City Girl troede jeg faktisk var en 2009 udgivelse. Stor fejl! Så skal den absolut nævnes! Lola Montes er en stor udgivelse og farvemæssigt meget imponerende, men var dog ikke helt oppe i skyerne over selve filmen. French Cancan er fantastisk flot og mit nummer to "farverige spektakel" efter Sound of Music i år. 7th. Heaven blev faktisk genindspillet med en ung James Stewart i hovedrollen i 1937, mere eller mindre et fejlcast.
Masters of Cinema er også min absolut foretrukne distributør, selvom Criterions udgivelser ofte er teknisk bedre. MoC vinder på deres booklets, stabile covers, pris og interessante katalog - essentielle aspekter som Criterion overser.
#12 Mht. interessant katalog, må jeg så lige nedlægge en protestant, om muligt sætte listen op på døren til Wittenbergs kirke! Synes Criterion har formået at sparke rigtig gode og alsidige titler på banen. Jeg ville også klart foretrække andre covers, allerhelst digibook formatet.
Det var misvisende af mig at skrive det sammen med de andre ankepunkter. Criterion har udgivet nogle lækre titler, som ellers aldrig vil have set dagens lys i god kvalitet, så der er intet problem der. Tværtimod. Masters of Cinema udgiver blot nogle lidt sjældnere titler, så "interessant katalog" bør udskiftes med "sjældent katalog". Jeg beklager...
Jeg vil ikke ud og brokke mig over Criterions blu-ray-katalog for i år, men kan bare observere, at over halvdelen af BD-udgivelserne var af film, jeg havde set før, mens det modsatte var tilfældet med MoC. Og det har været det, der har "talt" mest for mig i år. At flere film bliver gjort tilgængelige, og derfor var to af de (for mig) nok vigtigste/bedste udgivelser fra Criterion i år begge dvd-bokse: "War Trilogy" (for Paisà primært) og "Three Silent Classics".
Criterion gør et stort arbejde med "kanonen". Masters of Cinema hiver lidt sjældnere titler frem på BD, og et selskab som Second Run gør en prisværdig indsats med endnu sjældnere titler på dvd, and so it goes.
Masters of Cinemas "Une femme mariée"-booklet er blandt det bedste af den slags. Ekstramateriale dykker jeg sjældent for alvor ned i, men visual essays af Tag Gallagher er dog svære at slå, og det er både Criterion og MoC tydeligvis med på. Indpakning generelt har jeg ikke rigtig nogen synderlig interesse i, så længe diskene sidder godt fast.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Indpakning generelt har jeg ikke rigtig nogen synderlig interesse i, så længe diskene sidder godt fast.
Criterions covers er bare generelt ekstremt skrøbelige, og jeg har ofte modtaget et knækket cover på grund af dette. Derfor er det et væsentlig ankepunkt for mit vedkommende.
Det var misvisende af mig at skrive det sammen med de andre ankepunkter. Criterion har udgivet nogle lækre titler, som ellers aldrig vil have set dagens lys i god kvalitet, så der er intet problem der. Tværtimod. Masters of Cinema udgiver blot nogle lidt sjældnere titler, så "interessant katalog" bør udskiftes med "sjældent katalog". Jeg beklager...
Sandelig ikke beklage. Du har helt ret i, at MoC er på dupperne med de sjældnere sager og film, som jeg ikke har hørt om før, hvoraf et par stykker (udover Ozu, som jeg er ignorant om!) skal ses.
#15 Der er også nogle gengangere for mig i Criterions udgivelser i år. Jeg kunne nok have undværet en film som 7 Samurai ovenpå den flotte DVD udgivelse for et par år siden. War Trilogy boksen vil jeg meget gerne eje, men jeg satser på, den kommer på HD også. Til gengæld må jeg sige den nye BBS udgivelse fra Criterion har alt man kan ønske sig og jeg håber ikke det er sidste gang, vi ser et "tema" bokssæt. Og så er de sjældne Samuel Fuller film på vej og Sweet Smell of Succes og de har manglet i gode versioner.
Den løbetur igennem hveden, aka. en af de bedste sekvenser i filmhistorien,
Nu har jeg på et tidspunkt set det omtalte klip, dog ikke i HD, men alligevel. Hvad er det helt præcist der er så fantastisk ved netop denne scene? Jeg har flere steder hørt scenen omtalt som den smukkeste i filmhistorien, men hvorfor egentlig det? Jeg har umiddelbart lidt svært ved at se magien i klippet eller hvorfor det skulle være så meget bedre end så meget andet fra den tid og et par årtier frem? :)
Fandt lige klippet frem i anledningen:
[url=
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Bare det faktum at man kan få "Apocalypse Now" at se i sin oprindelige, uspolerede, udgave er en befrielse. Ved godt den har været tilgængelig på dvd, men det er da rart at de også har husket originalen på BD.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
#18"The camera is the director's pencil. It should have the greatest possible mobility in order to record the most fleeting harmony of atmosphere. It is important that the mechanical factor should not stand between the spectator and the film." - F.W. Murnau
Murnau ses vel som datidens Greengrass ... host host ... ha ha :)
"Murnau's influence on the cinema has proved to be more lasting than Eisenstein's. Murnau's moving camera seems a more suitable style for exploring the world than does Eisenstein's dialectical montage, and the trend in modern movies has been towards escaping studio sets so as to discover the real world." - Andrew Sarris (The American Cinema, 1968)
Der er nok ikke noget særligt revolutionerende over scenen, med nutidens briller, men tager man tiden i betragtning, så er mobile kameraoptagelser ikke hverdagskost og jeg formoder med ovenstående in mente, at Murnau var en af pioneererne. Læg mærke til, hvor rolige optagelserne forekommer, når man følger kvinden. Det er nok lidt af et kvantespring.
#11 filmz-Myrepip 14 år siden
#12 Antlion 14 år siden
Masters of Cinema er også min absolut foretrukne distributør, selvom Criterions udgivelser ofte er teknisk bedre. MoC vinder på deres booklets, stabile covers, pris og interessante katalog - essentielle aspekter som Criterion overser.
#13 filmz-Myrepip 14 år siden
#14 Antlion 14 år siden
Det var misvisende af mig at skrive det sammen med de andre ankepunkter. Criterion har udgivet nogle lækre titler, som ellers aldrig vil have set dagens lys i god kvalitet, så der er intet problem der. Tværtimod. Masters of Cinema udgiver blot nogle lidt sjældnere titler, så "interessant katalog" bør udskiftes med "sjældent katalog". Jeg beklager...
#15 rockysds 14 år siden
Criterion gør et stort arbejde med "kanonen". Masters of Cinema hiver lidt sjældnere titler frem på BD, og et selskab som Second Run gør en prisværdig indsats med endnu sjældnere titler på dvd, and so it goes.
Masters of Cinemas "Une femme mariée"-booklet er blandt det bedste af den slags. Ekstramateriale dykker jeg sjældent for alvor ned i, men visual essays af Tag Gallagher er dog svære at slå, og det er både Criterion og MoC tydeligvis med på. Indpakning generelt har jeg ikke rigtig nogen synderlig interesse i, så længe diskene sidder godt fast.
#16 Antlion 14 år siden
Criterions covers er bare generelt ekstremt skrøbelige, og jeg har ofte modtaget et knækket cover på grund af dette. Derfor er det et væsentlig ankepunkt for mit vedkommende.
#17 filmz-Myrepip 14 år siden
Sandelig ikke beklage. Du har helt ret i, at MoC er på dupperne med de sjældnere sager og film, som jeg ikke har hørt om før, hvoraf et par stykker (udover Ozu, som jeg er ignorant om!) skal ses.
#15 Der er også nogle gengangere for mig i Criterions udgivelser i år. Jeg kunne nok have undværet en film som 7 Samurai ovenpå den flotte DVD udgivelse for et par år siden. War Trilogy boksen vil jeg meget gerne eje, men jeg satser på, den kommer på HD også. Til gengæld må jeg sige den nye BBS udgivelse fra Criterion har alt man kan ønske sig og jeg håber ikke det er sidste gang, vi ser et "tema" bokssæt. Og så er de sjældne Samuel Fuller film på vej og Sweet Smell of Succes og de har manglet i gode versioner.
#18 Bony 14 år siden
Nu har jeg på et tidspunkt set det omtalte klip, dog ikke i HD, men alligevel. Hvad er det helt præcist der er så fantastisk ved netop denne scene? Jeg har flere steder hørt scenen omtalt som den smukkeste i filmhistorien, men hvorfor egentlig det? Jeg har umiddelbart lidt svært ved at se magien i klippet eller hvorfor det skulle være så meget bedre end så meget andet fra den tid og et par årtier frem? :)
Fandt lige klippet frem i anledningen:
[url=
#19 Collateral 14 år siden
#20 filmz-Myrepip 14 år siden
Murnau ses vel som datidens Greengrass ... host host ... ha ha :)
"Murnau's influence on the cinema has proved to be more lasting than Eisenstein's. Murnau's moving camera seems a more suitable style for exploring the world than does Eisenstein's dialectical montage, and the trend in modern movies has been towards escaping studio sets so as to discover the real world." - Andrew Sarris (The American Cinema, 1968)
Der er nok ikke noget særligt revolutionerende over scenen, med nutidens briller, men tager man tiden i betragtning, så er mobile kameraoptagelser ikke hverdagskost og jeg formoder med ovenstående in mente, at Murnau var en af pioneererne. Læg mærke til, hvor rolige optagelserne forekommer, når man følger kvinden. Det er nok lidt af et kvantespring.