De to første albums i serien, har jeg kun fået hørt så lidt og sporadisk af, at jeg ikke skal kunne sige hvorledes dette nye står op imod dem. Men bedømt alene, selv om jeg dårligt har fået hørt det endnu, så lyder det rigtigt godt synes jeg. Man skal dog nok være til den mere 'iørefaldende' form for gammeldags Rock'n'Roll, hvor dyderne ikke nødvendigvis gemmer sig i de dybere lag, men mere i det umiddelbare. Hmm, gav det mening?
I have my principles - And if you don't like them, I have others
De to første albums i serien, har jeg kun fået hørt så lidt og sporadisk af, at jeg ikke skal kunne sige hvorledes dette nye står op imod dem. Men bedømt alene, selv om jeg dårligt har fået hørt det endnu, så lyder det rigtigt godt synes jeg. Man skal dog nok være til den mere 'iørefaldende' form for gammeldags Rock'n'Roll, hvor dyderne ikke nødvendigvis gemmer sig i de dybere lag, men mere i det umiddelbare. Hmm, gav det mening?
Det gjorde det, og jeg kan fint værdsætte ligefrem rock'n'roll, såvel som det mere lagrede (hvis det er det rigtige udtryk). Lyder lovende. Må lige have det lyttet igennem.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
[url= Milk Hotel - In the Aeroplane Over the Sea[/url]
Det er lidt irriterende, men fuldt ud menneskeligt forenende, at man ikke kan andet end at underkaste sig dette mesterværk.
Lad mig gætte: Pitchfork synes godt om?
Der er noget, der irriterer mig grænseløst ved det meste indie rock. Selvfølgelig er der også masser af godt, men for det meste er jeg bare irriteret. Tror måske det er over den selvpåtagede, skæve og åh-vi-er-alternative tilgang til genren.
Så der er ikke mange mennesker, der bliver forenet gennem det album med mig :)
Nå ja, selv hører jeg diverse old school thrash bands :)
Jeg kan til dels følge dig i, at indie rock ofte besidder et prætentiøst islæt, men gør det meste popmusik ikke det? Endog er In the Aeroplane Over the Sea alt andet end dette. Alternativt, ja. Skævt, indiskutabelt. Albummets passionerede udtryk får mig hovedkulds til at styrte ned i intellektuel forsagelse, hvilket indledningsvist er irriterende, men ultimativt befriende. Jeff Mangum tildeler hverken sin lyrik guddommelige højder eller billedløshed, og modsat det meste musik, er Neutral Milk Hotel ikke blot en kortvarig rus, men ubestemt fællesskab og udødelighedstro.
Når det kommer til stykket, hører jeg måske mere med hjertet end med øret.
For mit vedkommende er det 90ernes bedste album. Det var da også et album der tog så hårdt på Mangum at han ikke sidenhen har produceret noget nævneværdigt.
Og så vil jeg da lige påpege at det er et album der over en bred kam, har fået meget god kritik. Også af Rolling Stone, som må betegnes som et "mainstream" magasin.
Det er meget forskelligt, vil jeg sige. Rent bogstaveligt lytter jeg meget lidt med ørerne, når det kommer til tekster. Har lagt mærke til her, og i Bedøm Sangen-tråden, at du ofte beskriver en nummer ud fra dens lyriske kvaliteter og meget lidt selve musikken(dog ikke lige i dette tilfælde). Jeg er personligt selv ligeglad med teksterne - for det meste.
Pécuchet (4106) skrev:
Huh?
Pitchfork Media er et musikside/magasin, der går utrolig meget op i indierock...faktisk nok et toneangivende magasin indenfor den genre.
Jeg er personligt selv ligeglad med teksterne - for det meste.
Se, det forstår jeg ikke. Musik er ligeså meget poesi, som poesi er musik. Bevares, musik kan være sproglig "stum" og ukonkret (som Beethoven), og noget af det smukkeste poesi påberåber sig ej musik, ja end ikke toner.
En musiker som Brian Eno kan/kunne sagtens kreere uvildig lyrik, men de fleste sange, der iklæder sig ord, omgives af forkrænkelighed og uvedkommende falskhed, hvis ordene blot akkompagnerer musikken.
Skeloboy (4108) skrev:
Pitchfork Media er et musikside/magasin
Jeg kender udmærket Pitchfork, men har de anbefalet In the Aeroplane Over the Sea for nyligt da?
Indierock har altid været en besynderlig kategorisering. Det er i hvert fald meget udefinerbart.
Jeg er klar over at det som der menes med begrebet er alternativ musik (som i sig selv også er svært at definere).
Der er jo både elektronisk, pop, rap, folk, synth, dubstep etc. Desuden så er noget også kun alternativt indtil det bliver mainstream.
Et eksempel kunne være Arcade Fire som startede med at blive kendte på sider som Pitchfork og som for nylig vandt en grammy og er blevet "mainstream" i den forstand at de har noget et bredere publikum. Det er der så også nogle som har svært ved, da der jo er nogle som mener at dette betyder at de har solgt ud. Hvilket egentlig er noget fjollet noget, da deres musik stadigvæk er i udvikling med base i deres faste traditioner.
#4101 Hr. Nielsen 11 år siden
#4102 Collateral 11 år siden
Det gjorde det, og jeg kan fint værdsætte ligefrem rock'n'roll, såvel som det mere lagrede (hvis det er det rigtige udtryk). Lyder lovende. Må lige have det lyttet igennem.
#4103 Zombi 11 år siden
#4104 Pécuchet 11 år siden
Det er lidt irriterende, men fuldt ud menneskeligt forenende, at man ikke kan andet end at underkaste sig dette mesterværk.
#4105 Skeloboy 11 år siden
Lad mig gætte: Pitchfork synes godt om?
Der er noget, der irriterer mig grænseløst ved det meste indie rock. Selvfølgelig er der også masser af godt, men for det meste er jeg bare irriteret. Tror måske det er over den selvpåtagede, skæve og åh-vi-er-alternative tilgang til genren.
Så der er ikke mange mennesker, der bliver forenet gennem det album med mig :)
Nå ja, selv hører jeg diverse old school thrash bands :)
#4106 Pécuchet 11 år siden
Huh?
Jeg kan til dels følge dig i, at indie rock ofte besidder et prætentiøst islæt, men gør det meste popmusik ikke det? Endog er In the Aeroplane Over the Sea alt andet end dette. Alternativt, ja. Skævt, indiskutabelt. Albummets passionerede udtryk får mig hovedkulds til at styrte ned i intellektuel forsagelse, hvilket indledningsvist er irriterende, men ultimativt befriende. Jeff Mangum tildeler hverken sin lyrik guddommelige højder eller billedløshed, og modsat det meste musik, er Neutral Milk Hotel ikke blot en kortvarig rus, men ubestemt fællesskab og udødelighedstro.
#4107 Slettet Bruger [2385360035] 11 år siden
Og så vil jeg da lige påpege at det er et album der over en bred kam, har fået meget god kritik.
Også af Rolling Stone, som må betegnes som et "mainstream" magasin.
#4108 Skeloboy 11 år siden
Det er meget forskelligt, vil jeg sige. Rent bogstaveligt lytter jeg meget lidt med ørerne, når det kommer til tekster. Har lagt mærke til her, og i Bedøm Sangen-tråden, at du ofte beskriver en nummer ud fra dens lyriske kvaliteter og meget lidt selve musikken(dog ikke lige i dette tilfælde). Jeg er personligt selv ligeglad med teksterne - for det meste.
Pitchfork Media er et musikside/magasin, der går utrolig meget op i indierock...faktisk nok et toneangivende magasin indenfor den genre.
#4109 Pécuchet 11 år siden
Se, det forstår jeg ikke. Musik er ligeså meget poesi, som poesi er musik. Bevares, musik kan være sproglig "stum" og ukonkret (som Beethoven), og noget af det smukkeste poesi påberåber sig ej musik, ja end ikke toner.
En musiker som Brian Eno kan/kunne sagtens kreere uvildig lyrik, men de fleste sange, der iklæder sig ord, omgives af forkrænkelighed og uvedkommende falskhed, hvis ordene blot akkompagnerer musikken.
Jeg kender udmærket Pitchfork, men har de anbefalet In the Aeroplane Over the Sea for nyligt da?
#4110 Slettet Bruger [2385360035] 11 år siden
Jeg er klar over at det som der menes med begrebet er alternativ musik (som i sig selv også er svært at definere).
Der er jo både elektronisk, pop, rap, folk, synth, dubstep etc.
Desuden så er noget også kun alternativt indtil det bliver mainstream.
Et eksempel kunne være Arcade Fire som startede med at blive kendte på sider som Pitchfork og som for nylig vandt en grammy og er blevet "mainstream" i den forstand at de har noget et bredere publikum.
Det er der så også nogle som har svært ved, da der jo er nogle som mener at dette betyder at de har solgt ud. Hvilket egentlig er noget fjollet noget, da deres musik stadigvæk er i udvikling med base i deres faste traditioner.