Gravatar

#1 jessup 18 år siden

Jeg har forgæves prøvet at finde en mockumentary film.

Den er svensk og ikke mere end 5 år gammel. Den handler om det vredensmestrskabet i fodbold i sverige engang i 1960erne(det mener jeg det var). Sverige spillede mod Argentina eller Brasilien i finalen(tror jeg nok).

Jeg skriver filmens pointe i et spoilertag så jeg ikke får nogle vrede brugere efter mig.

Det er en hoax film. Filmen beviser at finalen aldrig blev spillet. der var 100.000 til finalen og det er ikke muligt for filmskaberne at finde nogle der var tilstede. De fodboldspillere der stadig lever er in on the joke og ligeledes en respekteret historiker. Da jeg ikke har meget forstand på fodbold virkede den nok mere effektivt på mig end på en gennemsnits mandsperson. Pointen er at finalen i virkligheden blev spillet i sydamrika (tror jeg nok)
This is just until June
Gravatar

#2 jessup 18 år siden

Jeg fandt den alligevel selv efter utallige google søgninger søgte jeg på den ligefremme "swedish mockumentary" - den hedder Conspiracy 58.
This is just until June
Gravatar

#3 frahm-2 18 år siden

det var VM i 1954 og finalen var mod Brasilien, bare for at få det på plads...
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#4 Vestas 18 år siden

Nej, 1954 var da "Das Wunder von Bern", hvor Tyskland vandt finalen over Ungarn.

Konspiration 58 lyder ellers som en meget sjov film! Kan man få den på DVD?
You can just hang around outside in the sun all day, tossing a ball around, or you can sit at your computer and do something that matters! - Cartman
Gravatar

#5 rubkick 18 år siden

#4 Ja!
http://www.megastore.se/template/next%2CProduct.vm...

(Jeg aner ikke om de sender til DK. Ellers er der sikkert andre forhandlere, der gør).
Gravatar

#6 jessup 18 år siden

ikke så vidt jeg lige har kunne se - så den for nogle år siden på Natfilm.
This is just until June
Gravatar

#7 jessup 18 år siden

Det der spoofes, om man vil, er en real konspirations teori der har kørt i årevis.
This is just until June
Gravatar

#8 frahm-2 18 år siden

nå ja, så var det nok i 1958...
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#9 Æsop9000 18 år siden

Nå ja, den blev vist på DR2 tema lørdag om konspirations teorier.
Og det var faktisk ret genialt de havde valgt også at sende den, da den egentlig virkede troværdig, fra et x-files/paranoidt synspunkt. Og det viste også hvor nemt det er at vildlede folk med politisk motiverede konspirations teorier.
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis. I praksis er der
Gravatar

#10 jessup 18 år siden

Og så er den virklig underholdende ikke at forglemme - fodboldspillerene kan ikke kaste de skygger i sverige på den tid af eftermiddagen:)
This is just until June

Skriv ny kommentar: