Gravatar

#1 Highland Park 14 år siden

Jeg har endnu ikke købt AWE's udgivelse af "Ivans barndom" pga. The Insiders ord om billedkvaliteten, primært følgende:
http://filmz.dk/film/ivans-barndom/dvd skrev:
Selvom hverken billedsidens sorte eller hvide farver nogensinde virker grålige eller kedelige, så svinger kontrasten en del. Og under filmens mørkeste sekvenser optræder der tit irriterende og undertiden distraherende komprimeringsfejl og udtværinger.

Er der nogen andre, der har set den og har lyst til at fortælle, hvad de synes om billedkvaliteten? Det undrer mig, at det åbenbart står så slemt til, da AWE-udgaven skulle være magen til den franske MK2 (der indtil Criterion-udgivelsen var den flotteste), om hvilken Bæveren bl.a. skrev:
http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare/ivan.htm skrev:

ADDITION - MK2 - May 2005 - Well I don't know why but the MK2 - seemingly also a RusCiCo port - is vastly superior to the AE and the Spectrum. It is tighter, although still sports a think black border around the edge, is sharper and has much better contrast. The blown-out contrast boosting of the Artificial Eye and the Spectrum are quite evident. The MK2 offers the same extras as the other two and also an optional French 5.1 DUB. It does still include the mono option. It is very surprising that both Mirror and Andrei Rublev are unimproved ports yet Ivan's Childhood has gotten significantly better from its initial RusCiCo publishing.

[...]

It's funny, not too long ago, I remember being ecstatic about the MK2 edition but next to the Criterion it looks like a weak sister. The French release appears a shade blown-out (see large capture set # 2). The Criterion is in original mono audio (Russian) with optional English subtitles that seems more complete than the French DVD translation, but I better say I really no which is more accurate - just that Criterion is a bit more detailed.

Altså ikke så meget som et ord om komprimeringsfejl og udtværinger.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#2 The Insider 14 år siden

Jeg har lige dobbelttjekket min dvd, og der er ingen tvivl: Komprimeringen er ikke optimal, og i nattescener "lever" skyggerne på en uheldig facon, idet udtværing forekommer dér. For at dulme din skepsis, har jeg taget nogle framegrabs (selvom udtværing er svært at påpege med still-billeder af åbenlyse årsager), men jeg skal lige ud af døren, så der går et par timer, før jeg kan uploade. Kan du i mellemtiden sende mig et link til en god, gratis billeduploader? Har ikke gjort noget lignende i lang tid :-)
War. War never changes.
Gravatar

#3 Highland Park 14 år siden

#2: Fornemt, mange tak for hjælpen The Insider. :)

Jeg er heller ikke vant til at bruge en billeduploader, men har fundet et par der sikkert er gode nok:
http://imageshack.us/
&
http://tinypic.com/
Gravatar

#4 The Insider 14 år siden

Okey dokey, done :-) Det er som sagt meget svært at spotte på still-billeder, fordi udtværingen bevæger sig. Håber det her link fungerer, et billedgalleri med 7 uddrag:

http://img690.imageshack.us/gal.php?g=pdvd001mz.jp...

Læg især mærke til netop de mørke områder - især på loftet over stakittet på det 3. billede og højresiden af billedet med de to soldater udendørs, og omridset ved åen. Kan AWE ikke have komprimeret transferet en ekstra gang, da de har støbt deres egen skive?
War. War never changes.
Gravatar

#5 Highland Park 14 år siden

Mange tak for billederne. :)

Ja, det ser godt nok skidt ud... træls.

The Insider (4) skrev:
Kan AWE ikke have komprimeret transferet en ekstra gang, da de har støbt deres egen skive?

Du har sikkert ret, men hvorfor i alverden skulle de dog gøre det?

Kvaliteten af deres udgivelser svinger godt nok meget. Det er selvfølgelig et lille selskab, men visse af problemerne burde kunne løses uden at koste alverden.
Gravatar

#6 The Insider 14 år siden

Enig. De har dog naturligvis også lavet mange fede udgivelser - jeg er især vild med deres Re-Animator, og det er fedt, at de giver sig i kast med nogle af markedets mindre kendte titler. Men selvfølgelig er det ærgerligt, når film som "Ivans barndom" ikke får den behandling, de fortjener.
War. War never changes.
Gravatar

#7 Highland Park 14 år siden

Det har de så afgjort (helt enig ang. "Re-animator"!), og jeg tager hatten af for det store, brede udvalg; der er jo noget for hver en smag. :)

Lige nu glæder jeg mig især til at se "The Quiet Earth".
Gravatar

#8 The Insider 14 år siden

#7, jeg havde faktisk aldrig hørt om den, før jeg så AWE's pressemeddelelse, men den lyder helt vildt interessant. Hvis du får den set, må du endelig vende tilbage med en anmeldelse - eller du har måske set den før?
War. War never changes.
Gravatar

#9 Highland Park 14 år siden

Jeg har endnu ikke set den, men det skal jeg nok huske at gøre. Jeg håber også, at de udgiver den fremragende "Miracle Mile", som pt. kun findes i 4:3-billedformat (R1).

Skriv ny kommentar: