Jeg har forgæves prøvet at finde en mockumentary film.
Den er svensk og ikke mere end 5 år gammel. Den handler om det vredensmestrskabet i fodbold i sverige engang i 1960erne(det mener jeg det var). Sverige spillede mod Argentina eller Brasilien i finalen(tror jeg nok).
Jeg skriver filmens pointe i et spoilertag så jeg ikke får nogle vrede brugere efter mig.
Det er en hoax film. Filmen beviser at finalen aldrig blev spillet. der var 100.000 til finalen og det er ikke muligt for filmskaberne at finde nogle der var tilstede. De fodboldspillere der stadig lever er in on the joke og ligeledes en respekteret historiker. Da jeg ikke har meget forstand på fodbold virkede den nok mere effektivt på mig end på en gennemsnits mandsperson. Pointen er at finalen i virkligheden blev spillet i sydamrika (tror jeg nok)
Nå ja, den blev vist på DR2 tema lørdag om konspirations teorier. Og det var faktisk ret genialt de havde valgt også at sende den, da den egentlig virkede troværdig, fra et x-files/paranoidt synspunkt. Og det viste også hvor nemt det er at vildlede folk med politisk motiverede konspirations teorier.
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis. I praksis er der
#1 jessup 18 år siden
Den er svensk og ikke mere end 5 år gammel. Den handler om det vredensmestrskabet i fodbold i sverige engang i 1960erne(det mener jeg det var). Sverige spillede mod Argentina eller Brasilien i finalen(tror jeg nok).
Jeg skriver filmens pointe i et spoilertag så jeg ikke får nogle vrede brugere efter mig.
#2 jessup 18 år siden
#3 frahm-2 18 år siden
#4 Vestas 18 år siden
Konspiration 58 lyder ellers som en meget sjov film! Kan man få den på DVD?
#5 rubkick 18 år siden
http://www.megastore.se/template/next%2CProduct.vm...
(Jeg aner ikke om de sender til DK. Ellers er der sikkert andre forhandlere, der gør).
#6 jessup 18 år siden
#7 jessup 18 år siden
#8 frahm-2 18 år siden
nå ja, så var det nok i 1958...
#9 Æsop9000 18 år siden
Og det var faktisk ret genialt de havde valgt også at sende den, da den egentlig virkede troværdig, fra et x-files/paranoidt synspunkt. Og det viste også hvor nemt det er at vildlede folk med politisk motiverede konspirations teorier.
#10 jessup 18 år siden