Jeg har haft en (indrømmet) lidt fjollet diskussion med min kæreste, om hvorvidt Argh! og Aaaaarrrrghh!! kan være et udtryk for frygt og forskrækkelse.
Du har ret, det er fjollet at diskutere om ordene kan bruges som udtryk for det ene eller det andet, for det har du tydeligvis selv set. Og tegn har ikke andre meninger end dem vi er i stand til at tillægge dem, sådan fungerer sprog. Det er dog ikke fjollet at diskutere, hvornår udtrykkene bruges til det ene, og hvornår til det andet :)
Jaja, radisse kan selvfølgelig betyde gulerod, hvis de fleste af os skulle blive enige om dette, men spørgsmålet går nu også mere på, hvordan ordet reelt bruges i praksis, og om folk deler min forståelse af argh som et udtryk for frygt. Foreløbigt har jeg registreret, at i hvert fald et par stykker her i tråden opfatter argh ligesom mig.
The only way to beat a troll is to not play their game.
'Argh, Arrr, interj. [ag] Høysg.AG.25: udråbsord, også i formen "Aa(...)rgh". laant fra middelnedertysk (ty.) 'ach el. arch, kan også stamme fra norrønt "Vråågr" og "Argr". † d. s. s. ah 1.1. "...det bedste i verden ville være et varmt bad, men Arch!, der er allerede optaget derude", Kierkegaard.Søren 2.2. "Aaargh min Mave! min Mave! Holberg.Jean."V.2. "Argh min Rygg! argh mit Hoved!" som i dødskvaler 1) bruges for at udtrykke forskrækkelse, frustration, vemod, uudholdelig lidelse el.lign. 2) maritimt udråb af ukendt oprindelse, egentlig "arrr(...)", blandt pirater oftest brugt neutralt eller i mindre grad positivt. Ellers negativt: "Arrr! Om dette Menneske siger vi kun, at vi ikke bryder os om hans Færd på Havene. Sådan en Søndagsrytter!", korporal Jens-Torkild Bolle, Cit.1929.(OrdbS.). i Ekstrabl.
'Argh, Arrr, interj. [ag] Høysg.AG.25: udråbsord, også i formen "Aa(...)rgh". laant fra middelnedertysk (ty.) 'ach el. arch, kan også stamme fra norrønt "Vråågr" og "Argr". † d. s. s. ah 1.1. "...det bedste i verden ville være et varmt bad, men Arch!, der er allerede optaget derude", Kierkegaard.Søren 2.2. "Aaargh min Mave! min Mave! Holberg.Jean."V.2. "Argh min Rygg! argh mit Hoved!" som i dødskvaler 1) bruges for at udtrykke forskrækkelse, frustration, vemod, uudholdelig lidelse el.lign. 2) maritimt udråb af ukendt oprindelse, egentlig "arrr(...)", blandt pirater oftest brugt neutralt eller i mindre grad positivt. Ellers negativt: "Arrr! Om dette Menneske siger vi kun, at vi ikke bryder os om hans Færd på Havene. Sådan en Søndagsrytter!", korporal Jens-Torkild Bolle, Cit.1929.(OrdbS.). i Ekstrabl.
:)
Du trænger seriøst til at komme igang med studierne :)
#11 Muldgraver 12 år siden
Du har ret, det er fjollet at diskutere om ordene kan bruges som udtryk for det ene eller det andet, for det har du tydeligvis selv set. Og tegn har ikke andre meninger end dem vi er i stand til at tillægge dem, sådan fungerer sprog. Det er dog ikke fjollet at diskutere, hvornår udtrykkene bruges til det ene, og hvornår til det andet :)
#12 Riqon 12 år siden
Jaja, radisse kan selvfølgelig betyde gulerod, hvis de fleste af os skulle blive enige om dette, men spørgsmålet går nu også mere på, hvordan ordet reelt bruges i praksis, og om folk deler min forståelse af argh som et udtryk for frygt.
Foreløbigt har jeg registreret, at i hvert fald et par stykker her i tråden opfatter argh ligesom mig.
#13 wimmie 12 år siden
#14 Fellaheen 12 år siden
:)
#15 doom WAD 12 år siden
#16 Muldgraver 12 år siden
Har du selv konstrueret teksten? Jeg kan nemlig ikke med held lave et lignende opslag på nogle af ordnet.dks ordbøger.
#17 Fellaheen 12 år siden
Hehe ja
#18 Muldgraver 12 år siden
Aldeles nydeligt arbejde!
#19 JannikAnd 12 år siden
#20 Riqon 12 år siden
Du må sende det til Ordnet, et sådant opslag kan de umuligt afvise!