Gravatar

#10111 Åkepool 12 år siden

Hvis jeg pludselig ikke gider fodbold, så står den på dokumentar og i får lov at vælge.

Så hvilken af følgende 4 skal jeg se i aften?:

Senna.
The King of Kong.
Jesus Camp.
Super Size Me.

So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#10112 fubar 12 år siden

Har ikke set Jesus Camp. Men af de tre andre vil jeg klart anbefale King of Kong. Senna er fino. Super Size Me brød jeg mig ikke om
Gravatar

#10113 Kruse 12 år siden

Åkepool (10111) skrev:
Senna.
The King of Kong.

You can't go wrong with these two :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#10114 Åkepool 12 år siden

Så lige nu en lille føring til "The King of Kong".

Meeeen, der er tid endnu, alt kan ske :)
Gravatar

#10115 MMB 12 år siden

Åkepool (10111) skrev:
Senna

Fantastisk film.
Gravatar

#10116 Steffan Rasmussen 12 år siden

The King of Kong.
No matter how old you are, no matter how badass you think you are, if a toddler hands you their ringing toy phone ... You answer it.
Gravatar

#10117 Åkepool 12 år siden

Stadig en lillebitte føring til "The King of Kong".

Gravatar

#10118 Åkepool 12 år siden

Åkepool (10117) skrev:
Stadig en lillebitte føring til "The King of Kong".

Og det bliver så den.
Gravatar

#10119 Ispep 12 år siden

Muldgraver (10110) skrev:
Yay, dejlig galskab.

Hvad synes du om den ellers? Fandt den faktisk rigtig cool og dybt original og sin helt egen. Om end havde den ikke altid min fulde opmærksomhed, men det er også en film der indbyder til flere syn - slutscenen er for herlig.. Jeg er på en 4/6 med den.
Gravatar

#10120 Muldgraver 12 år siden

Jeg kunne godt lide den. Jeg synes den var flot, men det var især identitetslegen som fascinerede mig, og så kritikken af en industri, der driver sine aktører ud i absurde liv, hvor det at finde ind til en kerne af hvad menneskelighed er, og hvorledes den udtrykkes, er lige så brutalt omsonst en gerning, som at puste mod vinden.

På den anden side illustrerer filmen det alment mekaniske ved mennesket, at vi skifter identitet og substans alt efter den situation vi befinder os i, og det at tale om mennesket som et egentligt selv er en illusion, da vi helt skabes af vore omgivelser. At blive bevidst om dette er først og fremmest fremmedgørende, men dernæst kan man jo så vælge omstændighederne og få det ud af dem man kan. Dermed bliver det også særligt morsomt med bilerne, som får en statisk identitet, idet deres enkle funktion som transportmiddel kan fastholde dem i én identitet, der kan udvikle én personlighed. Men kun umiddelbart, for når de bliver alene, da har de deres eget liv. Liv er kontekst?

((Ovenstående tema var især vigtigt i litteraturen i Danmark op gennem 60'erne, da attitude-relativismen blev fremstillet, og litteraturen kunne undersøge det at tillægge et symbol en mening for mennesket, og samtidig fremstille et forløb, hvor menneskets selvfortælling ændredes i takt med omgivelserne. Svend Åge Madsen, Per Højholt og Inger Christensen (og sikkert flere) er interessante i den sammenhæng))

Alt i alt en ganske gedigen film, der har en del på hjerte, og som formidler dette på en ofte både flot og relevant måde, hvor hver "kort-film" har sin egen skøn- og hæslighed og kan komme til sin ret i de sammenbindende og yderligere kontekstualiserende mellemsekvenser.

Endelig: Eftersom jeg havde set Franjus fremragende Les yeux sans visage, var det en fryd at se Edith Scob i sin rolle, og endda bære en maske. Har man se de andre film Carax alluderer til, må fryden være desto større.

Ps: Skal jeg smide en karakter efter filmen, vil det nok blive en 4-5 stykker ud af 6.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl

Skriv ny kommentar: