#8 Ja O'Toole kan virkelig levere varen. Så også først Becket for nylig og hvilken pragtpræstation. Og så kan man lige smide Laurence Olivier og Richard Burton op på vognen. Desværre fik sidstnævnte ikke chancen i mange gode film, men i bl.a. Who's Afraid of Virginia Wolf og The Spy Who Came in from the Cold er der dømt klasse.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Ligesom mange andre herinde har jeg ikke en bestemt, men mange favoritter :)
En der ikke er blevet nævnt er Russell Crowe. En fantastisk skuespiller, der desværre ikke tager så mange udfordrende roller for tiden. Men manden kan fandme spille.
Bemærkelsesværdige præstationer: "L.A. Confidential", "The Insider", "Gladiator", "A Beautiful Mind".
Bland favoritterne er helt klart Tom Hanks, Harrison Ford og George Clooney. De spiller både seriøse roller og er ikke bange for at underholde i main stream film. Derudover er jeg helt vild med Hugh Jackman og Colin Firth.
You talk to God, you´re religious. God talks to you, your psychotic" --Dr. House
Har ikke én favoritskuespiller, men det er Al Pacino, jeg har set flest film med: Righteous Kill, "Angels in America", The Recruit, Insomnia, Any Given Sunday, The Insider, The Devil's Advocate, Donnie Brasco, City Hall, Heat, Carlito's Way, Scent of a Woman, Glengarry Glen Ross,The Godfather: Part III, Sea of Love, Revolution,Scarface , ...And Justice for All., Dog Day Afternoon, The Godfather: Part II, Serpico, Scarecrow , The Godfather, The Panic in Needle Park.
Men er også langt hen ad vejen enig med #6, dog foretrækker jeg Spencer Tracy fremfor Stewart, fordi Tracy er en anelse mere varieret i hans udtryk...+ hans skuespil var langt foran for hans tid
Hvis jeg må have lov at fjerne Al Pacino (og delvist Harrison Ford) er jeg meget meget enig i wimmies liste. Ikke at jeg ikke kan lide de to fravalgte, men de ligger bare ikke i min yndlingsskuespiller-kategori.
Hvis vi snakker generelle gode skuespiller præstationer, så kan man jo ikke komme udenom Alec Guiness, Henry Fonda, Humphrey Bogart, James Stewart, John Gilbert, John Wayne, Joseph Cotten, Marlon Brando, Orson Welles, William Holden... og alle de andre - både ældre og nyere - som ligeledes fortjener at blive nævnt her (jeg mangler mange, men jeg gider ikke til at skrive flere).
Derfor afkorter jeg det til 10 skuespiller præstationer, som muligvis ikke er de bedste, men som altid har haft en plads i mit hjerte, og derved mine favoritter:
Aleksandr Kaidanovsky, som Stalker i Tarkovskys "Stalker". Anthony Quinn, som Zampanò i Fellinis "La Strada". Eli Wallach, som Tuco i Leones "The Good, the Bad and the Ugly". Frank Murray Abraham som Antonio Salieri i Formans "Amadeus". Jean-Pierre Léaud, som Antoine Doinel i Truffauts "The 400 Blows". Malcolm McDowell, som Alex i Kubricks "A Clockwork Orange". Max von Sydow, som Antonius Block i Bergmans "The Seventh Seal". Lamberto Maggiorani, som Antonio Ricci i Sicas "The Bicycle Thief". Oscar Beregi Sr., som Prof. Dr. Baum i Langs "The Testament of Dr. Mabuse". Toshirô Mifune, som Sanjuro Kuwabatake i Kurosawas "Yojimbo".
Den eneste anden kandidat til disse 10, er Peter O'Tooles præsation i Leans "Lawrence of Arabia", men han når alligevel ikke på det niveau, hvor jeg føler således.
Et par af dem er måske nogle usædvanlige valg? Jeg kan bare ikke komme uden om, at det er disse præstationer, som jeg til den dag i dag stadig er mest fascineret af.
#11 filmz-Bruce 16 år siden
#12 fubar 16 år siden
Så mangler du oven i købet, at nævne den bedste "Where Eagels Dare". Der er der satme dømt klasse!
:D
#13 database 16 år siden
En der ikke er blevet nævnt er Russell Crowe. En fantastisk skuespiller, der desværre ikke tager så mange udfordrende roller for tiden. Men manden kan fandme spille.
Bemærkelsesværdige præstationer:
"L.A. Confidential", "The Insider", "Gladiator", "A Beautiful Mind".
#14 Winniepooh 16 år siden
#15 Skeloboy 16 år siden
The Devil's Advocate, Donnie Brasco, City Hall, Heat, Carlito's Way, Scent of a Woman, Glengarry Glen Ross,The Godfather: Part III, Sea of Love, Revolution,Scarface , ...And Justice for All., Dog Day Afternoon, The Godfather: Part II, Serpico, Scarecrow , The Godfather, The Panic in Needle Park.
Men er også langt hen ad vejen enig med #6, dog foretrækker jeg Spencer Tracy fremfor Stewart, fordi Tracy er en anelse mere varieret i hans udtryk...+ hans skuespil var langt foran for hans tid
#16 Slettet Bruger [3599272383] 16 år siden
#17 Antlion 16 år siden
Derfor afkorter jeg det til 10 skuespiller præstationer, som muligvis ikke er de bedste, men som altid har haft en plads i mit hjerte, og derved mine favoritter:
Aleksandr Kaidanovsky, som Stalker i Tarkovskys "Stalker".
Anthony Quinn, som Zampanò i Fellinis "La Strada".
Eli Wallach, som Tuco i Leones "The Good, the Bad and the Ugly".
Frank Murray Abraham som Antonio Salieri i Formans "Amadeus".
Jean-Pierre Léaud, som Antoine Doinel i Truffauts "The 400 Blows".
Malcolm McDowell, som Alex i Kubricks "A Clockwork Orange".
Max von Sydow, som Antonius Block i Bergmans "The Seventh Seal".
Lamberto Maggiorani, som Antonio Ricci i Sicas "The Bicycle Thief".
Oscar Beregi Sr., som Prof. Dr. Baum i Langs "The Testament of Dr. Mabuse".
Toshirô Mifune, som Sanjuro Kuwabatake i Kurosawas "Yojimbo".
Den eneste anden kandidat til disse 10, er Peter O'Tooles præsation i Leans "Lawrence of Arabia", men han når alligevel ikke på det niveau, hvor jeg føler således.
Et par af dem er måske nogle usædvanlige valg? Jeg kan bare ikke komme uden om, at det er disse præstationer, som jeg til den dag i dag stadig er mest fascineret af.
#18 Åkepool 16 år siden
Edward Norton.
Robert De Niro (i de gode gamle dage).
Al Pacino (også hovedsagligt i hans lidt ældre film).
Russell Crowe.
Daniel Day-Lewis.
Der er sikkert et par stykker mere når jeg lige får tænkt lidt mere.
Er der en tilsvarende tråd for kvinder, siden der ikke er nogen der nævner dem?
#19 Skeloboy 16 år siden
#20 filmz-Bruce 16 år siden