Den tyske mediekoncern ville have 200 mio kr. for rettighederne på VM i 2006. Det er over 190 mio. kr. mere end hvad man betalte for rettighederne til at sende VM i 2002. Denne voldsomme prisstigning kunne DR og TV2 ikke være med på, deres højeste bud var 20 mio kr. Da mediekoncernen blev klar over, at hverken Danmark eller nogen af de andre nordiske lande kunne betale de 200 mio kr. gik de med på en aftale til en mere rimelig pris i en samlet aftale med de nordiske lande. Af den aftale, skulle Danmark betale i omegnen af 12 mio. kr.
Nu snakkede jeg intet om at det var billigt, blot at beløbet for at transmitere VM, ikke er så højt som påstået. Samtidig er det og en del mindre end hvad de store nationer, som f.eks. England, må betale, nemlig 200 mio kr.
Selvom 500.000 dollars lyder lige i overkanten, kan det ganske givet være rigtigt. De enkelte landskampe i kvalifikationen til de respektive slutrunder er ofte dyrere end VM-pakken, når man tænker på at man kun får 1 kamp i forhold til 64 kampe. Der er, så vidt jeg ved, flere forklaringer på hvorfor prisen er så høj. For det første er det en udebane kamp, hvilket betyder at rettighederne skal købes af en udenlansk TV-kanal, der sælger den dyrt, da det højst sandsynligt kun er italienske og danske TV-kanaler som er interesseret i at sende kampen. Dertil kommer det at DR, der jo som bekendt er en public service kanal, kan være tvunget til at sende den, da det er bestemt at den danske befolkning skal kunne se landsholdet i aktion. Slutteligt skal det nævnes, at DR udover at betale for transmissionsrettighederne også skal betale penge til DBU for at vise landsholdet. Dog tror jeg ikke, at disse udgifter er med i ovennævnte beløb, da det er en aftale som bliver indgået seperat år for år med udgangspunkt i hvor meget man har tænkt sig at sende fra pågældende sportsgren. Det samme gælder alle andre danske idrætsforbund, som DR eller TV2 viser.
Jeg har svært ved at se hvad det egentlige problem er. Indrømmet, der bliver sendt meget håndbold, alt for meget hvis man spørger mig. Men derudover er det begrænset hvad der bliver sendt af sport på de to kanaler, DR1 og TV2. Faktisk sender de kun fra de største sports begivenheder i verden, hvilket må være i den brede befolknings interesse. Af store sportsbegivenheder kan nævnes, Tour de France, Wimbledon, OL, og EM og VM i fodbold. Disse begivenheder bliver kun vist en gang om året, og ikke uge efter uge som det er tilfældet med mange andre programmer.
Jeg kan sagtens forstå det er frustrerende, med en sommer fyldt med sport, for dem der ikke interessere sig for fodbold og cykelløb. Nu er det bare sådan, at der aldrig bliver vist fodbold på TV2 og DR1 samtidig. Så hvis man ikke gider se Portugal-Iran så kan man jo bare slå over på den anden kanal.
Der bliver spillet tre kampe om dagen, på tidspunkterne 15, 18 og 21, med cirka en halv times optakt. Når TV2 sender en kamp kl 15 med optakt fra 14.30 er det jo ikke det helt vilde, ikke-sportsinteresserede, går glip af. Om eftermiddagen sender TV2 ”normalt” serier som Beverly Hills og Ally, som de har gjort det, de sidste 15 år. Dem der ikke kan undvære at se Brandon, Steve og alle de andre, bliver jeg aldrig kloge på.
Når TV2 sender en kamp kl 18, sker det på bekostning af, Nyhederne og Go’ aften Danmark. Kan godt se problematikken i at nyhederne bliver rykket, men så er det jo så heldigt at der tilsammen på TV2 og DR1 bliver sendt omkring 10 nyhedsudsendelser om dagen. Personligt mener jeg at Go’ aften Danmark er et ligegyldigt program, og jeg tvivler på at der er nogen, hvis verden går under, når de ikke kan få ”lov” til at se Hans Pillgård, interviewe ligegyldige mennesker på direkte TV.
