Jeg tror dig. Jeg er som sådan også næsten altid skeptisk overfor forlængede versioner da de stort set aldrig vinder hos mig. Der er nogle undtagelser som LOTR og Kingdom of Heaven, men ellers er det meget begrænset.
@MikkelAbel: har du set Apocalypse Now før? Hvis ikke, så vil jeg faktisk anbefale, at du ser den oprindelige biografudgave først. Redux-udgaven er en interessant version, men den er lidt for tung i det til tider.
Har aldrig set den før - var også i tvivl om hvad jeg skulle vælge, men endte med Redux og nu er jeg halvvejs.. Så må jeg havde den originale til gode engang :)
Jeg tror dig. Jeg er som sådan også næsten altid skeptisk overfor forlængede versioner da de stort set aldrig vinder hos mig. Der er nogle undtagelser som LOTR og Kingdom of Heaven, men ellers er det meget begrænset.
Hvis vi lige ser bort fra LOTR og Kingdom of Heaven, så er her en lille oversigt over nogle forlængede versioner, der IMO er bedre, og forlængede versioner, der er dårligere:
Bedre:
Dances With Wolves (hvorfor: bedre/dybere karaktertegninger af visse personer + bedre afrundinger af sidehistorier + endnu flere smukke naturscenarier)
Terminator 2: Judgment Day (hvorfor: drømmescenen med Kyle Reese og Sarah Connor skaber en bedre følelsesmæssig forbindelse til 1'eren + vi får en bedre forklaring på, hvordan Arnolds robot kan tillære sig nye, relativt menneskelige ting + flere karakterscener med forskeren Dyson, så vi bedre kan føle med ham som karakter) ... og ja, Ispep, jeg ved godt, vi er uenige om den her! ;-)
The Abyss (hvorfor: vi får en forklaring på rumvæsenernes tilstedeværelse og en naiv, men smuk og rørende kommentar til stormagternes Kolde Krig og menneskenes ondskab og myrderier i krige)
Donnie Brasco (hvorfor: der gives mere plads til at vise Donnies fremmedgørelse overfor sin kone og deres ægteskabelige krise + vi ser, at Sonny holder øje med og har en smule mistanke til Donnie + vi får en scene, hvor Lefty lufter sin misundelse i forhold til Donnie på grund af dennes udsigt til at stige i graderne modsat Lefty)
Nuovo Cinema Paradiso (hvorfor: nutids-delen er langt mere interessant og langt mere stemningsfyldt og giver den fornødne dybde og perspektiv til fortids-delen, ligesom den med den længere slutning samler bedre op på historien + Jacques Perrin, der spiller Salvatore som midaldrende, får lov til at fylde meget mere på sin rolle i kraft af de nye scener, så den del af filmen ikke står i skyggen af barndoms- og ungdomsscenerne.)
Aliens (hvorfor: vi får endnu mere empati med Ripley, fordi vi ser følgerne af hendes årtier lange kunstige søvn + vi ser hvad der er sket med den lille pige Newt's forældre + flere små karakter/dialogscener mellem besætningsmedlemmerne ... det er måske ikke meget, men når først man har set det, synes man, at det hører med ... JEG gør ihvertfald)
Wyatt Earp (hvorfor: Wyatts far - i Gene Hackmans skikkelse - får lov at fylde lidt mere, hvorved hans karakter får mere bredde eller dybde + der er generelt flere scener med familiens medlemmer, så man lærer dem lidt bedre at kende + vi ser Josie forlade Johnny Behan + Isabella Rosselinis karakter Kate er ikke længere på mystisk vis forsvundet ud af filmen uden forklaring ... faktisk er hun slet ikke forsvundet)
King Kong 2005 (hvorfor: filmen tilføres endnu flere magiske eventyr-scener og flere actionscener, bl.a. nogle flere kampe mellem aben og nogle andre kæmpedyr)
Léon (hvorfor: mange flere uddybende karakterscener mellem Léon og Mathilda, bl.a. en der der forholder sig til det moralske dilemma "en 12-årig pige i lære som lejemorder" og en anden der afseksualiserer forholdet mellem Léon og Mathilda)
Dårligere:
Amadeus (hvorfor: filmen bliver simpelthen for lang, og desuden føles tilføjelserne overflødige og ligegyldige)
Hehe! Nope, vi bliver aldrig enige om T2's DC udgave. Leon er jeg enig i. King Kong er jeg ikke enig i. Aliens, den oprindelige udgave, husker jeg ikke. Enkelte har jeg ikke set og resten trænger til gensyn.
Mens kæresten er ude af huset, så tager jeg nok en dokumentar og spoof uge. Indtil videre har jeg set Knuckleball og Usain Bolt, og nu vil jeg se Top Secret efterfulgt af Airplane filmene.. Jeg elsker Netflix!
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Apropos dårlige DC-cuts/forlængede versioner. En af de værste Directors Cut var på Donnie Darko. Hvorfor Richard Kelly tyede til at forklare sin film efter den var blevet kæmpe hit på dvdmarkedet og noget af en kultfænomen fatter jeg ganske enkelt ikke. Og anmelderne hyldede endda DC udgaven.
Apropos dårlige DC-cuts/forlængede versioner. En af de værste Directors Cut var på Donnie Darko. Hvorfor Richard Kelly tyede til at forklare sin film efter den var blevet kæmpe hit på dvdmarkedet og noget af en kultfænomen fatter jeg ganske enkelt ikke. Og anmelderne hyldede endda DC udgaven.
Hear hear! Originalen står til topkarakter imens director's cut er en noget middelmådig oplevelse.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Apropos dårlige DC-cuts/forlængede versioner. En af de værste Directors Cut var på Donnie Darko. Hvorfor Richard Kelly tyede til at forklare sin film efter den var blevet kæmpe hit på dvdmarkedet og noget af en kultfænomen fatter jeg ganske enkelt ikke. Og anmelderne hyldede endda DC udgaven.
Meget enig!
Er lige blevet færdig med Apocalypse Now - Redux.. Så jeg vil straks hoppe videre til Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse
#10651 Ispep 12 år siden
Jeg tror dig. Jeg er som sådan også næsten altid skeptisk overfor forlængede versioner da de stort set aldrig vinder hos mig. Der er nogle undtagelser som LOTR og Kingdom of Heaven, men ellers er det meget begrænset.
#10652 Mikkel Abel 12 år siden
Har aldrig set den før - var også i tvivl om hvad jeg skulle vælge, men endte med Redux og nu er jeg halvvejs.. Så må jeg havde den originale til gode engang :)
#10653 BN 12 år siden
Hvis vi lige ser bort fra LOTR og Kingdom of Heaven, så er her en lille oversigt over nogle forlængede versioner, der IMO er bedre, og forlængede versioner, der er dårligere:
Bedre:
Dances With Wolves (hvorfor: bedre/dybere karaktertegninger af visse personer + bedre afrundinger af sidehistorier + endnu flere smukke naturscenarier)
Terminator 2: Judgment Day (hvorfor: drømmescenen med Kyle Reese og Sarah Connor skaber en bedre følelsesmæssig forbindelse til 1'eren + vi får en bedre forklaring på, hvordan Arnolds robot kan tillære sig nye, relativt menneskelige ting + flere karakterscener med forskeren Dyson, så vi bedre kan føle med ham som karakter) ... og ja, Ispep, jeg ved godt, vi er uenige om den her! ;-)
The Abyss (hvorfor: vi får en forklaring på rumvæsenernes tilstedeværelse og en naiv, men smuk og rørende kommentar til stormagternes Kolde Krig og menneskenes ondskab og myrderier i krige)
Donnie Brasco (hvorfor: der gives mere plads til at vise Donnies fremmedgørelse overfor sin kone og deres ægteskabelige krise + vi ser, at Sonny holder øje med og har en smule mistanke til Donnie + vi får en scene, hvor Lefty lufter sin misundelse i forhold til Donnie på grund af dennes udsigt til at stige i graderne modsat Lefty)
Nuovo Cinema Paradiso (hvorfor: nutids-delen er langt mere interessant og langt mere stemningsfyldt og giver den fornødne dybde og perspektiv til fortids-delen, ligesom den med den længere slutning samler bedre op på historien + Jacques Perrin, der spiller Salvatore som midaldrende, får lov til at fylde meget mere på sin rolle i kraft af de nye scener, så den del af filmen ikke står i skyggen af barndoms- og ungdomsscenerne.)
Aliens (hvorfor: vi får endnu mere empati med Ripley, fordi vi ser følgerne af hendes årtier lange kunstige søvn + vi ser hvad der er sket med den lille pige Newt's forældre + flere små karakter/dialogscener mellem besætningsmedlemmerne ... det er måske ikke meget, men når først man har set det, synes man, at det hører med ... JEG gør ihvertfald)
Wyatt Earp (hvorfor: Wyatts far - i Gene Hackmans skikkelse - får lov at fylde lidt mere, hvorved hans karakter får mere bredde eller dybde + der er generelt flere scener med familiens medlemmer, så man lærer dem lidt bedre at kende + vi ser Josie forlade Johnny Behan + Isabella Rosselinis karakter Kate er ikke længere på mystisk vis forsvundet ud af filmen uden forklaring ... faktisk er hun slet ikke forsvundet)
King Kong 2005 (hvorfor: filmen tilføres endnu flere magiske eventyr-scener og flere actionscener, bl.a. nogle flere kampe mellem aben og nogle andre kæmpedyr)
Léon (hvorfor: mange flere uddybende karakterscener mellem Léon og Mathilda, bl.a. en der der forholder sig til det moralske dilemma "en 12-årig pige i lære som lejemorder" og en anden der afseksualiserer forholdet mellem Léon og Mathilda)
Dårligere:
Amadeus (hvorfor: filmen bliver simpelthen for lang, og desuden føles tilføjelserne overflødige og ligegyldige)
Apocalypse Now (hvorfor: læs #49)
#10654 Slettet Bruger [3998488307] 12 år siden
#10655 Åkepool 12 år siden
Men vi to er til gengæld helt enige :)
#10656 Ispep 12 år siden
Hehe! Nope, vi bliver aldrig enige om T2's DC udgave. Leon er jeg enig i. King Kong er jeg ikke enig i. Aliens, den oprindelige udgave, husker jeg ikke. Enkelte har jeg ikke set og resten trænger til gensyn.
#10657 dyg 12 år siden
#10658 Ispep 12 år siden
#10659 Lord Beef Jerky 12 år siden
Hear hear! Originalen står til topkarakter imens director's cut er en noget middelmådig oplevelse.
#10660 Mikkel Abel 12 år siden
Meget enig!
Er lige blevet færdig med Apocalypse Now - Redux.. Så jeg vil straks hoppe videre til Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse