#9146: Kiggede lige hurtigt på slutningen, og der er ganske rigtigt ingen præst her, og scoret var også anderledes. Bliver spændende at se hele filmen i sin originale film. Hvilken udgave af "Dawn of the Dead" er bedst? Skal nok se dem allesammen, men undrede mig bare over om Argento versionen er værd at se, og hvorfor den eksisterer?
Jeg tror nok, jeg foretrækker enten den almindelige eller lange version frem for Argento-klippet, men har dem ikke lige i frisk erindring i forhold til sammenligning. Argento-versionen blev i sin tid udgivet til det internationale, ikke engelsktalende publikum under titlen Zombi. Den fokuserer vist på mere tight underholdning og indeholder mere Goblin-musik. Lucio Fulcis Zombi 2 hedder i øvrigt sådan, fordi man i Italien ønskede at malke originalens succes med en "opfølger". Dette forhindrede dog heldigvis ikke Zombi 2 i at være fremragende, om end meget primitiv, zombieunderholdning og efter min mening blandt det bedste i genren. Come on, en zombie, der slås med en haj ... Awesome!! :D
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Yeah, og Rædslernes grønne ø, som den hedder herhjemme, kan erhverves i en fin version for ca. 50 kr. hos bl.a. Stereo Studio og Fona 2000 - go fetch, Collateral! :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Hvilken udgave af "Dawn of the Dead" er bedst? Skal nok se dem allesammen, men undrede mig bare over om Argento versionen er værd at se, og hvorfor den eksisterer?
evermind (9151) skrev:
Jeg tror nok, jeg foretrækker enten den almindelige eller lange version frem for Argento-klippet
Jeg er så Rasmus Modsat. Jeg kan ikke døje den lange udgave. Den er ulideligt laaaangsom og kedelig, og egentligt er det, så vidt jeg husker, jo også en arbejdskopi. Cinemateket viste den engang i en 16mm-kopi, de havde fremskaffet, og flere af tilskuerne lignede ved forestillingens slutning de medvirkende levende døde. :-)
Personligt kan jeg bedst lide Argentos europæiske klip. Den er lidt mere tight, og så har den fordelen i Goblins musik, hvor Romeros amerikanske version til tider bruger noget forfærdeligt "library music". Det eneste minus ved Argento-udgaven er, at den mangler indstillingen med zombien, der får klippet hovedet af helikopterens rotorblade.
Collateral--> Som Evermind skriver, så var Argento-versionen beregnet til det europæiske marked. Filmen var en co-produktion mellem Romero og Argento, og en del af aftalen var, at de skulle klippe filmen til hver deres markede. I de gamle vhs-dage var det en sport at få fat i alle udgaver - især da et eller andet lille obskurt selskab fandt en 16mm-kopi af den lange udgave og udsendte den.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
#9156: Fornemmer at jeg nok er nødt til at se alle tre versioner af filmen. Den udgave jeg har set, for længe siden, var enten theatrical eller directors, men er ikke sikker på hvilken. Så må tage dem fra en ende af :)
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
#9156 Det kan være, jeg skal give Argento-udgaven et kig mere, jeg har kun set den en enkelt gang og husker den ikke frygtelig godt, faktisk. Men generelt kan jeg bare godt lide Dawn of the Dead. :)
#9157 Do it man - og lad os høre din sammenligning og dom! :)
Nå, fra Amazon:
Team America: World Police OST
Og fra BB:
The Expendables (BD)
#9151 evermind 15 år siden
Jeg tror nok, jeg foretrækker enten den almindelige eller lange version frem for Argento-klippet, men har dem ikke lige i frisk erindring i forhold til sammenligning. Argento-versionen blev i sin tid udgivet til det internationale, ikke engelsktalende publikum under titlen Zombi. Den fokuserer vist på mere tight underholdning og indeholder mere Goblin-musik. Lucio Fulcis Zombi 2 hedder i øvrigt sådan, fordi man i Italien ønskede at malke originalens succes med en "opfølger". Dette forhindrede dog heldigvis ikke Zombi 2 i at være fremragende, om end meget primitiv, zombieunderholdning og efter min mening blandt det bedste i genren. Come on, en zombie, der slås med en haj ... Awesome!! :D
#9152 Collateral 15 år siden
#9153 dyg 15 år siden
#9154 evermind 15 år siden
#9155 Collateral 15 år siden
#9156 Thomsen 15 år siden
Jeg er så Rasmus Modsat. Jeg kan ikke døje den lange udgave. Den er ulideligt laaaangsom og kedelig, og egentligt er det, så vidt jeg husker, jo også en arbejdskopi. Cinemateket viste den engang i en 16mm-kopi, de havde fremskaffet, og flere af tilskuerne lignede ved forestillingens slutning de medvirkende levende døde. :-)
Personligt kan jeg bedst lide Argentos europæiske klip. Den er lidt mere tight, og så har den fordelen i Goblins musik, hvor Romeros amerikanske version til tider bruger noget forfærdeligt "library music". Det eneste minus ved Argento-udgaven er, at den mangler indstillingen med zombien, der får klippet hovedet af helikopterens rotorblade.
Collateral--> Som Evermind skriver, så var Argento-versionen beregnet til det europæiske marked. Filmen var en co-produktion mellem Romero og Argento, og en del af aftalen var, at de skulle klippe filmen til hver deres markede. I de gamle vhs-dage var det en sport at få fat i alle udgaver - især da et eller andet lille obskurt selskab fandt en 16mm-kopi af den lange udgave og udsendte den.
#9157 Collateral 15 år siden
#9158 Notional 15 år siden
#9159 evermind 15 år siden
#9157 Do it man - og lad os høre din sammenligning og dom! :)
Nå, fra Amazon:
Team America: World Police OST
Og fra BB:
The Expendables (BD)
#9160 HonoDelLoce 15 år siden
What the..
Jeg må i SuperBest i morgen!