#100 - Hehe, jovist. Charmen ryger selvfølgelig når det er efterbehandlet og man ikke kan se at det er en amatørfotograf der har været ude og skyde. To klassiske eksempler er vand og luft. Hvor mange gange har du ikke set nogen ødelægge det perfekte motiv ved at hive det halve af kuplen med? Eller absolut at skulle have halvanden kilometer vand med? Eller græs så langt øjet rækker. Marker så gule - og lange. Sødeste lille fugl - druknet i grønt og blade. Du har vist fanget pointen. :)
Det skal siges at jeg ikke efterbehandler. Dette skyldes dog (sikkert) kun at jeg ikke har noget ordentligt program dertil. Jeg kan også se at jeg fik det til at lyde som om at jeg redigerede farven på alle mine billeder. Dette er dog ikke tilfældet. Det er sjældent jeg gør netop dette. Jeg mente blot at det var rart nok at have muligheden HVIS nu det skulle ske at man ikke havde det nødvendige gear med sig. Men vi ved jo alle sammen godt at man ALDRIG glemmer sit gear, ikke? ;) *Host*
Hvad jeg ikke redigere i farver på billederne, det fjerner jeg dog i beskæringen. Her er jeg meget sippet med at skære i billederne så de er til at holde ud at kigge på. Både for mig selv og diverse beskuere derude. :)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
En af grundene til at jeg langt hen ad vejen foretrækker "gammeldags" billeder, fordi folk har en tendens til at gå helt amok med efterbehandling, når det kommer til digitale billeder.
Hvis man kun tager billeder for at efterbehandle, beskære o.s.v., så kan man sgu ligeså godt købe et lommekamera i stedet og så efterbehandle sig til et godt resultat.
#103 Enig, jeg hader dem der lige skal sidde og lege designer og klippe alt mulig crap ind...som f.eks. Onkel Hans der ikke var med på gruppebilledet. Mine billeder bliver taget med udgangpunkt i at kunne bruges uden korrigering...jeg tillader altid en beskæring dog.
#104 - På det punkt er vi rørende enige. Det er at gå over grænsen. Medmindre det selvfølgelig er en direkte manipulation af billedet der er hensigten. Fx for at vise Photoshops kunnen eller lignende. Men heller ikke mere end det.
#103 - Vil stadig mene at en beskæring altid er tilladt og langt de fleste gange giver det virkeligt et bedre resultat. Desuden er der mere til det end som så. Mange fotografer nyder lige dele at tage billederne og derefter efterbehandlingen på computeren. Mange mener jo også netop at denne proces har sin charme.
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Jo jo, beskæring kan retfærdiggøres, men hvis man er god nok, så er dette ikke nødvendigt.
Fair nok at folk har lyst til at efterbehandle og det er bestemt også sjovt på f.eks. sort/hvid billeder (når vi taler rigtig film), men overdreven behandling kan jeg ikke se fidusen i, specielt ikke når man benytter et godt kamera, hvor erfaring og talent kan gøre dette overflødigt. :)
#109 Må sige med min erfaring med fotografer via det reklamebureau jeg har arbejdet i, så ser jeg hellere at de ikke forsøger at tage motivet direkte...men tager lidt mere af motivet og så klipper man derefter. Der er ikke noget mere udfedt end at sidde med 20 råbilleder der ikke matcher ind i det setup der skal laves pga. der f.eks. lige mangler lidt i højre eller venstre side.
#101 Bony 17 år siden
Det skal siges at jeg ikke efterbehandler. Dette skyldes dog (sikkert) kun at jeg ikke har noget ordentligt program dertil. Jeg kan også se at jeg fik det til at lyde som om at jeg redigerede farven på alle mine billeder. Dette er dog ikke tilfældet. Det er sjældent jeg gør netop dette. Jeg mente blot at det var rart nok at have muligheden HVIS nu det skulle ske at man ikke havde det nødvendige gear med sig. Men vi ved jo alle sammen godt at man ALDRIG glemmer sit gear, ikke? ;) *Host*
Hvad jeg ikke redigere i farver på billederne, det fjerner jeg dog i beskæringen. Her er jeg meget sippet med at skære i billederne så de er til at holde ud at kigge på. Både for mig selv og diverse beskuere derude. :)
#102 davenport 17 år siden
#103 filmz-Kadann 17 år siden
En af grundene til at jeg langt hen ad vejen foretrækker "gammeldags" billeder, fordi folk har en tendens til at gå helt amok med efterbehandling, når det kommer til digitale billeder.
Hvis man kun tager billeder for at efterbehandle, beskære o.s.v., så kan man sgu ligeså godt købe et lommekamera i stedet og så efterbehandle sig til et godt resultat.
#104 cyberzed 17 år siden
#105 Bony 17 år siden
#103 - Vil stadig mene at en beskæring altid er tilladt og langt de fleste gange giver det virkeligt et bedre resultat. Desuden er der mere til det end som så. Mange fotografer nyder lige dele at tage billederne og derefter efterbehandlingen på computeren. Mange mener jo også netop at denne proces har sin charme.
#106 elwood 17 år siden
8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#107 filmz-Kadann 17 år siden
Jo jo, beskæring kan retfærdiggøres, men hvis man er god nok, så er dette ikke nødvendigt.
Fair nok at folk har lyst til at efterbehandle og det er bestemt også sjovt på f.eks. sort/hvid billeder (når vi taler rigtig film), men overdreven behandling kan jeg ikke se fidusen i, specielt ikke når man benytter et godt kamera, hvor erfaring og talent kan gøre dette overflødigt. :)
#108 Bony 17 år siden
Det er helt sikkert den rette indstilling at have. Dog måske ikke helt så realistisk igen tror jeg. :)
Det kommer selvfølgelig igen også helt an på hvad man tager billeder af. Hvilke yndlingsmotiver man har. ;)
#106 - Det ku være fedt med en fototråd? ;)
#109 filmz-Kadann 17 år siden
Det hele kommer jo an på øvelse og mere øvelse. :)
#110 cyberzed 17 år siden