Jeg har i noget tid drømt om at lave en hjemmebio. Nu har jeg bestemt at det skal laves, så derfor har jeg nogle spørgsmål. Hvor langt bør der minimum være fra lærred til projektor? Har læst en artikel, fra 2003, hvor der stod at der stilles store krav til projekter hvis afstanden er 3 meter eller under. Nogen af jer som kan anbefale en god projektor og lærred, til overkommelig pris?
Siddeafstand er afhængig af lærredets størrelse og opløsningen af billedet. Det er alle parametre som spiller ind for at få den optimale filmoplevelse.
Er du ude efter en 720p eller en 1080p projektor? Og hvad er dit budget?
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Drømmen var selvfølgelig en 1080p, men er bange for det må vente. Har kigget lidt på denne link til projektor hvis det er en fin projektor, havde jeg håbet på et budget på ~10k for lærred og projektor. Men kan det ikke lade sig gøre, må jeg jo smide flere penge efter projektet om nødvendigt.
Sanyoen er en helt fantastisk løsning. Man kan spare små 1000kr hvis man bestiller den hjem fra Tyskland. Men der er nogle andre regler mht garanti osv.
Mht lærred, så kan du forsøge at kontakte Tapeconnection, og høre om de har flere lærreder tilbage fra udsalget - det var nogle helt latterlige lave priser i forhold til hvad de normalt koster i DK. Har man ikke 10 tommelfingre, så kan man købe lærredsdug hos Priebe, og så selv lave en fastramme i stedet for de billige rullelærred-løsninger.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Mht afstande, så har jeg monteret min Z3 ca. 4m fra lærredet, og det betyder et billede på 197x110cm, altså 88" - og det er det "mindste" billede den kan lave.
Jeg er også "Sanyo mand", når det kommer til 720p projektorerne, men måske denne kunne være interessant i samme prisklasse. Jeg har ikke set den, men den har gode specs og får en virkelig god anmeldelse. Meget lysstærk.
Mht. lærred så skal du lige gøre op med dig selv om rummet er lyskontrolleret og mørkt, eller du skal kunne se film også ved lidt lys. Også om du vil have et rammelærred eller et nedrulnings af slagsen.
Hmm, rummet jeg havde regnet med skulle bruges er 4 m x 3,7 m ergo ville afstanden fra lærred til projektorlinse være under 4 m. Der er et vindue, men den er mørklagt 100 % idet der er Mørklægningsgardiner.
Et lærred på mellem 80-100" er nok det optimale. Et lærred med en gain på 1 eller derover vil passe dig. Desto mere lysstyrke desto mindre gain behøver du, men gå ikke under 1.0!
#9 : Nej, har reelt intet af det digitale udstyr! Lige pt. har jeg kun rummet! Havde regnet med at når projektor og lærred var ankommet, ville jeg tage i Hifi-klubben og finde anlægget mv. Men hvis du har en god ide til lyd udstyr (til overkommelig pris) må du meget gerne sige til :D
Bruce: lærred ala denne ville det være et godt køb?
#1 intak 17 år siden
Jeg har i noget tid drømt om at lave en hjemmebio. Nu har jeg bestemt at det skal laves, så derfor har jeg nogle spørgsmål.
Hvor langt bør der minimum være fra lærred til projektor? Har læst en artikel, fra 2003, hvor der stod at der stilles store krav til projekter hvis afstanden er 3 meter eller under.
Nogen af jer som kan anbefale en god projektor og lærred, til overkommelig pris?
#2 filmz-Bruce 17 år siden
Er du ude efter en 720p eller en 1080p projektor? Og hvad er dit budget?
#3 intak 17 år siden
link til projektor hvis det er en fin projektor, havde jeg håbet på et budget på ~10k for lærred og projektor. Men kan det ikke lade sig gøre, må jeg jo smide flere penge efter projektet om nødvendigt.
#4 filmz-vassago 17 år siden
Mht lærred, så kan du forsøge at kontakte Tapeconnection, og høre om de har flere lærreder tilbage fra udsalget - det var nogle helt latterlige lave priser i forhold til hvad de normalt koster i DK. Har man ikke 10 tommelfingre, så kan man købe lærredsdug hos Priebe, og så selv lave en fastramme i stedet for de billige rullelærred-løsninger.
#5 filmz-vassago 17 år siden
Du kan regne lidt på det her:
http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-Z5-proje...
#6 filmz-Bruce 17 år siden
Panasonic PT-AX200
[url=Panasonic PT-AX200]Ca 8000 i Tyskland[/url]
Mht. lærred så skal du lige gøre op med dig selv om rummet er lyskontrolleret og mørkt, eller du skal kunne se film også ved lidt lys. Også om du vil have et rammelærred eller et nedrulnings af slagsen.
#7 intak 17 år siden
#8 filmz-Bruce 17 år siden
#9 davenport 17 år siden
#10 intak 17 år siden
Bruce: lærred ala denne ville det være et godt køb?