# 9 ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) er ikke noget nyt, men i mange år herhjemme kaldte man børn med dette DAMP børn.
Jeg får tit spørgsmål om min ældste søns problem og derfor vil jeg da også gerne fortælle dig og andre lidt om denne sygdom, men hvis der er noget andet/mere du vil vide er du velkommen til at sende mig en mail eller en PB ...
ADHD rammer ca. 8% til 10% af børn i skolealderen. Drenge er omkring tre gange mere tilbøjelige end piger til at blive diagnosticeret med det, selvom det er endnu ikke forstået hvorfor. Børn med ADHD handle uden at tænke, er hyperaktive, og har problemer med fokusering. De kan forstå, hvad der forventes af dem, men har problemer med at få følgende igennem, fordi de ikke kan sidde stille, være opmærksomme, eller deltage i detaljer.
Selvfølgelig, at alle børn (især yngre) handle på denne måde på tidspunkter, især når de er nervøse eller begejstrede. Men forskellen med ADHD er, at symptomerne er til stede over et længere tidsrum og optræder i forskellige miljøer. De skade et barns evne til at fungere socialt, fagligt, og derhjemme.
Den gode nyhed er, med korrekt behandling, børn med ADHD kan lære at kunne leve med og styre deres symptomer.
Hvad er de typiske Symptomer?
ADHD plejede at være kendt som opmærksomhed underskud uorden, eller tilføje. I 1994 blev det omdøbt til ADHD og opdelt i tre undertyper, hver med sit eget mønster af problemer:
1. en uopmærksom type, med skilte, der omfatter bl.a.:
- manglende evne til at være opmærksomme på detaljer eller en tendens til at gøre skødesløse fejl i hjemmearbejde fra skolen eller andre aktiviteter - problemer med vedvarende opmærksomhed i opgaver eller spille aktiviteter - tilsyneladende lytte efter problemer - vanskelighed følgende instruktioner - problemer med organisering af sit liv og aktiviteter - unddragelse eller modvilje over opgaver, der kræver mental indsats - tendens til at miste ting som legetøj, notesbøger, eller hjemmearbejde -glemsomhed i daglige aktiviteter
2. en hyperaktive-impulsiv type, med skilte, der bl.a. omfatter:
- vanskelighed ved at slappe og sidde stille - overdreven løb eller klatring - svært at spille roligt - altid synes at være "på farten" - overdreven taler - svært at vente på sin tur e
3. en kombineret type, der indebærer en kombination af de to andre typer og er den mest almindelige
Selv om det kan ofte være udfordrende at have et barn med ADHD, er det vigtigt at huske de er ikke "dårlige", "der handler ud" eller blive vanskeligt på formålet. Og børn, der er diagnosticeret med ADHD har svært ved at kontrollere deres adfærd uden medicin eller adfærdsmæssige terapi.
Hvordan er det Diagnosen?
De fleste tilfælde af ADHD behandles af den primære sundhedspleje læger. Fordi der ingen test, der kan afgøre tilstedeværelsen af ADHD, en diagnose afhænger af en komplet evaluering. Når diagnosen er i tvivl, eller hvis der er andre problemer, såsom Tourettes syndrom, en læreproces handicap, eller depression, et barn, kan blive henvist til en neurolog, psykolog eller psykiater. I sidste ende, selv om den primære sundhedstjeneste læge indsamler de oplysninger, gør diagnosticering, og starter behandlingen.
For at komme i betragtning til en diagnose af ADHD er der visse forhold der skal være gældende og omfatter bl.a.:
- Barnet skal vise adfærd fra den ene af de tre undertyper før alder 7 - Disse problemer skal være mere alvorlige end andre børn i samme alder - Adfærden skal have forgået i mindst 6 måneder - Den adfærd skal forekomme i og indvirke negativt på mindst to områder af et barns liv (såsom skolen, hjemmet, dagpleje indstillinger eller venskaber) - Den adfærd skal heller ikke være forbundet med stress derhjemme. Børn der har oplevet en skilsmisse, en bevægelse, en sygdom, en ændring i skolen eller andre væsentlige liv begivenhed eller pludselig begynder at handle ud eller blive glemsom. For at undgå en fejldiagnose, er det vigtigt at overveje, hvorvidt disse faktorer spillede en rolle i starten af symptomer
Først, skal ens barns læge foretage en fysisk undersøgelse af dit barn og bede dig om eventuelle problemer og symptomer, dit barns tidligere sundhed, din families sundhed, nogen medicin dit barn er ved at tage eventuelle allergier dit barn kan have, og andre spørgsmål. Dette kaldes den medicinske historie, og det er vigtigt, fordi forskning har vist, at ADHD har en stærk genetisk link og ofte kører i familier.
Dit barns læge kan også udføre en fysisk eksamen samt prøver at kontrollere, hørelse og syn, så andre medicinske betingelser kan udelukkes. Fordi nogle følelsesmæssige forhold, såsom ekstreme stress, depression og angst, også kan se ud som ADHD, vil du sandsynligvis blive bedt om at udfylde spørgeskemaer, der kan hjælpe regel dem ud så godt.
Du vil sandsynligvis også blive bedt om mange spørgsmål om dit barns udvikling og hans eller hendes adfærd i hjemmet, i skolen, og blandt venner. Andre voksne, der ser dit barn regelmæssigt (ligesom lærere, der ofte er de første til bekendtgørelse ADHD-symptomer) vil sandsynligvis blive hørt, også. En pædagogisk evaluering, der normalt omfatter en skole psykolog, kan også blive gjort. Det er vigtigt for alle involverede til at være så ærlig og grundigt som muligt om dit barns styrker og svagheder.
Hvad er årsagen til ADHD?
ADHD er ikke forårsaget af fattige forældre, for meget sukker, eller vacciner.
ADHD har biologisk oprindelse, der endnu ikke er klart forstået. Ingen enkeltstående årsag til
ADHD er blevet identificeret, men forskerne har gransket en række mulige genetiske og miljømæssige links. Undersøgelser har vist, at mange børn med ADHD har en nær slægtning der også har den uorden.
Selv om eksperterne er i tvivl om, hvorvidt dette er en årsag til den uro, de har konstateret, at visse områder af hjernen er omkring 5% til 10% mindre i størrelse og aktivitet hos børn med ADHD. Kemiske ændringer i hjernen er fundet så godt.
Den seneste forskning også links rygning under graviditet på senere ADHD i et barn. Andre risikofaktorer kan omfatte førtidig levering, meget lav fødselsvægt, og skader på hjernen ved fødslen.
Nogle undersøgelser har endog antydet en sammenhæng mellem overdreven tidlige tv-ser og fremtidige vægt problemer. Forældre bør følge det amerikanske Academy of Pædiatri «(AAP) retningslinjer, som siger, at børn under 2 år gamle ikke skulle have nogen"Fjernsynstid"(TV, DVD eller videobånd, computere eller videospil), og at børn 2 år og ældre bør begrænses til 1 til 2 timer om dagen, eller mindre.
Hvad er nogle problemer i denne forbindelse?
En af vanskelighederne med at diagnosticere ADHD er, at det er ofte fundet sammen med andre problemer. Disse kaldes sameksistens betingelser, og omkring to tredjedele af alle børn med ADHD har en. De mest almindelige sameksistens betingelser er:
Modfase Defiant Disorder (ulige) og Conduct Disorder (CD)
Mindst 35% af alle børn med ADHD har også modfase Defiant uroligheder, som er kendetegnet ved stædighed, udbrud af temperament, og handler i trods og hersk bryde. Conduct disorder er lignende, men funktionerne mere alvorlig fjendtlighed og aggression. Børn der har adfærd lidelse er mere sandsynligt komme i problemer med myndighed tal og, senere, muligvis med loven. Modfase Defiant uorden og adfærd uorden er set mest almindeligt med hyperaktive og kombineret undertyper af ADHD.
Humørsvingninger (såsom depression) Ca. 18% af børn med ADHD, især uopmærksom subtype, også opleve depression. De kan føle sig utilstrækkelig, isolerede og frustrerede over skolen fiaskoer og sociale problemer, og har lavt selvværd.
Angstforstyrrelser Angstforstyrrelser påvirke omkring 25% af børn med ADHD. Symptomer omfatter overdreven rolig, frygt eller panik, som også kan føre til fysiske symptomer såsom et væddeløb hjerte, svedtendens, mavesmerter og diarré. Andre former for angst, der kan ledsage ADHD er OCD og Tourettes syndrom, såvel som motorbrændstof eller vokal stikker (bevægelser eller lyde, der gentages igen og igen). Et barn der har symptomer på disse andre betingelser bør vurderes af en specialist.
Indlæringsvanskeligheder Omkring halvdelen af alle børn med ADHD også have en særlig uddannelse handicap. De mest almindelige læring problemer med at læse (dysleksi) og håndskrift. Selv om ADHD er ikke kategoriseret som en læreproces handicap, sin indblanding med koncentration og opmærksomhed kan gøre det endnu vanskeligere for et barn til at klare sig godt i skolen.
Hvis ens barn har ADHD og en sameksistens betingelse kan den læge vil nøje overveje, at når der udvikles en behandlingsplan. Nogle behandlinger er bedre end andre på at løse bestemte kombinationer af symptomer.
Hvordan kan det behandles? ADHD ikke kan helbredes, men det kan være held forvaltes. Dit barns læge vil hjælpe dig med at udvikle en individualiseret, langsigtet plan. Målet er at hjælpe dit barn til at lære at kontrollere hans eller hendes egen adfærd og til at hjælpe familier skabe en atmosfære, hvor det er mest sandsynligt vil ske.
I de fleste tilfælde ADHD er bedst behandles med en kombination af medicin og opførsel terapi. Enhver god behandling planen vil kræve tæt opfølgning og overvågning, og dit barns læge kan foretage justeringer hen ad vejen. Fordi det er vigtigt for forældre til at deltage aktivt i deres barns behandlingsplan, moderselskaber uddannelse er også betragtes som en vigtig del af ADHD forvaltning.
Lægemidler Flere forskellige typer medicin kan anvendes til behandling af ADHD:
Stimulanser er de bedst kendte behandlinger - de har været anvendt i mere end 50 år i behandling af ADHD. Nogle kræver flere doser om dagen, hver varig omkring 4 timer, og nogle vare op til 12 timer. Mulige bivirkninger omfatter nedsat appetit, stomachache, irritabilitet og søvnløshed. Der er i øjeblikket ingen tegn på nogen langsigtede bivirkninger.
Nonstimulants blev godkendt til behandling af ADHD i 2003. Disse synes at have færre bivirkninger end stimulanser og kan vare op til 24 timer.
Antidepressiva er somme tider en behandling, men i 2004 FDA udstedt en advarsel om, at disse stoffer kan føre til en sjælden øget risiko for selvmord hos børn og teenagere. Hvis en antidepressive anbefales til dit barn, så vær sikker på at drøfte disse risici med din læge. Medikamenter kan påvirke børnenes anderledes, og et barn kan reagere godt til én, men ikke det andet. Ved fastlæggelsen af den korrekte behandling for dit barn, lægen kan prøve forskellige medikamenter i forskellige doser, især hvis dit barn er ved at blive behandlet for ADHD sammen med en anden lidelse.
Opførsel Terapi Forskning har vist, at medicin anvendes til at hjælpe med at bremse impulsiv adfærd og opmærksomhed vanskeligheder er mere effektive, når de er kombineret med adfærdsmæssige terapi.
Opførsel terapi forsøg på at ændre adfærd mønstre ved:
- omorganiserer dit barns hjem og skole miljø - giver klare anvisninger og kommandoer - etablering af et system af sammenhængende belønninger for hensigtsmæssig adfærd og negative konsekvenser for upassende dem
Her er nogle eksempler på adfærdsmæssige strategier, der kan hjælpe et barn med ADHD:
Opret en rutine. Prøv at følge samme skema hver dag, fra wake-up timeto sengetid. Post tidsplanen på et fremtrædende sted, så dit barn kan se, hvor han eller hun forventes at blive hele dagen og hvornår er det tid til lektier, afspil og pligter i hjemmet.
Hjælp dit barn organisere. Put schoolbags, tøj og legetøj på samme sted hver dag, så dit barn vil være mindre tilbøjelige til at miste dem.
Undgå at forstyrre. Sluk for tv, radio og computerspil, især når dit barn laver lektier.
Begræns barnets valgmuligheder. Tilbyd dit barn et valg mellem to ting (dette udstyr, gryn, legetøj osv., eller at den ene), så han eller hun ikke er overvældet og overstimulated.
Skift dit samspil med dit barn. I stedet for lange forklaringer og cajoling, brug klar, kortfattet anvisninger til minde om dit barn i hans eller hendes ansvar.
Brug mål og belønninger. Brug et diagram til listen mål og spore positive adfærd, og derefter belønne dit barns indsats. Vær sikker på, at målene er realistiske (tænk baby skridt snarere end overnight succes).
Disciplin effektivt. I stedet for råben eller endefuld, brug timeouts eller fjernelse af privilegier som følger for upassende opførsel. Yngre børn kan simpelthen nødt til at blive distraheret eller ignoreret, indtil de vise bedre adfærd.
Hjælp dit barn opdage et talent eller noget de er rigtig gode til. Alle børn har brug for at opleve succes, at føle sig godt om sig selv. Finde ud af, hvad dit barn går godt - om det er sport, kunst og musik - kan sætte skub i sociale kompetencer og selvværd.
Alternative behandlinger
I øjeblikket er den eneste ADHD behandlingsformer, der har vist sig effektiv i videnskabelige undersøgelser er medikamenter og adfærdsmæssige terapi. Men Deres barns læge kan anbefale yderligere behandlinger og indgreb afhængigt af dit barns symptomer og behov. Nogle børn med ADHD, for eksempel, kan også behovet for særlige pædagogiske tiltag, som vejledning, ergoterapi osv. Hvert barnets behov er forskellige.
En række andre alternative behandlingsformer er forfremmet og forsøgte af forældre, herunder: megavitamins, kropsbehandlinger, kost manipulation, allergi behandling, kiropraktik behandling, opmærksomhed uddannelse, visuel uddannelse, og de traditionelle en-til-én "taler" psykoterapi.
Men den videnskabelige forskning, der er gjort på disse behandlinger ikke har fundet dem til at være effektive, og de fleste af disse behandlinger er ikke blevet undersøgt grundigt, hvis overhovedet.
Man skal som forældre bør altid være på vagt over for enhver terapi, der løfter en ADHD "helbrede", og hvis de er interesseret i at prøve noget nyt, bør de være sikre på at tale med deres barns læge først.
