at jeg kunne tillade mig at bruge et stykke som det her, uden det på nogen måde virker banalt, uden det er for meget på nogen måde.
Man kommer unægtelig til at tænke på Offret, hvor "Erbarme Dich" er brugt på mest forløsende vis. Ja det er næsten det eneste eksempel jeg kan komme i tanke om. Melancholia eller Enter the Void gør jo ikke hverken Bach eller Wagner meget bedre end de er :)
#2622 Det gør man da unægteligt, for jeg havde præcis brugen af "Erbarme Dich" i Offret i tankerne, da jeg skrev det. Og ligesom dig kan jeg heller ikke komme i tanke om andre eksempler - derfor må jeg bøje mig og erklære, at Offret er det bedste, Tarkovskij har lavet.
Det perfekte filmøjeblik må være den perfekte sammensmeltning mellem lyd- og billedside. Lydsiden kan naturligvis også bestå af fuldstændig stilhed - hvis man bare mestrer det.
Hvis du udnytter dét stykke musiks fulde potentiale i et sublimt filmøjeblik, skal jeg også nok garantere, at din film opnår en ret høj placering på min (ikkeeksisterende) favoritliste... Bare tanken om det :)
Byrd, de Lassus, da Palestrina, des Prez, de Victoria, Dufay, Gibbons, Piersson, Praetorius, Tallis af renæssancekomponister dukker også op i hukommelsen.
MBAD (2623) skrev:
... derfor må jeg bøje mig og erklære, at Offret er det bedste, Tarkovskij har lavet.
#2621 Fellaheen 14 år siden
Hvad med Bach da? Det er også barokken.
#2622 Fellaheen 14 år siden
Man kommer unægtelig til at tænke på Offret, hvor "Erbarme Dich" er brugt på mest forløsende vis. Ja det er næsten det eneste eksempel jeg kan komme i tanke om. Melancholia eller Enter the Void gør jo ikke hverken Bach eller Wagner meget bedre end de er :)
Glæder mig til at nogen filmatiserer den her:
#2623 MBAD 14 år siden
Det perfekte filmøjeblik må være den perfekte sammensmeltning mellem lyd- og billedside. Lydsiden kan naturligvis også bestå af fuldstændig stilhed - hvis man bare mestrer det.
Hvis du udnytter dét stykke musiks fulde potentiale i et sublimt filmøjeblik, skal jeg også nok garantere, at din film opnår en ret høj placering på min (ikkeeksisterende) favoritliste... Bare tanken om det :)
#2624 Antlion 14 år siden
Albinoni, Bach, Buxtehude, Charpentier, Corelli, Händel, Lully, Monteverdi, Pergolesi, Purcell, Rameau, Scarlatti, Schütz, Telemann, Vivaldi?
Byrd, de Lassus, da Palestrina, des Prez, de Victoria, Dufay, Gibbons, Piersson, Praetorius, Tallis af renæssancekomponister dukker også op i hukommelsen.
Vise ord, min ven, vise ord...
#2625 HelmerJ 14 år siden
#2626 Antlion 14 år siden
#2627 Collateral 14 år siden
#2628 Antlion 14 år siden
#2629 Antlion 14 år siden
Jeg kom, kom, kom...
#2630 Antlion 14 år siden