Gravatar

#11 Richard Burton 12 år siden

#10 Nej, det var blot en mulighed for at give afløb for en masse fordomme pakket ind sarkasme og stikpiller til tidens hippe trends, kvindekvoter, velvidende, at der så absolut er masser af kvinder, som selvfølgelig godt kan nyde serien. Havde en mand skrevet det, så havde jeg garanteret fået sarkasmen ud på anden vis, men med samme budskab :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#12 Nicki52 12 år siden

Hvad hvis det var en fan af "Dungeons & Dragons" der havde anmeldt den og ikke kunne fordrage serien?
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#13 wimmie 12 år siden

SIR Ridley Scott (11) skrev:
#10 Nej, det var blot en mulighed for at give afløb for en masse fordomme pakket ind sarkasme og stikpiller til tidens hippe trends, kvindekvoter, velvidende, at der så absolut er masser af kvinder, som selvfølgelig godt kan nyde serien. Havde en mand skrevet det, så havde jeg garanteret fået sarkasmen ud på anden vis, men med samme budskab :)

Ok - just checkin' ;)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#14 Richard Burton 12 år siden

#12 Det er et spørgsmål om argumenter og damen her informerer os jo fra start af, at hun er inkompetent udi at bedømme genren. Det diskvalificerer hende jo en del fra start, hvilket jo tydeligvis gør sig gældende i flere af hendes udsagn. Hvis en D&D fan havde bedømt den, måtte det jo komme an på hans pointer.

#13 Aye sir! :)
Gravatar

#15 Nicki52 12 år siden

You're the Maester!!! ;D
Gravatar

#16 Batsy 12 år siden

Sir Scott i must say, you fucking rule in owning! I wil ask for forgivness, for my harsh language.

Jeg skal til at have bestilt den her serie hjem, pga de gode andmeldser, og Sean Bean som jeg er bare vild med som skuespiller!
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#17 Takfornu 12 år siden

For mig har højdepunktet pt. været dels bruddet med den gængse berettermodel og og ikke mindst serie formel, men det er vi nu blevet vant til fra både HBO, Showtime, AMC og de andre snævre og uafhængige kanaler som er med til at jeg overhovedet gider at se amerikanske serier.

6,7,8 i sæson 1 var også højdepunktet indtil nu for mig, og er helt enig i at instruktøren i den grad har til tider lidt for meget indflydelse på om afsnittet fungere eller ej. Nu bliver dialogen nævnt, og der må jeg ærligt indrømme at jeg finder dialogen i serier som Deadwood, Mad Men og Breaking Bad langt mere velskrevet. Om de snakker britisk, celtisk, fransk, amerikansk er jeg bedøvende ligeglad med, så længe det følger tiden, miljøet den den skriver. Jeg mener blot at af og til at genren har en tendens til indimellem at lyde lidt for selvhøjtidelig og som om hver linie skal kunne citeres i en trailer, en annonce eller som en tagline in en signatur

Nu bliver "Jeg Claudius" nævnt og den genså jeg for noget tid siden, og tros sin alder har den flere tekniske ting, fremragende skuespil m.m. som gør den tidløs og altid et gensyn værd, men jeg tror ikke GOT får samme status.

Jeg tror bare at min kritiske syn på serien kommer fra mange års hele tiden skulle sætte sig ind i nye store universer/mytologier/persongallerier. Der skal klart være plads til genren og jeg har fuld respekt for både dem, som laver dem, og dem som nyder/dyrker dem i større eller mindre grad på og udenfor skærmen.

Så uden at skulle lyde som en mavesur gammel mand, anmelder eller tv-seer vil jeg bare konstatere, at jeg bare fortiden ikke er til genren/serien.
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#18 Richard Burton 12 år siden

#17 Ja, dialogen er bedre i de serier du nævner. Det er netop 6,7 og 8, hvor man kan mærke, at dialogen skinner og timingen er i top.

Tror heller ikke Game of Thrones når i nærheden af de bedste seriers kvaliteter, men mindre kan gøre det for mig, ihvertfald for en serie af denne type, altså et stort opsat fantasy spektakel :) Jeg er ret imponeret over, at man rammer en god balancegang mellem indhold som tiltaler det populære mainstream segment og så det nørdede. Det er man uden tvivl nødt til, for at kunne berettige de store produktionsomkostninger over det som tegner til at blive en 8 sæsoners serie. I den kontekst vil jeg være meget tilfreds med 80 afsnit af en kompleks fantasy saga, som kan tilbyde lidt til både "gården og gaden" og holde et generelt højt niveau. Men havde man haft "råd til" at være mere kompromisløs og forsøgt at holde skabelonen fra 6, 7 og 8, så tror jeg dette kunne være blevet en saga, som kunne have haft et lige så højt dialogmæssigt kvalitetsniveau og tunge personportrætter som de bedste serier.

Jeg har aldrig selv været til genren. Jeg kendte kun til LOTR før denne, netop fordi genren aldrig har tiltalt mig og fordi jeg anser virkelighedens historier for at være mere interessante end det pure opspind. Kompromisløsheden i denne serie, hvor man faktisk har udgangspunktet at "fantasy delen" er skubbet i baggrunden og de mytiske ting "kun eksisterer" i seriens mytologi, som vor religion, ja så har man faktisk blot en grundlæggende middelalderlig opsætning, som er langt lettere at sætte sig ind i og blive en del af. Når man så langsomt lader denne mytologi komme til live, ja så har ihvertfald jeg, lettere ved at blive grebet af begivenhederne og blive solgt.

Det ligner for mig en god stabil 7-8/10 serie, hvor jeg håber der vil komme flere topafsnit indimellem.
Gravatar

#19 Takfornu 12 år siden

Jeg er og har også altid være mere til historier baseret på virkelige hændelser, de mennesker, der blev berørt eller dem de omhandler - En karakters udvikling eller mangel på samme har altid haft min interesse, ligesom de valg, fravalg de gør og konsekvenserne de får ikke blot for dem selv.

Det er også spændende at se hvordan visse værdier og holdninger kan overleve både krige, plager, sygdom og død, så meget at der stadig begås de samme "fejl" igen og igen :)

Jeg tror aldrig det bliver en genre jeg kommer helt til at overgive mig til, så derfor vil jeg nok som udgangspunkt være på en 6-7/10. Som helhed S1 & S2 giver jeg den så 6/10.

Jeg håber selv der kommer flere afsnit som de nævnte, for de fik mig til at give serien en chance mere, men skal vælge i min nuværende situation med masser af lektier og jobsøgning, så vil serier og film med mere på hjertet eller tekniske spændende blive foretrukket, da de tilføre mig energi og inspiration, som jeg ikke har mest af for tiden.
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#20 Nicki52 12 år siden

Forkert tråd

Skriv ny kommentar: