Jeg kunne ikke hjælpe en af mine veninder med at finde frem til en film...hun skriver følgende:
Eftersom du vist sådan mere eller mindre har set alle film i hele verden, har jeg et spørgsmål du måskeee kan svare på? Jeg kom den anden dag til at tænke på en film vi så engang for mange, mange år siden i skolen, og jeg kan desværre kun huske få detaljer fra den: Det var noget med et hus, hvor det forekom ting og lyde som om det var et gammelt sejlskib. Det var ret skummelt, jeg husker den som uhyggelig - men jeg var selvfølgelig ikke så gammel da jeg så den. En spillefilm, formodentlig en børnefilm. Siger det dig noget overhovedet? Det irriterer mig at jeg ikke aner hvad det var for én.
- og så sluttede den vist med at huset forsvandt, inklusive dem der var i det... tror jeg?
Det lyder som den svenske mini-serie Skuggornas hus, der er en filmatisering af Bjarne Reuters 7.A..
Resume:
Google Books skrev:
Denne historie bygger på en begivenhed som den dag i dag er et mysterium. I 1934 forlader et skib Zanzibars havn med kurs mod Danmark. Ombord er otte mænd og fem kvinder. To af dem har fået bygget et hus som de skal hjem til. Men skibet går ned med mand og mus og huset står tomt i halvfjerds år. Indtil dørene atter åbnes. For en lejerskole med otte mænd og fem kvinder"
En skoleklasse skal på lejerskole, og man har fået et billigt tilbud på et gammelt, vistnok nedlagt sommerpensionat til næsten ingen penge.11 ungei alt + 2 lærere. Det bliver som bekendt 13. Og 13 er et uheldigt tal. Allerede mens klasselæreren er på inspektion i huset, mærker hun, at der er noget specielt med huset. Alle 13 ankommer til pensionatet; og så begynder der at ske uhyggelige ting og sager. Reuters gyser beskriver de begivenheder der fandt sted i huset, på baggrund af notater i en af elevernes efterladte dagbog. Gradvist går det op for klassen, at der er en skæbnesvanger sammenhæng mellem dem selv og passagererne på skibet Pemba, der forsvandt sporløst ud for øen Tristan de Cunha for længe siden, for også klassen ender med at forsvinde ud i det blå.
#1 Skeloboy 11 år siden
Eftersom du vist sådan mere eller mindre har set alle film i hele verden, har jeg et spørgsmål du måskeee kan svare på? Jeg kom den anden dag til at tænke på en film vi så engang for mange, mange år siden i skolen, og jeg kan desværre kun huske få detaljer fra den: Det var noget med et hus, hvor det forekom ting og lyde som om det var et gammelt sejlskib. Det var ret skummelt, jeg husker den som uhyggelig - men jeg var selvfølgelig ikke så gammel da jeg så den. En spillefilm, formodentlig en børnefilm. Siger det dig noget overhovedet? Det irriterer mig at jeg ikke aner hvad det var for én.
- og så sluttede den vist med at huset forsvandt, inklusive dem der var i det... tror jeg?
----
Kan I hjælpe?
#2 MMB 11 år siden
Resume:
#3 Skeloboy 11 år siden