Jeg bruger den en del - dog først og fremmest når det gælder film der har mere end 10 år på bagen (Så har de ligesom vist deres holdbarhed) - og jeg vil gætte på at jeg har omkring halvdelen af filmene på DVD. IMDB's top 250 er dog meget forskellig fra min personlige top 250 - f.eks. findes ingen af LOTR filmene på min liste... (Det skal dog siges, at jeg kun har set den første - så fik jeg nok)
____________________________ Stefan - <a href=http://www.silverscreen.dk target=_blank>Silverscreen.dk</a>
Det er rigtigt at Spielberg har 5 på listen. Sorry. Jeg bruger selv nogle gange listen for at se, om der skulle være nogle superfilm, jeg tilfældigvis ikke havde set eller bare hørt om. Men listen kan godt være lidt misvisende: Sight and Sound, filmbladet fra det Britiske Filminstitut, kårer hvert 10. år filmhistoriens bedste film. Både kritikere, akademikere og filmfolk fra hele verden deltager, og deres afstemninger vurderes rimelig højt i filmkredse. Kun 2 film har formået at placere sig i top ti HVER gang: Eisensteins "Battleship Potemkin", og Jean Renoir's "La Règle du jeu". Den førstnævnte er #156 på imdb, den sidstnævnte ikke engang på top 250!
Og hvad laver Shawshank Redemption som #3 hos imdb? Ok, den slutter lykkeligt (!), men er det nok? Er den god som film betragtet? Bedre end La Règle du jeu? Så meget bedre? Nej, efter min mening burde Shawshank ikke være i top 1000. Det samme kan siges om enkelte andre titler på imdb's topliste. Men hvad ved jeg? Som et groft udgangspunkt er Top-250 såmænd fin nok.
Selvom listen jo er et stortals gennemsnits vurdering, er der også film, som jeg undrer mig over, er så langt oppe på listen. "Shawshank Redemption"'s placering som nr. 2, da jeg lærte listen at kende, var en kæmpe overraskelse. Jeg synes heller ikke, filmen burde være i nærheden af dens placering. Ligeledes forstår jeg heller ikke "Silence of the Lamps", der er placeret som nr. 28. - Meget overvuderet. - Men...
#21 filmz-silverscreen 21 år siden
Stefan - <a href=http://www.silverscreen.dk target=_blank>Silverscreen.dk</a>
#22 21 år siden
Spielberg har til sammenligning kun 4.
#23 JannikAnd 21 år siden
#24 21 år siden
Sight and Sound, filmbladet fra det Britiske Filminstitut, kårer hvert 10. år filmhistoriens bedste film. Både kritikere, akademikere og filmfolk fra hele verden deltager, og deres afstemninger vurderes rimelig højt i filmkredse. Kun 2 film har formået at placere sig i top ti HVER gang: Eisensteins "Battleship Potemkin", og Jean Renoir's "La Règle du jeu". Den førstnævnte er #156 på imdb, den sidstnævnte ikke engang på top 250!
Og hvad laver Shawshank Redemption som #3 hos imdb? Ok, den slutter lykkeligt (!), men er det nok? Er den god som film betragtet? Bedre end La Règle du jeu? Så meget bedre? Nej, efter min mening burde Shawshank ikke være i top 1000. Det samme kan siges om enkelte andre titler på imdb's topliste. Men hvad ved jeg? Som et groft udgangspunkt er Top-250 såmænd fin nok.
#25 JannikAnd 21 år siden
Selvom listen jo er et stortals gennemsnits vurdering, er der også film, som jeg undrer mig over, er så langt oppe på listen. "Shawshank Redemption"'s placering som nr. 2, da jeg lærte listen at kende, var en kæmpe overraskelse. Jeg synes heller ikke, filmen burde være i nærheden af dens placering. Ligeledes forstår jeg heller ikke "Silence of the Lamps", der er placeret som nr. 28. - Meget overvuderet. - Men...
...så er det jo godt, det kun er film, ikk'?
#26 filmz-Plimmer 21 år siden
#27 ks 21 år siden
#28 maniac 21 år siden
#29 JannikAnd 21 år siden
#30 ks 21 år siden