Gravatar

#1 davenport 20 år siden

Der er i aften tema om Hollywood og krig på DR2. Jeg mener det er en genudsendelse, men det skal jo ikke afholde nogen fra at se det. Dr skriver:

Hollywoods krigsfilm har påvirket vores opfattelse både af Anden Verdenskrig, Vietnam og stort set alle andre store krige de sidste 60 år. Men når Hollywood laver sine store krigsfilm, kigger Pentagon med over skulderen. Hvis du som filmmand ønsker tanks, jagerfly og u-både stillet til rådighed, må du rette din film til, så Pentagon også kan lide den. Hollywoods producere må acceptere, at Pentagon læser minutiøst i manuskripterne og retter til, hvis der er noget, militæret ikke bryder sig om. Pentagon forsøger at sikre, at USA's politik får den rette eksponering - også i Hollywoods film. Altså: Intet krigs-isenkram, hvis din film anlægger uheldige vinkler og kommer med tvivlsomme udtalelser. Er det moralsk forkasteligt eller helt legitimt, når samarbejdet mellem filmfolk og militær udarter til censur og selvcensur ? Hvilken effekt har Pentagons samarbejde med Hollywood haft på os siden Anden Verdenskrig? Har det danske forsvar censureret danske film ? Martin Breum har besøg af oberstløjtnant Hans Christian Mathiesen, Forsvarskommandoen, og af journalist, sikkerhedsanalytiker Jørgen Dragsdahl.

Se oversigten her:

http://www.dr.dk/nav/programoversigt/w3c/epg.asp?m...

Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#2 frahm-2 20 år siden

Jeg læste engang en artikel i Berlingske Tidende om dette og den var i hvert fald rigtig spændende, så jeg kan kun anbefale denne temaaften
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com

Skriv ny kommentar: