Gravatar

#1 Morbid 21 år siden

Hvem har hørt noget? Hvem er favoritter til hovedprisen osv.?

Udover diverse ting omkring Fahrenheit 911, synes jeg det er meget sparsomt, hvad man kan finde . Er specielt interesseret i, hvordan 2046 & House of Flyin Daggers har klaret sig.
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#2 filmz-nemesis 21 år siden

Gravatar

#3 ks 21 år siden

CinemaZone tækker det tæt med updates hver dag. www.cinemazone.dk , der er link til cannes på forsiden.
Gravatar

#4 filmz-vassago 21 år siden

Det er meget varieret hvad de forskellige anmeldere skriver om filmene. De franske er indtil videre meget glade for Kusturicas "Life is a Miracle" - mens de udenlandske journalister i Screen International (on location) jury indtil videre har Agnes Jaouis "Look at me" som favorit. Screen Internationals jury består af udvalgte anmeldere fra hele verden der er hernede for at dække begivenhederne (deriblandt) Bo Green Jensen fra Weekend Avisen.

Jeg kan jo lige poste listen :)

Skalaen går fra 1 (poor) til 4 (excellent) - jeg skriver kun gennemsnittet, og ikke hvad de enkelte anmeldere synes om filmen.

"Look at me" af Agnes Jaoui - 3
"The Motorccle Diaries" - Walter Salles - 2.9
"Fahrenheit 9/11" - Micheal Moore - 2.8
"Nobody Knows" - Kore-eda Hirokazu - 2.5
"Old Boy" - Park Chan-wook - 2.4
"The Consequences of Love - Paolo Sorrentino - 2.2
"Life is a Miracle" - Emir Kusturica - 2.1
"Shrek 2" - Andrew Adamson - 2.1
"The Ladykillers" - Coen Brothers - 2
"Mondovino" - Jonathan Nossiter - 1.9
"The Holy Girl" - Lucrecia Martel - 1.7
"The Edukators" - Weingartner - 1.6
"Woman is the future of Man - Hong Sang-soo - 1.4
"Tropical Malady - Weerasethakul - 1.4
"Exiles" - Tony Gatlif - 1.4

Men der er et par gode film tilbage, så der kan ske noget endnu - der er både "Innocence", "Life and Death of Peter Sellers" og Wong Kar-wais film "2046" tilbage.

Sidstnævnte har desværre været lidt uheldig - filmen sidste rulle var ikke dukket op i tide, og de franske arrangører har først modtaget den i går. Så den er blevet lyn-fragtet til Paris, for at blive tekstet i nat til både engelsk og fransk. Det har betydet at presse-forestillingerne og to af konkurrence-forestillingerne er blevet droppet.

Men der har faktisk været flere film udenfor konkurrence som har været mindst lige så interessante - blandt andet, "House of Flying Daggers" som er fantastisk flot.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#5 Morbid 21 år siden

Det lyder rigtig godt vassago. tusind tak herfra. Har du selv været inde og se "House of Flying Daggers"? Det har aldrig været nogen hemmelighed, at jeg tilbeder Zhang Yimou's film, og jeg glæder mig sindsygt til den film rammer den lokale bif.

Bliver også spændende at høre hvordan 2046 klarer sig.
Gravatar

#6 filmz-vassago 21 år siden

Jeg var inde og se filmen til gallaen i går - jeg synes den var fantastisk, den løfter dog ikke arven fra "Hero", men den var også ret unik - folk var dog yderst tilfredse med "Flying Daggers". Yimou blev hyldet med et næsten 10 minutter langt bifald, og manden samt skuespillerne var rørt til tårer.

Jeg har fået set en del film hernede, men det er svært at fokusere lige i øjeblikket, der er alt for mange indtryk, så jeg glæder mig til at komme hjem og sortere lidt i dem, og tænke lidt mere over filmene.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#7 ks 21 år siden

Har du en personlig favorit af dem du har set? Sådan på et første gangs indtryk..

Svært at sige hvem der kan vinde dernede, men igår i Filmland bragte de et pressemøde på Tarantino hvor han indrømmede han var en stor fan af "asian cinema", men det gav ikke nødvendigvis nogle film en fordel frem for andre.
Gravatar

#8 Morbid 21 år siden

#7 - Bortset fra de asiatiske film fremfor resten ? :)
Gravatar

#9 ks 21 år siden

Det var lige nøjagtig det han sagde ikke ville ske. Men det er da klart at chancerne så måske er større for at han ikke stemmer på dem. Fx har jeg svært ved at se hvordan de her hverdags drama'er, som kritikerne hylder som favoritter, skulle være favorit hos Tarantino.
Gravatar

#10 filmz-kaad79 21 år siden

#9 - men nu er det jo ikke kun Tarantino der bestemmer hvem der vinder!
-
"Even artichokes have hearts"

Skriv ny kommentar: