Gravatar

#1 Guts 18 år siden

Hey Filmz-elskere!

Står i den situation at jeg skal holde et blændende oplæg om instruktøren Jim Jarmusch. Og fordi jeg plejer at få god hjælp herfra prøver jeg igen folket fra Filmz.

Har fået til opgave at sammenligne hans film med hinanden og se om der er særlig stil der er gennemgående i hans værker. Vil derfor høre om der er nogle herinde der kan guide mig hen til forskellige sider der beskæftiger sig med dette.

Er i fuld gang med at pløje hans film igennem, men det ville være rart at have noget skriftligt (evt. hjemmesider, bøger, artikler o.lign.) at læne mig opad, så jeg ved at det ikke er helt forkert det jeg har gang i.

Håber I kan og gider hjælpe mig!
"If you don't stand for something, you'll fall for anything"
Gravatar

#2 filmz-Zitter 18 år siden

Jeg har altid synes at Dead Man og Ghost Dog minder om hinanden på mange punkter. To personer der ikke hører hjemme i det sted, de pludselig omgiver sig i. Filmene følger meget samme handlings forløb hele vejen igennem.
Så er der jo også den helt klare reference,
med Nobody der dukker op i Ghost Dog og siger "Stupid fucking white man" som han gjorde det så mange gange i Dead Man

Et par google søgninger på dette, burde give et eller andet resultat.
Gravatar

#3 filmz-Le Samouraï 18 år siden

Jeg mener, vi havde en artikel om ham i Mifune for nogle numre siden. Vil lige kigge efter.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#4 Guts 18 år siden

Helt enig! Det er også primært de to film jeg vil fokusere på, da de er de mest ens.

Det ku være cool hvis du kunne finde ud af det for mig.
"If you don't stand for something, you'll fall for anything"
Gravatar

#5 filmz-Le Samouraï 18 år siden

Jeg må have husket forkert. Jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart finde noget. Måske var det bare på tale. Men her er en artikel fra Ekko:
http://www.ekkofilm.dk/essays.asp?viewall=true&...
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#6 PredatorX 18 år siden

Alle hans film minder om hinanden på det punkt, at de minder mere om et teaterstykke der er filmet, fremfor en "film"... Nogle der kan følge mig i den tanke og evt formulere den bedre?
thecleansing.net : you call we kill

Skriv ny kommentar: