At vise The Grudge til suprise, mindre end et år efter man har vist Ju-On synes jeg er skamfuldt. I øvrigt også en total gåde for mig, da Ju On blev så umanerlig dårligt modtaget til suprise premieren dengang.
Jeg så også den originale version i sin tid til surprise i Imperial og sad da også til den amerikanske remake her i lørdags. Sad da også i starten og tænkte: "hmm...den har jeg da set". Men vil faktisk sige at Sam Raimi har gjort det godt, og den er faktisk langt bedre end den originale. Han har formået at bibeholde den japanske enkelthed i sminke (tænker især på drengen og kvinden på 1.sal) af personerne, og tilsat en smule CGI uden at det præger for meget. Desuden gør han brug af de mest sindsyge lyde nogensinde hørt i en gyser - jeg sad i hvertfald med kuldegysninger i store dele af filmen.
Kan huske da de viste den japanske version for lidt over et år siden, der rendte folk ud af biffen i dyb skuffelse. Faktisk vil jeg mene at vi kun sad 1/3 tilbage i sin tid. I lørdags forsvandt der da osse et par stykker, men filmen blev faktisk overrakende godt modtaget med både klapsalver og begejstring ved de fede scares og gys - som der er helt vildt mange af. Og efter filmen kunne jeg da heller ikke høre andet end forbløfelse over hvor scary den film i grunden er. Så man må da sige at den leverer varen.
Jeg syntes måske så bare, at historien er en smule rodet og usamhængende, hvor der florerer en masse flash-backs i tide og utide. Men det syntes jeg osse den japanske version hang på.
Alt i alt en film som gør hvad den skal, nemlig skræmme livet af dig.
Og husk nu - Premiere Surprise er til for at "overraske" publikum. Hvis alle sad og vidste man skulle se, så ville der jo ikke være noget ved det.
For det første var gyset bedre i Ju-On... nogle af de mest scary scener fra originalen var fjernet. Men det drejer sig egentlig ikke om "remake vs original"... det drejer sig om at det stort set er den samme film. Synes bare det er for lavt at vise en film, og året senere vise remaken som bortset fra forenklinger og udeladelse af nogle af de bedste gys, er den samme film.
Jeg tror at hvis du spørger den helt almindelige dansker (som jo er Imperials målgruppe mht. surprise) så vil han/hun nok foretrække en amerikansk sproget film fremfor en japansk - remake eller ej. Som sagt tidligere så jeg osse Ju-On til surprise for et år siden, og osse denne remake i lørdags, og kan da klart anbefale den amerikanske.
Det med at de fleste scares var fjernet passer jo ikke. Jeg kunne mærke på hele den bio-række jeg sad på at de syntes den var pææænt scary - en opfattelse jeg ikke fangede til den japanske visning for et år siden. Men det er jo smag og behag. Jeg er en af dem, der sagtens kan se den gode film i de japanske versioner, men når der kommer en amerikansk remake der på én gang virker bedre og målretter sig et bredere publikum så er den altså min favorit. Alt respekt for de japanske film, men lad os nu slå koldt vand i blodet - så gode er de alle sammen altså heller ikke.
Ligesom med amerikanske film, bliver der lavet ligeså meget crap (hvis ikke mere) som der bliver lavet mesterværker af japanske (gyser)film.
Men gå ind og se den når den kommer op, og få et scare der er alle pengene værd. Lad være med at tro at du skal se den kommende vinder af bedste film ved diverse priuddelinger, men at du skal underholdes og skræmmes på kort sigt.
Kald mig bare dum, men jeg forstår ikke helt hvorfor de skulle skamme sig..? Du mener de viste to stort set identiske film og det er for dårligt eller har jeg misforstået? Hvis jeg skal se en genindspilning, foretrækker jeg da oftest at ha set den originale først, så i mine øjne var det fint nok af Imperial.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Jeg foretrækker også typisk engelsksproget film - så det er egentlig ikke min pointe :)
Jeg havde brokket mig lige så meget hvis de havde været vist i omvendt rækkefølge. Jeg har et problem med at se den "samme" film to gange til suprise premirere
#1 Patriarch 21 år siden
#2 Outbound Sith 21 år siden
Fox Mulder
#3 Patriarch 21 år siden
#4 filmz-happyhansen 21 år siden
Kan huske da de viste den japanske version for lidt over et år siden, der rendte folk ud af biffen i dyb skuffelse. Faktisk vil jeg mene at vi kun sad 1/3 tilbage i sin tid. I lørdags forsvandt der da osse et par stykker, men filmen blev faktisk overrakende godt modtaget med både klapsalver og begejstring ved de fede scares og gys - som der er helt vildt mange af. Og efter filmen kunne jeg da heller ikke høre andet end forbløfelse over hvor scary den film i grunden er. Så man må da sige at den leverer varen.
Jeg syntes måske så bare, at historien er en smule rodet og usamhængende, hvor der florerer en masse flash-backs i tide og utide. Men det syntes jeg osse den japanske version hang på.
Alt i alt en film som gør hvad den skal, nemlig skræmme livet af dig.
Og husk nu - Premiere Surprise er til for at "overraske" publikum. Hvis alle sad og vidste man skulle se, så ville der jo ikke være noget ved det.
#5 dvjik 21 år siden
#6 Patriarch 21 år siden
#7 filmz-happyhansen 21 år siden
Det med at de fleste scares var fjernet passer jo ikke. Jeg kunne mærke på hele den bio-række jeg sad på at de syntes den var pææænt scary - en opfattelse jeg ikke fangede til den japanske visning for et år siden. Men det er jo smag og behag. Jeg er en af dem, der sagtens kan se den gode film i de japanske versioner, men når der kommer en amerikansk remake der på én gang virker bedre og målretter sig et bredere publikum så er den altså min favorit. Alt respekt for de japanske film, men lad os nu slå koldt vand i blodet - så gode er de alle sammen altså heller ikke.
Ligesom med amerikanske film, bliver der lavet ligeså meget crap (hvis ikke mere) som der bliver lavet mesterværker af japanske (gyser)film.
Men gå ind og se den når den kommer op, og få et scare der er alle pengene værd. Lad være med at tro at du skal se den kommende vinder af bedste film ved diverse priuddelinger, men at du skal underholdes og skræmmes på kort sigt.
#8 lagoni 21 år siden
#9 Patriarch 21 år siden
Jeg havde brokket mig lige så meget hvis de havde været vist i omvendt rækkefølge. Jeg har et problem med at se den "samme" film to gange til suprise premirere
#10 filmz-propagandapanda 21 år siden
Det er netop som når man lander med et fly, og nogle begynder at klappe. Det virker så akavet.