Indenfor patiche og selvbevidst B-films-kitsch er den klart noget af det bedste, jeg har set. Den kan sagtens konkurrere med Melville, Fulci, Leone, Tarantino, Argento og sådan nogle. Men er den mere end det? Det ved jeg ikke rigtig. Jeg synes i hvert den var en smule for primitiv, men også meget potent. Hele mytologiseringen af "the bad guy" og heltedyrkelsen er sjov, men også utrolig dum. Jeg ved ikke om jeg bedre kan lide Valhalla Rising. Jeg kan bedre lide Valhalla Risings præmis og ambitioner og enkelte af scenerne, men som helhed var den mindre vellykket efter min mening. Derimod er Drive bare en forbandet velkomponeret og vellykket film på sine egne præmisser.
Din sammenligning med "Valhalla Rising" er lig min. Den har flere mislykkede forsøg end "Drive", men tager langt flere chancer. Naturen og mytologien i "Valhalla Rising" er langt mere interessant end bybilledet og karakterstudierne i "Drive". Narrativ set er VR dog en ørkenvandring.
"Drive" er god kitsch, noget næsten uhørt i disse dage, hvor popkulturen har meldt fallit. Men er den mere end det? Nej, det tror jeg ikke. Ej heller fornemmer jeg en ambition om at være mere. Og det er fint. Umiddelbart tror jeg, at Refn har haft et behov for at vise sine færdigheder som håndværker fremfor kunstner, efter flere kommercielt mislykkede forsøg på at lave kunst (hvor perverst det end lyder).
Uden at have set den så virker Drive som en kæmpe succes både filmisk og kommercielt, når du tænker på, at hans muligheder trods alt har været begrænsede. Det er jo hans første "Hollywood" film, som også skal appelere nogenlunde bredt og også med et begrænset budget. Derudover så er han helt ny på banen derovre, og dermed er det også en film, som skal etablere ham et navn ovre i USA, samtidig med at det skal være en film med kvaliteter og vise, hvad Refn kan og er.
Jeg hører en del Norma Jean og The Chariot for tiden... og lidt DevilDriver... og lidt Machine Head... og en smule Bring Me The Horizon selvom jeg ikke bryder mig meget om det.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#2981 Fellaheen 13 år siden
#2982 JannikAnd 13 år siden
"Drive" er god kitsch, noget næsten uhørt i disse dage, hvor popkulturen har meldt fallit. Men er den mere end det? Nej, det tror jeg ikke. Ej heller fornemmer jeg en ambition om at være mere. Og det er fint. Umiddelbart tror jeg, at Refn har haft et behov for at vise sine færdigheder som håndværker fremfor kunstner, efter flere kommercielt mislykkede forsøg på at lave kunst (hvor perverst det end lyder).
#2983 MMB 13 år siden
Uden at have set den så virker Drive som en kæmpe succes både filmisk og kommercielt, når du tænker på, at hans muligheder trods alt har været begrænsede. Det er jo hans første "Hollywood" film, som også skal appelere nogenlunde bredt og også med et begrænset budget. Derudover så er han helt ny på banen derovre, og dermed er det også en film, som skal etablere ham et navn ovre i USA, samtidig med at det skal være en film med kvaliteter og vise, hvad Refn kan og er.
#2984 Sweetiebellefan 13 år siden
Stella Mwangi - Haba Haba
#2985 Hr. Nielsen 13 år siden
#2986 Collateral 13 år siden
#2987 rammy 13 år siden
[url=
#2988 Collateral 13 år siden
#2989 Lord Beef Jerky 13 år siden
#2990 stoffer 13 år siden