Jeg kan dog godt forstå frustrationerne, når der bliver vist fodbold i den bedste sendetid fra omkring 20.30 til næsten midnat. Men jeg bliver sgu også frustreret når en eller ligegyldig person fra Næstved stiller sig op på en scene, mens hun prøver at synge et allerede kendt nummer med Britney Spears, en fradg aften.
Jeg kan på ingen måde forstå dem der brokker sig over, at der bliver sendt Tour de France, fra kl 14-18, i sammenlagt tre uger om sommeren. Som allerede nævnt er det kun ligegyldige programmer der alle er blever vist før, i dette tidsrum. Folk bør i øvrigt ikke ”spilde” den gode sommer på at ligge på sofaen og se tv.
Så til alle jer der ikke gider se sport i fjernsynet, ryk udenfor i det gode vejr, mens vi andre kan bruge sommeren med at se Tour de France og Fodbold.
#35 Må da være skønt :) Kan gå i biffen, i teateret, læse en bog, gå ud og spise, hygge med ungerne, slippe for Bubber, amatører, reality og Anna Pihl.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Hvor end man gerne vil, så slipper vi desværre ikke for at se på Bubbers klamme fjæs. Mener at der over sommeren kommer en række cirkus programmer, i samme stil som "Scenen er Din", (yikes!). Det skal sgu nok blive en gruopvækkende oplevelse at se på, hvis man er så uheldig at ramme TV2.
Personligt så jeg gerne Bubber six feet under, i stedet for, at TV2 konstant skal ha ham klistret på skærmen. Hans programmer med B.S. var jeg tæt på at brække mig over!
Nej vendt, jeg brækkede mig rent faktisk, da Bubber råbte "hej hej baba Træ"! :(
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Ja, Bubber er sgu en plage for dansk tv. Det ville være rart hvis en eller anden sparkede ham af planeten, eller bare sørgede for at han udlukkende holdt sig til børne-tv.
Det er sgu svært at tage en voksen mand seriøst, som taler til folk som om de er 8 år.
De kan sende al den sport, de vil. Jeg ser tv én gang om dagen - og det er nyhederne. Ellers forsøger jeg videst muligt at styre udenom alt det crap, folket via tv stopfodres med.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
#31 Verbal 19 år siden
Og jo, det er kr. ikke dollars;)
#32 filmz-vassago 19 år siden
#33 Verbal 19 år siden
Selvom 500.000 dollars lyder lige i overkanten, kan det ganske givet være rigtigt. De enkelte landskampe i kvalifikationen til de respektive slutrunder er ofte dyrere end VM-pakken, når man tænker på at man kun får 1 kamp i forhold til 64 kampe. Der er, så vidt jeg ved, flere forklaringer på hvorfor prisen er så høj. For det første er det en udebane kamp, hvilket betyder at rettighederne skal købes af en udenlansk TV-kanal, der sælger den dyrt, da det højst sandsynligt kun er italienske og danske TV-kanaler som er interesseret i at sende kampen. Dertil kommer det at DR, der jo som bekendt er en public service kanal, kan være tvunget til at sende den, da det er bestemt at den danske befolkning skal kunne se landsholdet i aktion. Slutteligt skal det nævnes, at DR udover at betale for transmissionsrettighederne også skal betale penge til DBU for at vise landsholdet. Dog tror jeg ikke, at disse udgifter er med i ovennævnte beløb, da det er en aftale som bliver indgået seperat år for år med udgangspunkt i hvor meget man har tænkt sig at sende fra pågældende sportsgren. Det samme gælder alle andre danske idrætsforbund, som DR eller TV2 viser.
#34 fubar 19 år siden
Af store sportsbegivenheder kan nævnes, Tour de France, Wimbledon, OL, og EM og VM i fodbold. Disse begivenheder bliver kun vist en gang om året, og ikke uge efter uge som det er tilfældet med mange andre programmer.
Jeg kan sagtens forstå det er frustrerende, med en sommer fyldt med sport, for dem der ikke interessere sig for fodbold og cykelløb.
Nu er det bare sådan, at der aldrig bliver vist fodbold på TV2 og DR1 samtidig. Så hvis man ikke gider se Portugal-Iran så kan man jo bare slå over på den anden kanal.
Der bliver spillet tre kampe om dagen, på tidspunkterne 15, 18 og 21, med cirka en halv times optakt.
Når TV2 sender en kamp kl 15 med optakt fra 14.30 er det jo ikke det helt vilde, ikke-sportsinteresserede, går glip af. Om eftermiddagen sender TV2 ”normalt” serier som Beverly Hills og Ally, som de har gjort det, de sidste 15 år. Dem der ikke kan undvære at se Brandon, Steve og alle de andre, bliver jeg aldrig kloge på.
Når TV2 sender en kamp kl 18, sker det på bekostning af, Nyhederne og Go’ aften Danmark. Kan godt se problematikken i at nyhederne bliver rykket, men så er det jo så heldigt at der tilsammen på TV2 og DR1 bliver sendt omkring 10 nyhedsudsendelser om dagen.
Personligt mener jeg at Go’ aften Danmark er et ligegyldigt program, og jeg tvivler på at der er nogen, hvis verden går under, når de ikke kan få ”lov” til at se Hans Pillgård, interviewe ligegyldige mennesker på direkte TV.
Jeg kan dog godt forstå frustrationerne, når der bliver vist fodbold i den bedste sendetid fra omkring 20.30 til næsten midnat. Men jeg bliver sgu også frustreret når en eller ligegyldig person fra Næstved stiller sig op på en scene, mens hun prøver at synge et allerede kendt nummer med Britney Spears, en fradg aften.
Jeg kan på ingen måde forstå dem der brokker sig over, at der bliver sendt Tour de France, fra kl 14-18, i sammenlagt tre uger om sommeren. Som allerede nævnt er det kun ligegyldige programmer der alle er blever vist før, i dette tidsrum.
Folk bør i øvrigt ikke ”spilde” den gode sommer på at ligge på sofaen og se tv.
Så til alle jer der ikke gider se sport i fjernsynet, ryk udenfor i det gode vejr, mens vi andre kan bruge sommeren med at se Tour de France og Fodbold.
#35 filmz-Gulzilla 19 år siden
- VM fodbold kl 15, 18 og 21 (+ optakt) både lørdag og søndag
-Le Man fra 16lørdag til 18 søndag..
- Cykling både lørdag aften og søndag eftermiddag på zulu
både DR, TV2 og Zulu viser ikke andet...
#36 filmz-Bruce 19 år siden
#37 NightHawk 19 år siden
Hvor end man gerne vil, så slipper vi desværre ikke for at se på Bubbers klamme fjæs. Mener at der over sommeren kommer en række cirkus programmer, i samme stil som "Scenen er Din", (yikes!). Det skal sgu nok blive en gruopvækkende oplevelse at se på, hvis man er så uheldig at ramme TV2.
Personligt så jeg gerne Bubber six feet under, i stedet for, at TV2 konstant skal ha ham klistret på skærmen. Hans programmer med B.S. var jeg tæt på at brække mig over!
Nej vendt, jeg brækkede mig rent faktisk, da Bubber råbte "hej hej baba Træ"! :(
#38 filmz-Kadann 19 år siden
Ja, Bubber er sgu en plage for dansk tv. Det ville være rart hvis en eller anden sparkede ham af planeten, eller bare sørgede for at han udlukkende holdt sig til børne-tv.
Det er sgu svært at tage en voksen mand seriøst, som taler til folk som om de er 8 år.
#39 Yoda 19 år siden
De kan sende al den sport, de vil. Jeg ser tv én gang om dagen - og det er nyhederne. Ellers forsøger jeg videst muligt at styre udenom alt det crap, folket via tv stopfodres med.
#40 filmz-jonasgr 19 år siden
'Cause I'm evil"