Hvilken af hans film kan anbefales til en absolut nybegynder? Jeg har aldrig set en Tarkovsky film, og det kan jeg da se og høre, at jeg må have lavet om på.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
#77 + #80 - Det svenske filminstitut restaurerede "Offret" sidste år (det er en svensk produktion) og udgav den på dvd her i januar. Den skulle have en langt bedre skarphed og kontrast end alle andre udgaver.
Jeg har lige fået svar fra en fyr på et andet forum. Han anbefaler den meget, så jeg tror, at jeg vil forsøge at bestille den. Den er ret dyr (ca. 275kr inkl. forsendelse), men på den anden side er man jo her med til at betale for restaureringsarbejdet. Dvd'en kan tilsyneladende kun købes direkte fra SFI.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Jeg ser ikke noget problem i at man er med til at betale for restaureringsarbejdet, når bare det bliver gjort ordentligt. Derfor syntes jeg også de fleste af de LaserDisc jeg havde fra Criterion var pengene værd.
#81 - Det er et svært spørgsmål, for Tarkovsky er helt sikkert ikke for alle. Hans film er normalt langsomme og reflekterende, men også meget smukt fotograferede.
Jeg kender både folk, som anbefaler at starte med "Solaris", og andre som foretrækker "Andrei Rublev". "Mirror" er nok ikke det bedste sted, fordi den fuldstændigt forlader den konventionelle fortælling og mere kan minde om en slags filmatiserede, løsrevne minder.
Jeg var selv ret glad for at starte med "Stalker", fordi dens science fiction-udgangspunkt formåede at lure mig ind i universet, hvorefter jeg var parat til at sluge alle dens mere filosofiske diskussioner. Den starter som en historie om tre mænd, der vil rejse ind i en forbudt zone. Man får det ikke at vide, hvad zonen er - den kan være hvad som helst - men som knægt i 80'erne associerede jeg både til atomkraftsulykker, nedstyrtede UFO'er eller meteornedslag. Her vandrer mændene ind for at finde et sagnomspunden rum, hvor ens drømme bliver til virkelighed.
"Stalker" er mystisk, forvirrende, men efter min mening også vildt fascinerende og skal formodentligt anskues som en allegori over kunstnerisk virksomhed. Jeg kender dog lige så mange mennesker, som synes, at den er gabende kedelig - ligesom jeg selv havde det svært med "Solaris".
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
#85 - Jeg er helt enig. Jeg har også selv samlet LD'er tidligere og bl.a. fyret 1230kr af for Criterions Brazil-boks engang. I den sammenhæng er 280kr jo pebernødder :-)
Buffy the Vampire Slayer Season 1 (R1) Buffy the Vampire Slayer Season 2 (R1) Buffy the Vampire Slayer Season 3 (R1) Buffy the Vampire Slayer Season 4 (R1) Buffy the Vampire Slayer Season 5 (R1) Buffy the Vampire Slayer Season 6 (R1) Man on the Moon (R1) Almost Famous 3-disc Bootleg Edition (R1) A.I. - Artificial Intelligence (R1) This Is Spinal Tap: Special Edition (R2) Lost In Translation (R3) The Killer: Special Collector's Edition (R0) Invader Zim (R1) Blue Velvet: Special Limited Edition (R0) Bubba Ho-Tep: Limited Collector's Edition (R1)
Og ingen negative kommentarer om mit Buffy soft-spot tak!
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
# 86 Jeg er også enig med dig ;) Tarkovsky er ikke den mest nemme instruktør. Normalt plejer jeg at låne dem mine bøger Takovsky - Cinema as Poety af Maya Turovskaya og hans egen Sculting In Time som er en fremragende introduktion til hans værker og han selv som person. Der på kan de så låne de film de finder interessante.
# 87 - LaserDisc var jo desværre belastet i mange år med høje udgifter, så jeg (og sikkert mange andre) fik desværre ikke råd til at købe alle dem som jeg gerne ville have. Jeg er pt. igang med en større udskiftning af min film samling for flere af mine film kan nu købes billigt på Criterion LaserDisc hos bl.a. Accord da mange folk er kun er til dvd.
#81 dyg 21 år siden
#82 filmz-Le Samouraï 21 år siden
DVDBeaver har en sammenligning:
http://207.136.67.23/film/DVDCompare2/sacrifice.ht...
Den kan købes direkte fra SFI her:
http://filmbutiken.sfi.se/
Prisen er 269 Sv.kr. Der er engelske og svenske undertekster.
#83 filmz-Crystalstar1200 21 år siden
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#84 filmz-Le Samouraï 21 år siden
#85 filmz-Crystalstar1200 21 år siden
#86 filmz-Le Samouraï 21 år siden
Jeg kender både folk, som anbefaler at starte med "Solaris", og andre som foretrækker "Andrei Rublev". "Mirror" er nok ikke det bedste sted, fordi den fuldstændigt forlader den konventionelle fortælling og mere kan minde om en slags filmatiserede, løsrevne minder.
Jeg var selv ret glad for at starte med "Stalker", fordi dens science fiction-udgangspunkt formåede at lure mig ind i universet, hvorefter jeg var parat til at sluge alle dens mere filosofiske diskussioner. Den starter som en historie om tre mænd, der vil rejse ind i en forbudt zone. Man får det ikke at vide, hvad zonen er - den kan være hvad som helst - men som knægt i 80'erne associerede jeg både til atomkraftsulykker, nedstyrtede UFO'er eller meteornedslag. Her vandrer mændene ind for at finde et sagnomspunden rum, hvor ens drømme bliver til virkelighed.
"Stalker" er mystisk, forvirrende, men efter min mening også vildt fascinerende og skal formodentligt anskues som en allegori over kunstnerisk virksomhed. Jeg kender dog lige så mange mennesker, som synes, at den er gabende kedelig - ligesom jeg selv havde det svært med "Solaris".
#87 filmz-Le Samouraï 21 år siden
#88 Morbid 21 år siden
Bestilte idag;
Buffy the Vampire Slayer Season 1 (R1)
Buffy the Vampire Slayer Season 2 (R1)
Buffy the Vampire Slayer Season 3 (R1)
Buffy the Vampire Slayer Season 4 (R1)
Buffy the Vampire Slayer Season 5 (R1)
Buffy the Vampire Slayer Season 6 (R1)
Man on the Moon (R1)
Almost Famous 3-disc Bootleg Edition (R1)
A.I. - Artificial Intelligence (R1)
This Is Spinal Tap: Special Edition (R2)
Lost In Translation (R3)
The Killer: Special Collector's Edition (R0)
Invader Zim (R1)
Blue Velvet: Special Limited Edition (R0)
Bubba Ho-Tep: Limited Collector's Edition (R1)
Og ingen negative kommentarer om mit Buffy soft-spot tak!
#89 filmz-Crystalstar1200 21 år siden
# 87 - LaserDisc var jo desværre belastet i mange år med høje udgifter, så jeg (og sikkert mange andre) fik desværre ikke råd til at købe alle dem som jeg gerne ville have. Jeg er pt. igang med en større udskiftning af min film samling for flere af mine film kan nu købes billigt på Criterion LaserDisc hos bl.a. Accord da mange folk er kun er til dvd.
#90 filmz-Crystalstar1200 21 år siden