare lidt flere penge op og afvente.
Hvad jeg lige hurtigt kan læse mig til. Så er HDMI porten på Thomson sættet en udgang. Så nej den kan du altså hellere ikke bruge. Men hvis du gerne vil have surround sound fra din HD afspiller. Så kan du nøjes med at købe en særskilt surround receiver og bruge dine nuværende højtalere. Husk dog på at du skal have en receiver der har mulighed for at bruge en passiv sub-woofer. Denne løsning gør også at du fremover skal bruge din HD afspiller til at afspille DVD.
Ellers kan jeg kun tilslutte mig Kadanns råd om at vente og spare op.
#1 JannikAnd 17 år siden
Jeg har for nyligt arvet et ældre, men helt fint Sony surround sound system - uden HDMI. Lyden fungerer fint, når jeg ser film på systemets DVD. Men når jeg ser HD-DVD, kommer lyden kun ud af de to front højtalere. Jeg har forbundet med to audiokabler (de rød-hvide). Men da jeg aldrig før har haft surround, ved jeg ikke, hvor opsætning kikser.
Kan en venlig filmz'er hjælpe?
På forhånd tak,
Jannik
#2 filmz-Kadann 17 år siden
Du har kun tilsluttet din HD DVD-afspiller med stereokabel, så kommer der kun stereo ud af dit set-up.
Hvis anlægget har mulighed for 5.1 analog tilslutning, er dette at foretrække, men ellers skal du benytte et digitalt signal, altså optisk eller coaxkabel.
Skriv evt. modelnummeret på anlægget, så kan vi se hvad det understøtter. :)
#3 MouseMickey 17 år siden
Men tjek lige udgangene på din surround forstærker og se om der er en optisk evt Coaxial udgang bagpå
#4 JannikAnd 17 år siden
#5 filmz-Kadann 17 år siden
#6 JannikAnd 17 år siden
#7 JannikAnd 17 år siden
Er dette en mulighed? Eller er det lidt for meget hr. og fru Danmark?
#8 filmz-Kadann 17 år siden
Jeg skal ikke kunne sige hvad præcis HDMI-ind gør i forhold til det sæt, men jeg tvivler stærkt på at det er til lyd o.s.v., da der ikke står at der er HDMI-ud. Der skal jo både være en udgang og en indgang, for at kunne sende signalet videre til tv'et.
Endnu er jeg ikke stødt på noget i den billige ende, der understøtter dette, så mit bedste bud er at spare lidt flere penge op og afvente.
#9 JannikAnd 17 år siden
Men hvilken løsning kører du selv? Så vidt jeg husker kører du HD-DVD via surround?
#10 Scherlund 17 år siden
Ellers kan jeg kun tilslutte mig Kadanns råd om at vente og spare op.