Forældre skal også trænes
Forældre ethvert barn kan være hårde til tider, men forældrenes et barn med ADHD ofte bringer særlige udfordringer. Børn med ADHD kan ikke svare godt til typiske forældre praksis. Også fordi ADHD tendens til at køre i familier, forældre kan også have nogle problemer med organisation og konsekvens selv og har brug for aktive coaching at hjælpe med at lære disse færdigheder.
Eksperter anbefaler forælder uddannelse og støtte grupper til at hjælpe familiemedlemmer acceptere diagnose og lærer dem, hvordan de skal hjælpe deres barn organisere hans eller hendes miljø, udvikle problemløsende færdigheder, og håndtere frustrationer. Forældre-kurser kan også undervise forældre til at reagere hensigtsmæssigt på deres barns mest forsøger behaviours og at bruge rolige disciplinerende teknikker. Enkeltperson eller familie rådgivning kan også være nyttig.
ADHD i klasseværelset
Som dit barns vigtigste advokat, bør du bliver fortrolig med dit barns medicinske, juridiske og uddannelsesmæssige rettigheder. Børn med ADHD er berettiget til særlige tjenester eller overnatningsmuligheder i skolen under det enkelte menneske med handicap i Education Act (IDEA) og en anti-diskrimination ret benævnes § 504. Hold kontakten med dit barns lærere og skolens ansatte til at overvåge dit barns fremskridt og holde dem orienteret om dit barns behov.
Ud over at bruge rutiner og et klart system af belønninger, her er nogle andre tips til at dele med lærere for klasseværelset succes:
Reducer siddepladser virkelighedsnært. Mindske forstyrrelser kan være så enkel som siddeplads dit barn i nærheden af læreren i stedet for i nærheden af vinduet.
Brug et hjemmearbejde mappe til forældre-lærer kommunikation. Læreren kan omfatte opgaver og fremskridt noter, og du kan tjekke for at sikre, at alt arbejde er afsluttet til tiden.
Lav såkaldte ”Break down” opgaver. Hold instruktioner klar og kortfattet, nedbryde større opgaver i mindre, mere håndterbare stykker.
Giv positiv forstærkning. Altid være på udkig efter en positiv adfærd. Spørg læreren til at tilbyde ros, når dit barn bliver siddende, ikke ringe ud, eller venter hans eller hendes tur, i stedet for at kritisere, når han eller hun ikke.
Vi og lær barnet aktive elementer i indlæring som fx indstregninger, tage noter, og læser højt kan hjælpe dit barn forblive fokuseret og opbevare oplysninger.
Kontroller, at dit barn går og kommer fra skolen med de rigtige bøger og materialer. Spørg at dit barn skal parret med en kammerat der kan hjælpe ham eller hende ophold på opgaven.
Være opmærsom over for selvværd spørgsmål som kan komme fra ens barn. Spørg læreren til at give feedback til dit barn i privat regi, og undgå at spørge dit barn til at udføre en opgave i offentligheden, der kunne være for vanskeligt.
Det er vigtigt at inddrage skolen via fx en socialrådgiver eller psykolog. Han eller hun kan hjælpe med at designe adfærdsmæssige programmer til at løse specifikke problemer i klassen.
At være sit barns Største Støtte/Fan
Du er en stærkere fortaler for dit barn når du skabe gode partnerskaber med alle involverede i dit barns behandling - som omfatter lærere, læger, terapeuter, og endnu andre familiemedlemmer. Udnyt al den støtte og uddannelse, der er til rådighed, og du vil være i stand til at hjælpe dit barn med ADHD navigere hans eller hendes vej til succes.
# 13 Du er altid velkommen - Undskyld det blev til så meget, men jeg syntes bare det er vigtigt at få så meget med som muligt for man bedre kan forstå hvad ADHD/DAMP egentlig er for en størrelse for det er jo ikke noget man kan se fysisk, som en manglende hånd, skeelende øjne osv. hvilket også tit gør det svært at forklare for andre hvad man slås med.
Det er rigtigt. Jeg var også bare interesseret, fordi man snakker så meget om det. Jeg kan se at rygning kan have en medvirkende årsag, men heldigvis ryger min kæreste ikke :)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
#13 - det kan jo også være svært at opdage. Min fætter har lige fået konstareret det i en alder af 12 år først.
On topic: det lyder ikke godt, alt det med familie og børn:) Har nu været studerende i 7 år, så jeg har masser af tid til at se alle de film, jeg gerne vil. Planen for i dag er f.eks. hele Trois Couleurs.
Når det er sagt, så er jeg færdig her til 3. juli, skal lige være milinægter først, og fra den 1. februar ca. skal jeg til at søge arbejde. Børnene er nok lidt længere ude i fremtiden(mangler en af de der piger der først).
Dvs. jeg kan forvente at have mange flere penge at købe film for, men meget mindre tid at se dem i?...:)
Rygning er klart en risiko faktor, men rygning er jo også skadeligt for så mange andre ting, så det burde være begrundelse nok til at stoppe.
Det har været nogen til tider MEGET hårde år, men jeg har den holdning at det er en af de sygdomme/lidelser hvor personlig pleje og omsorg har en bedre virkning end alskens medicin og anden kemi, hvilket i dag også har gjort sit til, at vi har et meget stærkt bånd, der binder vores lille familie tæt sammen :-)
# 15 Det ER svært at opdage fordi ofte skylder mange bare skylden på andre ting og det er jo netop det som er det triste ikke blot for barnet, men også fordi det får en til at føle sig som en dårlig forældre :-/
#11 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
Jeg får tit spørgsmål om min ældste søns problem og derfor vil jeg da også gerne fortælle dig og andre lidt om denne sygdom, men hvis der er noget andet/mere du vil vide er du velkommen til at sende mig en mail eller en PB ...
ADHD rammer ca. 8% til 10% af børn i skolealderen. Drenge er omkring tre gange mere tilbøjelige end piger til at blive diagnosticeret med det, selvom det er endnu ikke forstået hvorfor. Børn med ADHD handle uden at tænke, er hyperaktive, og har problemer med fokusering. De kan forstå, hvad der forventes af dem, men har problemer med at få følgende igennem, fordi de ikke kan sidde stille, være opmærksomme, eller deltage i detaljer.
Selvfølgelig, at alle børn (især yngre) handle på denne måde på tidspunkter, især når de er nervøse eller begejstrede. Men forskellen med ADHD er, at symptomerne er til stede over et længere tidsrum og optræder i forskellige miljøer. De skade et barns evne til at fungere socialt, fagligt, og derhjemme.
Den gode nyhed er, med korrekt behandling, børn med ADHD kan lære at kunne leve med og styre deres symptomer.
Hvad er de typiske Symptomer?
ADHD plejede at være kendt som opmærksomhed underskud uorden, eller tilføje. I 1994 blev det omdøbt til ADHD og opdelt i tre undertyper, hver med sit eget mønster af problemer:
1. en uopmærksom type, med skilte, der omfatter bl.a.:
- manglende evne til at være opmærksomme på detaljer eller en tendens til at gøre skødesløse fejl i hjemmearbejde fra skolen eller andre aktiviteter
- problemer med vedvarende opmærksomhed i opgaver eller spille aktiviteter
- tilsyneladende lytte efter problemer
- vanskelighed følgende instruktioner
- problemer med organisering af sit liv og aktiviteter
- unddragelse eller modvilje over opgaver, der kræver mental indsats
- tendens til at miste ting som legetøj, notesbøger, eller hjemmearbejde
-glemsomhed i daglige aktiviteter
2. en hyperaktive-impulsiv type, med skilte, der bl.a. omfatter:
- vanskelighed ved at slappe og sidde stille
- overdreven løb eller klatring
- svært at spille roligt
- altid synes at være "på farten"
- overdreven taler
- svært at vente på sin tur e
3. en kombineret type, der indebærer en kombination af de to andre typer og er den mest almindelige
Selv om det kan ofte være udfordrende at have et barn med ADHD, er det vigtigt at huske de er ikke "dårlige", "der handler ud" eller blive vanskeligt på formålet. Og børn, der er diagnosticeret med ADHD har svært ved at kontrollere deres adfærd uden medicin eller adfærdsmæssige terapi.
Hvordan er det Diagnosen?
De fleste tilfælde af ADHD behandles af den primære sundhedspleje læger. Fordi der ingen test, der kan afgøre tilstedeværelsen af ADHD, en diagnose afhænger af en komplet evaluering. Når diagnosen er i tvivl, eller hvis der er andre problemer, såsom Tourettes syndrom, en læreproces handicap, eller depression, et barn, kan blive henvist til en neurolog, psykolog eller psykiater. I sidste ende, selv om den primære sundhedstjeneste læge indsamler de oplysninger, gør diagnosticering, og starter behandlingen.
For at komme i betragtning til en diagnose af ADHD er der visse forhold der skal være gældende og omfatter bl.a.:
- Barnet skal vise adfærd fra den ene af de tre undertyper før alder 7
- Disse problemer skal være mere alvorlige end andre børn i samme alder
- Adfærden skal have forgået i mindst 6 måneder
- Den adfærd skal forekomme i og indvirke negativt på mindst to områder af et barns liv (såsom skolen, hjemmet, dagpleje indstillinger eller venskaber)
- Den adfærd skal heller ikke være forbundet med stress derhjemme. Børn der har oplevet en skilsmisse, en bevægelse, en sygdom, en ændring i skolen eller andre væsentlige liv begivenhed eller pludselig begynder at handle ud eller blive glemsom. For at undgå en fejldiagnose, er det vigtigt at overveje, hvorvidt disse faktorer spillede en rolle i starten af symptomer
Først, skal ens barns læge foretage en fysisk undersøgelse af dit barn og bede dig om eventuelle problemer og symptomer, dit barns tidligere sundhed, din families sundhed, nogen medicin dit barn er ved at tage eventuelle allergier dit barn kan have, og andre spørgsmål. Dette kaldes den medicinske historie, og det er vigtigt, fordi forskning har vist, at ADHD har en stærk genetisk link og ofte kører i familier.
Dit barns læge kan også udføre en fysisk eksamen samt prøver at kontrollere, hørelse og syn, så andre medicinske betingelser kan udelukkes. Fordi nogle følelsesmæssige forhold, såsom ekstreme stress, depression og angst, også kan se ud som ADHD, vil du sandsynligvis blive bedt om at udfylde spørgeskemaer, der kan hjælpe regel dem ud så godt.
Du vil sandsynligvis også blive bedt om mange spørgsmål om dit barns udvikling og hans eller hendes adfærd i hjemmet, i skolen, og blandt venner. Andre voksne, der ser dit barn regelmæssigt (ligesom lærere, der ofte er de første til bekendtgørelse ADHD-symptomer) vil sandsynligvis blive hørt, også. En pædagogisk evaluering, der normalt omfatter en skole psykolog, kan også blive gjort. Det er vigtigt for alle involverede til at være så ærlig og grundigt som muligt om dit barns styrker og svagheder.
Hvad er årsagen til ADHD?
ADHD er ikke forårsaget af fattige forældre, for meget sukker, eller vacciner.
ADHD har biologisk oprindelse, der endnu ikke er klart forstået. Ingen enkeltstående årsag til
ADHD er blevet identificeret, men forskerne har gransket en række mulige genetiske og miljømæssige links. Undersøgelser har vist, at mange børn med ADHD har en nær slægtning der også har den uorden.
Selv om eksperterne er i tvivl om, hvorvidt dette er en årsag til den uro, de har konstateret, at visse områder af hjernen er omkring 5% til 10% mindre i størrelse og aktivitet hos børn med ADHD. Kemiske ændringer i hjernen er fundet så godt.
Den seneste forskning også links rygning under graviditet på senere ADHD i et barn. Andre risikofaktorer kan omfatte førtidig levering, meget lav fødselsvægt, og skader på hjernen ved fødslen.
Nogle undersøgelser har endog antydet en sammenhæng mellem overdreven tidlige tv-ser og fremtidige vægt problemer. Forældre bør følge det amerikanske Academy of Pædiatri «(AAP) retningslinjer, som siger, at børn under 2 år gamle ikke skulle have nogen"Fjernsynstid"(TV, DVD eller videobånd, computere eller videospil), og at børn 2 år og ældre bør begrænses til 1 til 2 timer om dagen, eller mindre.
Hvad er nogle problemer i denne forbindelse?
En af vanskelighederne med at diagnosticere ADHD er, at det er ofte fundet sammen med andre problemer. Disse kaldes sameksistens betingelser, og omkring to tredjedele af alle børn med ADHD har en. De mest almindelige sameksistens betingelser er:
Modfase Defiant Disorder (ulige) og Conduct Disorder (CD)
Mindst 35% af alle børn med ADHD har også modfase Defiant uroligheder, som er kendetegnet ved stædighed, udbrud af temperament, og handler i trods og hersk bryde. Conduct disorder er lignende, men funktionerne mere alvorlig fjendtlighed og aggression. Børn der har adfærd lidelse er mere sandsynligt komme i problemer med myndighed tal og, senere, muligvis med loven. Modfase Defiant uorden og adfærd uorden er set mest almindeligt med hyperaktive og kombineret undertyper af ADHD.
Humørsvingninger (såsom depression)
Ca. 18% af børn med ADHD, især uopmærksom subtype, også opleve depression. De kan føle sig utilstrækkelig, isolerede og frustrerede over skolen fiaskoer og sociale problemer, og har lavt selvværd.
Angstforstyrrelser
Angstforstyrrelser påvirke omkring 25% af børn med ADHD. Symptomer omfatter overdreven rolig, frygt eller panik, som også kan føre til fysiske symptomer såsom et væddeløb hjerte, svedtendens, mavesmerter og diarré. Andre former for angst, der kan ledsage ADHD er OCD og Tourettes syndrom, såvel som motorbrændstof eller vokal stikker (bevægelser eller lyde, der gentages igen og igen). Et barn der har symptomer på disse andre betingelser bør vurderes af en specialist.
Indlæringsvanskeligheder
Omkring halvdelen af alle børn med ADHD også have en særlig uddannelse handicap. De mest almindelige læring problemer med at læse (dysleksi) og håndskrift. Selv om ADHD er ikke kategoriseret som en læreproces handicap, sin indblanding med koncentration og opmærksomhed kan gøre det endnu vanskeligere for et barn til at klare sig godt i skolen.
Hvis ens barn har ADHD og en sameksistens betingelse kan den læge vil nøje overveje, at når der udvikles en behandlingsplan. Nogle behandlinger er bedre end andre på at løse bestemte kombinationer af symptomer.
Hvordan kan det behandles?
ADHD ikke kan helbredes, men det kan være held forvaltes. Dit barns læge vil hjælpe dig med at udvikle en individualiseret, langsigtet plan. Målet er at hjælpe dit barn til at lære at kontrollere hans eller hendes egen adfærd og til at hjælpe familier skabe en atmosfære, hvor det er mest sandsynligt vil ske.
I de fleste tilfælde ADHD er bedst behandles med en kombination af medicin og opførsel terapi. Enhver god behandling planen vil kræve tæt opfølgning og overvågning, og dit barns læge kan foretage justeringer hen ad vejen. Fordi det er vigtigt for forældre til at deltage aktivt i deres barns behandlingsplan, moderselskaber uddannelse er også betragtes som en vigtig del af ADHD forvaltning.
Lægemidler
Flere forskellige typer medicin kan anvendes til behandling af ADHD:
Stimulanser er de bedst kendte behandlinger - de har været anvendt i mere end 50 år i behandling af ADHD. Nogle kræver flere doser om dagen, hver varig omkring 4 timer, og nogle vare op til 12 timer. Mulige bivirkninger omfatter nedsat appetit, stomachache, irritabilitet og søvnløshed. Der er i øjeblikket ingen tegn på nogen langsigtede bivirkninger.
Nonstimulants blev godkendt til behandling af ADHD i 2003. Disse synes at have færre bivirkninger end stimulanser og kan vare op til 24 timer.
Antidepressiva er somme tider en behandling, men i 2004 FDA udstedt en advarsel om, at disse stoffer kan føre til en sjælden øget risiko for selvmord hos børn og teenagere. Hvis en antidepressive anbefales til dit barn, så vær sikker på at drøfte disse risici med din læge.
Medikamenter kan påvirke børnenes anderledes, og et barn kan reagere godt til én, men ikke det andet. Ved fastlæggelsen af den korrekte behandling for dit barn, lægen kan prøve forskellige medikamenter i forskellige doser, især hvis dit barn er ved at blive behandlet for ADHD sammen med en anden lidelse.
Opførsel Terapi
Forskning har vist, at medicin anvendes til at hjælpe med at bremse impulsiv adfærd og opmærksomhed vanskeligheder er mere effektive, når de er kombineret med adfærdsmæssige terapi.
Opførsel terapi forsøg på at ændre adfærd mønstre ved:
- omorganiserer dit barns hjem og skole miljø
- giver klare anvisninger og kommandoer
- etablering af et system af sammenhængende belønninger for hensigtsmæssig adfærd og negative konsekvenser for upassende dem
Her er nogle eksempler på adfærdsmæssige strategier, der kan hjælpe et barn med ADHD:
Opret en rutine. Prøv at følge samme skema hver dag, fra wake-up timeto sengetid. Post tidsplanen på et fremtrædende sted, så dit barn kan se, hvor han eller hun forventes at blive hele dagen og hvornår er det tid til lektier, afspil og pligter i hjemmet.
Hjælp dit barn organisere. Put schoolbags, tøj og legetøj på samme sted hver dag, så dit barn vil være mindre tilbøjelige til at miste dem.
Undgå at forstyrre. Sluk for tv, radio og computerspil, især når dit barn laver lektier.
Begræns barnets valgmuligheder. Tilbyd dit barn et valg mellem to ting (dette udstyr, gryn, legetøj osv., eller at den ene), så han eller hun ikke er overvældet og overstimulated.
Skift dit samspil med dit barn. I stedet for lange forklaringer og cajoling, brug klar, kortfattet anvisninger til minde om dit barn i hans eller hendes ansvar.
Brug mål og belønninger. Brug et diagram til listen mål og spore positive adfærd, og derefter belønne dit barns indsats. Vær sikker på, at målene er realistiske (tænk baby skridt snarere end overnight succes).
Disciplin effektivt. I stedet for råben eller endefuld, brug timeouts eller fjernelse af privilegier som følger for upassende opførsel. Yngre børn kan simpelthen nødt til at blive distraheret eller ignoreret, indtil de vise bedre adfærd.
Hjælp dit barn opdage et talent eller noget de er rigtig gode til. Alle børn har brug for at opleve succes, at føle sig godt om sig selv. Finde ud af, hvad dit barn går godt - om det er sport, kunst og musik - kan sætte skub i sociale kompetencer og selvværd.
Alternative behandlinger
I øjeblikket er den eneste ADHD behandlingsformer, der har vist sig effektiv i videnskabelige undersøgelser er medikamenter og adfærdsmæssige terapi. Men Deres barns læge kan anbefale yderligere behandlinger og indgreb afhængigt af dit barns symptomer og behov. Nogle børn med ADHD, for eksempel, kan også behovet for særlige pædagogiske tiltag, som vejledning, ergoterapi osv. Hvert barnets behov er forskellige.
En række andre alternative behandlingsformer er forfremmet og forsøgte af forældre, herunder: megavitamins, kropsbehandlinger, kost manipulation, allergi behandling, kiropraktik behandling, opmærksomhed uddannelse, visuel uddannelse, og de traditionelle en-til-én "taler" psykoterapi.
Men den videnskabelige forskning, der er gjort på disse behandlinger ikke har fundet dem til at være effektive, og de fleste af disse behandlinger er ikke blevet undersøgt grundigt, hvis overhovedet.
Man skal som forældre bør altid være på vagt over for enhver terapi, der løfter en ADHD "helbrede", og hvis de er interesseret i at prøve noget nyt, bør de være sikre på at tale med deres barns læge først.
Forældre skal også trænes
Forældre ethvert barn kan være hårde til tider, men forældrenes et barn med ADHD ofte bringer særlige udfordringer. Børn med ADHD kan ikke svare godt til typiske forældre praksis. Også fordi ADHD tendens til at køre i familier, forældre kan også have nogle problemer med organisation og konsekvens selv og har brug for aktive coaching at hjælpe med at lære disse færdigheder.
Eksperter anbefaler forælder uddannelse og støtte grupper til at hjælpe familiemedlemmer acceptere diagnose og lærer dem, hvordan de skal hjælpe deres barn organisere hans eller hendes miljø, udvikle problemløsende færdigheder, og håndtere frustrationer. Forældre-kurser kan også undervise forældre til at reagere hensigtsmæssigt på deres barns mest forsøger behaviours og at bruge rolige disciplinerende teknikker. Enkeltperson eller familie rådgivning kan også være nyttig.
ADHD i klasseværelset
Som dit barns vigtigste advokat, bør du bliver fortrolig med dit barns medicinske, juridiske og uddannelsesmæssige rettigheder. Børn med ADHD er berettiget til særlige tjenester eller overnatningsmuligheder i skolen under det enkelte menneske med handicap i Education Act (IDEA) og en anti-diskrimination ret benævnes § 504. Hold kontakten med dit barns lærere og skolens ansatte til at overvåge dit barns fremskridt og holde dem orienteret om dit barns behov.
Ud over at bruge rutiner og et klart system af belønninger, her er nogle andre tips til at dele med lærere for klasseværelset succes:
Reducer siddepladser virkelighedsnært. Mindske forstyrrelser kan være så enkel som siddeplads dit barn i nærheden af læreren i stedet for i nærheden af vinduet.
Brug et hjemmearbejde mappe til forældre-lærer kommunikation. Læreren kan omfatte opgaver og fremskridt noter, og du kan tjekke for at sikre, at alt arbejde er afsluttet til tiden.
Lav såkaldte ”Break down” opgaver. Hold instruktioner klar og kortfattet, nedbryde større opgaver i mindre, mere håndterbare stykker.
Giv positiv forstærkning. Altid være på udkig efter en positiv adfærd. Spørg læreren til at tilbyde ros, når dit barn bliver siddende, ikke ringe ud, eller venter hans eller hendes tur, i stedet for at kritisere, når han eller hun ikke.
Vi og lær barnet aktive elementer i indlæring som fx indstregninger, tage noter, og læser højt kan hjælpe dit barn forblive fokuseret og opbevare oplysninger.
Kontroller, at dit barn går og kommer fra skolen med de rigtige bøger og materialer. Spørg at dit barn skal parret med en kammerat der kan hjælpe ham eller hende ophold på opgaven.
Være opmærsom over for selvværd spørgsmål som kan komme fra ens barn. Spørg læreren til at give feedback til dit barn i privat regi, og undgå at spørge dit barn til at udføre en opgave i offentligheden, der kunne være for vanskeligt.
Det er vigtigt at inddrage skolen via fx en socialrådgiver eller psykolog. Han eller hun kan hjælpe med at designe adfærdsmæssige programmer til at løse specifikke problemer i klassen.
At være sit barns Største Støtte/Fan
Du er en stærkere fortaler for dit barn når du skabe gode partnerskaber med alle involverede i dit barns behandling - som omfatter lærere, læger, terapeuter, og endnu andre familiemedlemmer. Udnyt al den støtte og uddannelse, der er til rådighed, og du vil være i stand til at hjælpe dit barn med ADHD navigere hans eller hendes vej til succes.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#12 davenport 17 år siden
#13 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#14 davenport 17 år siden
Jeg kan se at rygning kan have en medvirkende årsag, men heldigvis ryger min kæreste ikke :)
#15 Skeloboy 17 år siden
On topic: det lyder ikke godt, alt det med familie og børn:)
Har nu været studerende i 7 år, så jeg har masser af tid til at se alle de film, jeg gerne vil. Planen for i dag er f.eks. hele Trois Couleurs.
Når det er sagt, så er jeg færdig her til 3. juli, skal lige være milinægter først, og fra den 1. februar ca. skal jeg til at søge arbejde. Børnene er nok lidt længere ude i fremtiden(mangler en af de der piger der først).
Dvs. jeg kan forvente at have mange flere penge at købe film for, men meget mindre tid at se dem i?...:)
#16 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
Det har været nogen til tider MEGET hårde år, men jeg har den holdning at det er en af de sygdomme/lidelser hvor personlig pleje og omsorg har en bedre virkning end alskens medicin og anden kemi, hvilket i dag også har gjort sit til, at vi har et meget stærkt bånd, der binder vores lille familie tæt sammen :-)
# 15 Det ER svært at opdage fordi ofte skylder mange bare skylden på andre ting og det er jo netop det som er det triste ikke blot for barnet, men også fordi det får en til at føle sig som en dårlig forældre :-/
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***