Gravatar

#1 coolflash 21 år siden

Efter det store ord-spind er flettet sammen på en given film-anmeldelse; når roser og eventuelle tjørne er blevet udpenslet i form er bogstaver, mangler der lige en sidste obligatorisk ingrediens. Krydderiet, som skal samle essensen af hele smagsoplevelsen. Nemlig karaktergivningen...

Men, der er sikkert delte meninger om hvordan sådan én skal se ud. Hvilken metode synes du samler trådene bedst???

Jeg er personligt mest til en skala fra 1 til 10. Så er der ligesom plads til en mere "nuanceret" bedømmelse - skulderplads. Jeg har meget svært ved at placerer film på 1 til 5 skala'er. Og, jeg vil gå så vidt til at sige, at jeg synes diverse filmkritikere burde reviderer deres metode til 1 til 10 skala'en - på trods af hvad der måtte være traditioner. Dette er bare min ydmyge holdning... =)
"Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need."
Gravatar

#2 ks 21 år siden

5'er skalaen er i mine øjne rædselsfuld. 10 og 6 synes jeg virker mest, måske fordi det er dem man har vendet sig til?
Gravatar

#3 puffin 21 år siden

enig med "2. Bruger som regel 10-skalaen, men har ikke noget problem med at rate film efter 6-skalaen... det bliver bare ikke så nuanceret.
Heh Heh Heh! Lisa! Vampires are make believe, just like elves and gremlins and eskimos!
Gravatar

#4 filmz-Bruce 21 år siden

10'er skalaen er helt klart bedst, endda med 1 decimal.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#5 McPeter 21 år siden

Jeg foretrækker personligt 10-skalaen, selvom jeg godt kan se fordelene ved at bruge 6-skalaen, hvor man altid bliver nødt til at vurdere filmen til at høre til den 'dårlige' halvdel (1-3) og den 'gode' halvdel (4-6). Ved godt man kan gøre det samme med en 10-skala, men det er bare ligesom om det betyder mere på en 6-skala om filmen ligger på den ene eller den anden side af midten... Synes dog nogle gange at karakterene spænder over for stort et stykke - forskelle på 3 og 4 ud af 6 eller 4 og 5 er nogle gange voldsomt stor. Det sidste eksempel jeg kan komme i tanke om er iRobot, som jeg måske ikke synes fortjener 5/6, men på den anden side leverer varen så godt at 4/6 ville være en smule fedtet... Tror jeg ville ende med at give den 7/10 eller noget i den stil.
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#6 Slettet Bruger [3426836345] 21 år siden

#4: Hvad ville idéen med at give karakterer fra 0,0 til 10,0 være, når det giver 100 muligheder, og man derfor lige så godt kan bruge procent?
Gravatar

#7 filmz-Bruce 21 år siden

#4 Hvis man ser en rating på IMDB er 7.0 og 7.5 rimelig meget forskellig. Som oftest er film med ratings på over 7, næsten altid seværdige for mig, mens jeg ikke kan være sikker på det ved 7 og nedefter. Det passer for mig, derfor synes jeg, det er mere præcist at kunne gi' en film karakterer efter den skala end efter 0-10 alene. Men 0-10 kan jeg også godt leve med.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#8 dyg 21 år siden

Jeg hælder selv til 1-100 og hvis det ikke er muligt så 1-10.

McPeter's kommentar om 6-skalaen kan jeg kun tilslutte mig.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind

Skriv ny kommentar: