Gravatar

#3181 Antlion 14 år siden

John Cassavettz' "Love Streams".
Gravatar

#3182 Antlion 14 år siden

Antlion (3181) skrev:
"Love Streams"

Fantastisk film, som afkræfter min udtalelse om, at "A Woman Under the Influence" var Cassavetes sidste mesterværk!

Et intertekstuelt værk, der virkelig sammenfatter hele Cassavetes filmografi og filosofi. En scene der sammenfatter filmografien findes i slutscenen fra "Love Streams" (kort og overfladisk beskrevet):

Hunden der transformeres til menneske. Robert accepterer først ikke Sarahs zoologiske illusion om kærlighed, men hilser alligevel på hunden Jim, der efterfølgende foruroliger ham ved Sarahs blackout - "Don't give me any trouble!". I sin alkoholiske rus hallucinerer Robert en nøgen beskægget mand, i takt med at kameraet klipper mellem denne mand, Robert selv og hunden Jim.

Ovenstående scene kan refereres tilbage til Sarahs minde om deres fader ("You know what Daddy used to say? [...] For every problem, there is an answer.") og hendes introduktion til Jim "You remind me of someone I know.". Faderen, en ukærlig pitbull, manifesteres i Jim. Han griner hånligt af Robert, ikke forgivende.

Efter Sarahs blackout, forsøger Robert for alvor at stabilisere tilværelsen: Det tomme hus fyldes med dyr, hvilket forløser hans følelser, men ikke Sarahs. "Don't go. You're the only one I love." siger han, hvorefter han sørgmodigt vinker farvel til Sarah i regnen. Han har indset, at hun er den eneste kvinde, han nogensinde har elsket, selvom hendes desillusion endnu ikke er trådt i kraft (hun tror stadigvæk, at hun elsker sin familie).

Er Sarah grunden eller svaret til problemerne? Vice versa.
Gravatar

#3183 Benway 14 år siden

#3182 Enig. Den var virkelig fremragende. Det er også en enorm befrielse for en gang skyld at se en film, hvor man ikke kan lure, hvordan de forskellige scener kommer til at udvikle sig. Det føles som om hvad som helst kan ske, men at alting alligevel sker fuldstændig logisk.

Min yndlings Cassavetes-film er "A Woman Under the Influence", men jeg tror faktisk den her må komme lige efter.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#3184 Wangsgaard 14 år siden

Skal til at se un Prophéte
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#3185 wimmie 14 år siden

A History of Violence ... måske efterfulgt af Walk the Line
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#3186 frankdrebin 14 år siden

Walk the Line <3
Gravatar

#3187 wimmie 14 år siden

Enig...men det blev nu A.I. i stedet :)
Gravatar

#3188 frankdrebin 14 år siden

Den er skam også god! :)
Gravatar

#3189 wimmie 14 år siden

Ja, jeg havde ikke set den siden 2002, så jeg mente det var på tide med et gensyn :)
Gravatar

#3190 Collateral 14 år siden

Skal til at se "Heavenly Creatures" for første gang.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone

Skriv ny kommentar: