Ja hvad er det egentlig der sker? I dag var jeg nede i den lokale pizzabiks, jeg bestilte selvfølgelig det sædvanlige, en nr. 2 med skinke og ananas. For at slå vente tiden i hjel, beslutter jeg mig for at læse i en af biksens blade, udvalget er ikke stort, men et blad springer dog lige øjnene, jeg kan sjovt nok ikke huske hvad det hedder, for jeg blev distraheret af den lækre dame på forsiden.
Jeg bladrer let og elegant igennem bladet, læser ikke rigtig hvad der står, for der må vel være flere billeder af hende den lækre, da jeg pludselig læser overskriften "Den ulige kamp: modstand og modstandsfilm", i artiklen er der er et lille udvalg af både danske og udenlandske modstandsfilm, jeg undre mig over hvem der mon har skrevet artiklen, men jeg kan ikke se noget navn på skribenten, men så kigger jeg oppe i hjørnet af artiklen, hvor der klart og tydeligt står filmz.
Jeg når ikke at læse mere, for nu var min pizza færdig. Jeg lægger(ligger?) bladet fra mig, betaler, tager min pizza og skrider... and I didn't even look back, I was ice cold!
Så hvad sker?, hvad bliver det næste? og prøver filmz virkelig på at overtage verdensherredømmet?
Mht. ligger og lægger, så læste jeg engang, at man bare skal erstatte det med Sidder og Sætter. F.eks. man kan mere eller mindre sige at du Sætter bladet på plads, men man kan dælme ikke sige du Sidder bladet på plads, ergo er det lægger.
Og sakset fra et andet forum:
Jo, det har at gøre med om det er en handling eller stilstand.
At "lægge" er en handling, altså "jeg lægger mig ned", "jeg lægger papirerne på skrivebordet", "hønen lægger æg".
At "ligge" er en tilstand. "Hun ligger ned, "papirerne ligger på skrivebordet", "hønen ligger på sine æg".
Så hvis i er i tvivl, så tænk på om der er en handling bag sætningen :)
# 1 Bladet hed Slice og udkommer vist ikke mere, men Filmz leverede rigtig nok filmmateriale til dem.
Det "nyeste" nummer er det, du læste, og det er fra marts 2008, så det er nogle gamle blade, dit pizzaria har liggende (jeg håber, de skifter deres skinke ud noget oftere) :)
#1 Bobby Singer 16 år siden
Jeg bladrer let og elegant igennem bladet, læser ikke rigtig hvad der står, for der må vel være flere billeder af hende den lækre, da jeg pludselig læser overskriften "Den ulige kamp: modstand og modstandsfilm", i artiklen er der er et lille udvalg af både danske og udenlandske modstandsfilm, jeg undre mig over hvem der mon har skrevet artiklen, men jeg kan ikke se noget navn på skribenten, men så kigger jeg oppe i hjørnet af artiklen, hvor der klart og tydeligt står filmz.
Jeg når ikke at læse mere, for nu var min pizza færdig. Jeg lægger(ligger?) bladet fra mig, betaler, tager min pizza og skrider... and I didn't even look back, I was ice cold!
Så hvad sker?, hvad bliver det næste? og prøver filmz virkelig på at overtage verdensherredømmet?
#2 database 16 år siden
du bladet fra dig" :D
#3 Highland Park 16 år siden
#4 loki 16 år siden
Og sakset fra et andet forum:
Jo, det har at gøre med om det er en handling eller stilstand.
At "lægge" er en handling, altså "jeg lægger mig ned", "jeg lægger papirerne på skrivebordet", "hønen lægger æg".
At "ligge" er en tilstand. "Hun ligger ned, "papirerne ligger på skrivebordet", "hønen ligger på sine æg".
Så hvis i er i tvivl, så tænk på om der er en handling bag sætningen :)
#5 HonoDelLoce 16 år siden
lÆgger - bevÆgelse..
lIgger - stIlle ..
Get it ? :D
#6 chandler75 16 år siden
Det "nyeste" nummer er det, du læste, og det er fra marts 2008, så det er nogle gamle blade, dit pizzaria har liggende (jeg håber, de skifter deres skinke ud noget oftere) :)
http://www.slice.dk/
#7 Bobby Singer 16 år siden
#3 - O-O... must eat... braaaaaaaaaiiiiiiiiiiiiinnnnnnnnnssssssssss
#6 - ah okay tak. Angående skinken, så kan man aldrig være sikker.
Nå men jeg tro lige nu, at jeg ligger mig ned på sofaen og ser nogen film. mens jeg sidder fødener op i bordet og slapper på. I kan hyg jer. :)