Gravatar

#1 Corgan 21 år siden

Jeg lovede ks at skrive en lille anmeldelse af filmen "...ing", når jeg engang fik set den. So here it is:

Handlingen:
Filmen er centreret om pigen Mina, der trods sin unge alder lider af en uhelbredelig sygdom. Da hun har ligget på hospitalet i det meste af sit liv, er hun blevet meget indelukket og har ikke kontakt til mange andre end sin mor Yeong-jae og sin sygeplejske (som jeg ikke lige kan huske navnet på).
Yeong-jae ved at Mina ikke har så lang tid at leve i mere, så hun ønsker at Mina skal leve livet udenfor hospitalet i de sidst dage. Hun ønsker at Mina skal prøve at forelske sig, skabe venner og nyde livet, men dette falder Mina meget svært.
En dag flytter der en ung fyr ind i lejligheden under Mina. Denne fyr forelsker sig straks i Mina, og prøver hvad han kan for at få Minas opmærksomhed.

Filmen:
"...ing" er en utrolig rar film. Det lyder måske corny, men det er faktisk hvad der beskriver filmen bedst. Filmen undgår alle de klicheer man ellers oplever i Hollywood-kærligheds-film, og det er virkelig befrienden. Instruktøren Eon-hie Lee formår at holde historien forkuseret på Mina og sine sidste dage, selvom den meget let kunne gå i andre retninger (f.eks. Yeong-jaes forhold til sin afdøde mand, Minas fortid i hospitalet m.m.).
I rollen som Mina ses Lim Su-jeong, som man også kan opleve i den fremragende A Tale Of Two Sisters. Su-jeong Lim portrætering af Mina virker meget naturligt, og rollen virker som skræddersyet til Lim Su-jeong. Den unge fyr spilles af Lee Mi-suk. Han kan i starten måske virke lidt for frembrusende i sit skuespil, men bare rolig, det er der grund til.
Den eneste jeg har lidt svært ved er Minas mor, spillet af Kim Rae-won. Hun virker en smule unaturlig i visse scener, men er dog rigtig god i de mere krævende scener.

Lyden:
Filmen foregår på koreansk, men der er heldigvis mulighed for at sætte engelske undertekster på. Der er dog ingen undertekster til de 2 kommentarspor der også er at finde på dvd'en.
Lyden står klart i et DD 5.1 lydspor, hvor talen ligger tydeligt i forgrunden og musikken i scener med dialog ligger sig dæmpet ud over alle højtalere. Soundtracket er let og nydeligt, og rigtig godt i spil med filmens emotionelle tone.

Billedet:
Er præsenteret i et flot 1.85:1 anamorphic widescreen. Filmen er fyldt med farver der oftest er er at finde i et akvarel maleri. Lette og lyse nuancer. Der er ikke så meget mere jeg kan sige om det.

Dvd coveret:
Den udgave jeg har købt, er den man kan finde på Axelmusic. Den er åbenbart en "limited edition" og består af et hvidt ringbind der lukket af et hvidt elastik. Dette ringbind er lidt større end et normalt dvd cover. Inde i ringbindet finder man en amaray (med coveret som ses på Axelmusic.dk og 2 disc), nogle postkort med akvarel tegninger og nogle billeder fra filmen (som skal ligne polaroid-billeder). Dette ekstra-gøgl falder rigtig godt ind i filmens miljø, og skaber ligesom en helhed omkring film-udgivelsen. Se det åbne ringbind her.

Ekstra materielet:
På disc 1 finder man filmen samt 2 kommentarspor. Der er, som tidligere nævnt, kun undertekster på filmens tale.

Der er desværre (som så mange andre asiatiske udgivelser) ikke undertekster på disc 2, der ellers ser ud til at indeholde noget meget interessant ekstra materiale.
Som jeg kan se det, er der 2 "making of" features samt interviews med skuespillere og instruktør. Der er ligeledes 2 features om musikken. Det ene er interviews med komponisten, det andet er en musikvideo med klip fra filmen. Disc 2 indeholder også en del slettede scener, et selvkørende dias-show agtig billed-galleri samt en trailer.
Når man har set traileren igennem og vender tilbage til hovedmenuen, har man mulighed for at vælge et skjult menu-punkt (easter-egg) som indeholder en lille tegneserie.

....

Med dette vil jeg blot afslutte med at sige, at jeg klart kan anbefale denne lille film. Det er, som tidligere nævnt, meget befriende at se en film uden alle de velkendte klicheer. Filmen er let og rar, og efterlader det budskab, at man ikke skal være bange for at kaste sig ud i en romance. For som filmens tagline beskriver det, så kan det ende med at blive ”The most beautiful day in my life”.

5/6 herfra.
Gravatar

#2 inflector 21 år siden

Fin anmeldelse der Corgan, lyder som en film der skal ses på et tidspunkt :)
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#3 Corgan 21 år siden

Thanks.

Ja, det skal den bestemt. Men det er én af de film, man lige skal finde den rette tid til at se. Det er ikke altid man er i humør til en kærlighedsfilm. Hvis du ved hvad jeg mener.

;-)
Gravatar

#4 Yoda 21 år siden

Ja, det er en rigtig fin anmeldelse - skal helt sikkert se nærmere på filmen ved en given lejlighed.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#5 ks 21 år siden

Jeg takker for anmeldelseen Corgan, det lyder som en film der skal ses nærmere på når prisen er faldet lidt :)
Gravatar

#6 filmz-Seth GekOo 21 år siden

Det er helt sikkert en skide sød film... Jeg er sgu glad for historien... og så en super lækker slutning...

Skriv ny kommentar: