Lige som denne anmelder Et stort udstyrsstykke med indre mangler er jeg faktisk heller ikke rigtig oppe og ringe over Game of Thrones Sæson 2 pga mange af de ting hun nævner.
Er I enige med hende? - Er den blevet så meget hypet at den taber pusten ved gennemsyn når bølgerne har lagt sig og benovelsen over Waldau endelig gør sucess i US of A?
Kom med dit bud på hvorfor den enten er god eller dårlig ....
Nu må jeg lige vente med at udtale mig om sæson 2, så nedenstående er med udgangspunkt i, at den fortsætter lidt i 1'erens stil .... Jeg er absolut ikke 100% oppe i skyerne over serien, mere 80%, men dette kvindemenneske er jo på herrens mark.
En kvinde, som har anmeldt en fantasy serie, som nærmest selv erklærer sig inhabil:
Jeg skal gerne indrømme en vis modstand over for alt, hvad der lugter af Dungeons & Dragons-rollespil i skoven. Når man kan sige så meget med serier som ’The Sopranos’ og ’The Wire’, der har fødderne solidt placeret i virkeligheden, hvorfor så opfinde alting forfra i fantasyens selvhøjtidelige ingenmandsland?
Behøver jeg uddybe, hvorledes hun lige udstiller sig selv med den bemærkning omkring hele genren? Prøv kære kvinde at bruge din intuition og ikke mindst ... fantasi. Man forlanger heller ikke, at Thomas Treo anmelder Linie 3 shows, så måske er du blot ret malplaceret, hvad din anmelderrolle og denne genre angår.
Af seriens hjemmeside fremgår det, at der er hele 56 centrale figurer i serien, der konstant springer mellem øst og vest, nord og syd. Med
Ned Starks død har serien mistet sit menneskelige centrum, og tilbage står spørgsmålet: Hvem overtager hovedrollen?
Jamen kæreste lille kvinde dog. Er det besværligt at følge med, når man går lidt bort fra den universelle TV serie skabelon? Er du deprimeret over, at en protagonist ikke er mere og der udspiller sig nogle kontroverser der kompromitterer din TV vanetænkning? At der er mere end to udgange på et afsnit og at ingen kan vide sig sikker på at se næste sæson? Oh klage oh ve.
Måske Tyrion (Peter Dinklage), dronningens dværgebror, »den laveste Lannister«? Han har som en af de få i serien reelt morsomme replikker og tilbyder dermed både lidt comic relief og en tiltrængt distance til alt det selvhøjtidelige bavl, der omgiver universet, men hans scener er for få og sjældne til, at han for alvor kan løfte sig ud af birolleflokken.
Ja, nu du ikke forstår det fjollede univers og ikke kan holde rede på mere end 8 medvirkende, så lad os lave serien om til en ny gang Friends og fyld endelig dåselatter på, så vi ved, hvornår vi skal grine.
Der er simpelthen sat for mange underplots i sving til at give den fornødne plads til en dybere persontegning, og det lider serien under. Det er blandt andet synd for den glimrende Aidan Gillen (’The Wire’), som spiller den snu embedsmand Petyr ’Lillefinger’ Baelish.
Jeg troede alle kvinder kunne multitaske. Jeg tog fejl.
Hvorfor taler alle eksempelvis med britisk accent?
Det gør de heller ikke. Hvis du havde fulgt med i serien, ville du vide, at Dothrakis snakker et andet sprog. Derudover lad mig give dig et par hints. Fantasy? Et andet univers? Anything goes? Mangler du dine sædvanlige New York accent, eller havde du brokket dig uanset, hvilke sprog og accenter, som blev bragt på banen?
Og hvorfor skal der være så ufattelig mange volds- og nøgenscener?
For at tiltrække det publikum, som forfatteren har haft til hensigt at skrive historien for. Altså ikke dig.
Det tjener intet nobelt formål med alle de mange sexscener, voldsscener og halshugninger, som i premieren på anden sæson endda bliver krydret med drabet på et spædbarn.
Peb du også over "Jeg Claudius", en af verdens bedste TV serier af BBC, da Caligula sprættede sin søsters mave op og åd hendes foster? Eller da kejserens kone slog Roms bedste luder i at have sex med flest mænd? Der var INTET nobelt over det gamle Rom. Der er INTET nobelt over Game of Thrones. Det er vi faktisk en del som mener, er seriens største force.
Men seriens største problem er og bliver dialogen.
Åh gud. Stop med de skide kvindekvoter!
Derudover synes jeg personligt rigtig godt om serien, omend jeg synes der har været en pæn forskel på de virkelig geniale afsnit (6,7,8 i sæson 1) og de "gode". De enkelte instruktørers håndværk og "take "afgør meget.
Og ok, lad mig krybe til korset og give hende ret i én ting. Det er faktisk netop dialogen i 6,7,8 og længere sekvenser omkring nøglekarakterer, som for mig, gør netop disse afsnit til noget særligt.
#1 Tja nu har Waldau ikke været meget med i 2. sæson indtil videre, og det mener jeg slet ikke er nødvendigt for at finde entusiasmen frem. Jeg har læst de første tre bøger og glæder mig som et lille barn til at se hvordan diverse scenarier i min fantasi bliver udspillet foran mig. Der er utroligt få deciderede ændringer ifht. bogen og dem der er, gør ikke spor. Et godt eksempel er den prostituerede Ros, denne karakter findes ikke i bogen, men angiver i serien en glimrende rød tråd i baggrunden, samt udstiller Littlefingers beskidte badland. Den visuelle stil er spot on og jeg har meget svært ved at forlange mere.
Det eneste problem jeg har med serien, er faktisk Emilia Clarke og Lena Headey, som jeg ikke er helt oppe at ringe over. Med førstnævnte kommer det sikkert til at hjælpe som serien skrider frem og en del af hendes, øh, ensidige udtryk fungerer vel også udemærket til rollen. Lena Headey vil nok altid sætte hovedet på skrå og halvsmile irriterende, mens hun leverer sine replikker.
Mht. de 56 karakterer er det jo klart at en serie over fem tykke bøger med et stort ensemble og narrativer der skifter fra én gruppe til en anden som historien skrider frem, ender med at virke som en uoverskuelig affære, hvis man ikke har fulgt med undervejs. Det er sgu et cheap shot at skrive om det som et selvstændigt faktum og svaghed for historien. Når det så er sagt, har jeg set et par afsnit med en ven, og hun har til tider store problemer med at huske hvem lige den bifigur var, hvor det helt sikkert har hjulpet mig at have bøgerne som "backup" om man vil. Det drejer sig som regel om mindre og ubetydelige roller (Lancel Lannister og Yoren, som begge sidder i baggrunden i flere afsnit og dukker op for alvor senere). Bevares, det hjælper at følge godt med. Når man har læst bogen lægger man mærke til hvor ufatteligt mange detaljer ligger gemt i små kommentarer og hentydninger, som én, der ser HBOs serie, sikkert opfatter som ubetydeligt eller fyld.
Nåja og (Sæson 1 spoiler)
Ed Stark dør.
Hvor er det forfriskende at man tør gå mod strømmen og ændre den gængse Hollywood-sødsuppe. Det understrejer jo blot hvor beskidt denne verden er, at "straight arrows" ikke kan overleve i spillet om magten.
Hvis det faktum går én imod kan man lige så godt stoppe her - der kommer flere fæle overraskelser af den art undervejs. Jeg vælger at støtte tanken om, at hvis man ved karaktererne er i fare, er man rent faktisk mere investeret i deres gøren og laden.
Det er nok ikke meget anderledes med volden og nøgenskaben. Er det nødvendigt? Måske ikke, men det er nu meget godt med til at understreje samme pointe.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Man kan givetvis ikke imponeres over serien, hvis man som anmelderen forventer en "dybere mening" eller socialrealisme a la The Wire. Serien bygger på andre præmisser, men er krævende idet den fordrer en vis indlevelsesevne og tålmodighed, men har man dette synes jeg i den grad den underholder. Universet som det bliver fremstillet er utrolig detaljerigt og helstøbt og er et glimrende eksempel på hvad man kan skabe for rigtig mange penge - nemlig noget troværdigt. Volds- og sexscenerne er for mig at se en nødvendig del af den kompromisløse atmosfære og er men til at skabe førnævnte troværdighed.
Vil dog medgive at det kan være et problem at historien er for storslået, med det resultat at man konstant bliver holdt hen og må vente længe på bare den mindste smule forløsning. Samtidig bliver historien tilsyneladende mere og mere kompleks og omfattende, sådan så man næsten bliver nød til at se samtlige, mange, sæsoner for at få en nogenlunde tilfredsstillende afrunding. Frustrerende, men vel næppe en egentlig kritik.
Samtidig bliver historien tilsyneladende mere og mere kompleks og omfattende, sådan så man næsten bliver nød til at se samtlige, mange, sæsoner for at få en nogenlunde tilfredsstillende afrunding. Frustrerende, men vel næppe en egentlig kritik.
#2 Er så meget enig med dig. Det er godt jeg ikke er ven med hende, for så hvis hun har sen en film før mig, så fortæller hun en masse om den og ødelægger den.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Det er faktisk meget sjovt. Sæson 1 følger næsten bog 1 præcist. Men Sæson 2 gør ikke det, de klipper scener sammen, som ikke ødelægger spor, men som får os bedre til at forstå den. Hvis nu der et sted i bogen på en kro finder serien på at sætte scenen et andet sted. Men der er også nogle replikker tager direkte fra bogen især Varys, men det er nødvendigt når de snakker så gammeldags. Men det er en fed serie. Jeg tænker bare på hvornår Jaime Lannister kommer med, for jeg savner virkelig sadisten.
»Endnu en konge? Hvor mange er det nu? Fem? Jeg kan ikke længere holde tal på dem«, udbryder Cersei, da hun hører om endnu en hær på march mod tronen, og som seer føler man med hende. skrev:
Why? Hun er den iskolde dronning der er ligeglad med andre end sin familie og det er kun fordi de deler samme efternavn. Jeg mener ikke hun skal dø i serien, bare afstraffes. Måske kidnappes af pirater og blive massevoltaget i to måneder. Så kommer hun i hvertfald på bedre tanker ;D.... Ej, massevoldtægt lyder voldsomt, når nu det er mest hendes søn der fortjener at dø. Har aldrig hadet en karakter så meget i en tv-serie/film.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Nu forsøgte jeg egentlig bare at sige det er svært at vurdere serien, i og med den knap nok er kommet rigtig igang. De mange cliffhangers og løse handlingstråde kan godt være en smule frustrerende.
#2 Jeg er enig i at det er stupidt at anmelde en eventyr/fantasy-serie hvis man på forhold hader genren...men hvad er grunden til dit store fokus på at det er en kvindelig anmelder? Havde det gjort en forskel hvis en mand havde skrevet samme ord?
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
#1 Takfornu 12 år siden
Er I enige med hende? - Er den blevet så meget hypet at den taber pusten ved gennemsyn når bølgerne har lagt sig og benovelsen over Waldau endelig gør sucess i US of A?
Kom med dit bud på hvorfor den enten er god eller dårlig ....
#2 Richard Burton 12 år siden
En kvinde, som har anmeldt en fantasy serie, som nærmest selv erklærer sig inhabil:
Jeg skal gerne indrømme en vis modstand over for alt, hvad der lugter af Dungeons & Dragons-rollespil i skoven. Når man kan sige så meget med serier som ’The Sopranos’ og ’The Wire’, der har fødderne solidt placeret i virkeligheden, hvorfor så opfinde alting forfra i fantasyens selvhøjtidelige ingenmandsland?
Behøver jeg uddybe, hvorledes hun lige udstiller sig selv med den bemærkning omkring hele genren? Prøv kære kvinde at bruge din intuition og ikke mindst ... fantasi. Man forlanger heller ikke, at Thomas Treo anmelder Linie 3 shows, så måske er du blot ret malplaceret, hvad din anmelderrolle og denne genre angår.
Jamen kæreste lille kvinde dog. Er det besværligt at følge med, når man går lidt bort fra den universelle TV serie skabelon? Er du deprimeret over, at en protagonist ikke er mere og der udspiller sig nogle kontroverser der kompromitterer din TV vanetænkning? At der er mere end to udgange på et afsnit og at ingen kan vide sig sikker på at se næste sæson? Oh klage oh ve.
Ja, nu du ikke forstår det fjollede univers og ikke kan holde rede på mere end 8 medvirkende, så lad os lave serien om til en ny gang Friends og fyld endelig dåselatter på, så vi ved, hvornår vi skal grine.
Jeg troede alle kvinder kunne multitaske. Jeg tog fejl.
Det gør de heller ikke. Hvis du havde fulgt med i serien, ville du vide, at Dothrakis snakker et andet sprog. Derudover lad mig give dig et par hints. Fantasy? Et andet univers? Anything goes? Mangler du dine sædvanlige New York accent, eller havde du brokket dig uanset, hvilke sprog og accenter, som blev bragt på banen?
For at tiltrække det publikum, som forfatteren har haft til hensigt at skrive historien for. Altså ikke dig.
Peb du også over "Jeg Claudius", en af verdens bedste TV serier af BBC, da Caligula sprættede sin søsters mave op og åd hendes foster? Eller da kejserens kone slog Roms bedste luder i at have sex med flest mænd? Der var INTET nobelt over det gamle Rom. Der er INTET nobelt over Game of Thrones. Det er vi faktisk en del som mener, er seriens største force.
Åh gud. Stop med de skide kvindekvoter!
Derudover synes jeg personligt rigtig godt om serien, omend jeg synes der har været en pæn forskel på de virkelig geniale afsnit (6,7,8 i sæson 1) og de "gode". De enkelte instruktørers håndværk og "take "afgør meget.
Og ok, lad mig krybe til korset og give hende ret i én ting. Det er faktisk netop dialogen i 6,7,8 og længere sekvenser omkring nøglekarakterer, som for mig, gør netop disse afsnit til noget særligt.
#3 El vez 12 år siden
Det eneste problem jeg har med serien, er faktisk Emilia Clarke og Lena Headey, som jeg ikke er helt oppe at ringe over. Med førstnævnte kommer det sikkert til at hjælpe som serien skrider frem og en del af hendes, øh, ensidige udtryk fungerer vel også udemærket til rollen. Lena Headey vil nok altid sætte hovedet på skrå og halvsmile irriterende, mens hun leverer sine replikker.
Mht. de 56 karakterer er det jo klart at en serie over fem tykke bøger med et stort ensemble og narrativer der skifter fra én gruppe til en anden som historien skrider frem, ender med at virke som en uoverskuelig affære, hvis man ikke har fulgt med undervejs. Det er sgu et cheap shot at skrive om det som et selvstændigt faktum og svaghed for historien. Når det så er sagt, har jeg set et par afsnit med en ven, og hun har til tider store problemer med at huske hvem lige den bifigur var, hvor det helt sikkert har hjulpet mig at have bøgerne som "backup" om man vil. Det drejer sig som regel om mindre og ubetydelige roller (Lancel Lannister og Yoren, som begge sidder i baggrunden i flere afsnit og dukker op for alvor senere). Bevares, det hjælper at følge godt med. Når man har læst bogen lægger man mærke til hvor ufatteligt mange detaljer ligger gemt i små kommentarer og hentydninger, som én, der ser HBOs serie, sikkert opfatter som ubetydeligt eller fyld.
Nåja og
(Sæson 1 spoiler)
Hvis det faktum går én imod kan man lige så godt stoppe her - der kommer flere fæle overraskelser af den art undervejs. Jeg vælger at støtte tanken om, at hvis man ved karaktererne er i fare, er man rent faktisk mere investeret i deres gøren og laden.
Det er nok ikke meget anderledes med volden og nøgenskaben. Er det nødvendigt? Måske ikke, men det er nu meget godt med til at understreje samme pointe.
#4 Asger 12 år siden
Vil dog medgive at det kan være et problem at historien er for storslået, med det resultat at man konstant bliver holdt hen og må vente længe på bare den mindste smule forløsning. Samtidig bliver historien tilsyneladende mere og mere kompleks og omfattende, sådan så man næsten bliver nød til at se samtlige, mange, sæsoner for at få en nogenlunde tilfredsstillende afrunding. Frustrerende, men vel næppe en egentlig kritik.
#5 Richard Burton 12 år siden
Rigtig godt ræsonnement.
#6 Nicki52 12 år siden
Er så meget enig med dig. Det er godt jeg ikke er ven med hende, for så hvis hun har sen en film før mig, så fortæller hun en masse om den og ødelægger den.
#7 Nicki52 12 år siden
Why? Hun er den iskolde dronning der er ligeglad med andre end sin familie og det er kun fordi de deler samme efternavn. Jeg mener ikke hun skal dø i serien, bare afstraffes. Måske kidnappes af pirater og blive massevoltaget i to måneder. Så kommer hun i hvertfald på bedre tanker ;D.... Ej, massevoldtægt lyder voldsomt, når nu det er mest hendes søn der fortjener at dø. Har aldrig hadet en karakter så meget i en tv-serie/film.
#8 Asger 12 år siden
Nu forsøgte jeg egentlig bare at sige det er svært at vurdere serien, i og med den knap nok er kommet rigtig igang. De mange cliffhangers og løse handlingstråde kan godt være en smule frustrerende.
#9 Nicki52 12 år siden
Hvor langt er du?
#10 wimmie 12 år siden