Efter at have modtaget Metropolis i den nyrestaurerede udgave, så vil jeg tage forskud på, "Årets Udgivelser" i blu-ray formatet, eftersom et blik nedover release listen afslører meget småt med muligheder for store udgivelser i årets sidste måned.
Criterion har sat sig tungt i sædet med kvalitetsudgivelse efter kvalitetsudgivelse af kvalitetsfilm. Det er simpelthen umuligt for dette lille firma at hamre et transfer ud af døren, som ikke er set efter i sømmene i mindste detalje. I 2010 bød The Big C på en overflod af herlige udgivelser, som var usund for enhver pengepung.
Modern Times, Paths of Glory, Night of the Hunter, 8½, The Leopard, Vivre Sa Vie, Red Desert, Red Shoes, Black Narcissus, Stagecoach, Yojimbo, Sanjuro, Charade, Breathless, Videodrome, Days of Heaven, Paris Texas, Walkabout for at nævne de mest kendte. Jeg vil dog stemme to udgivelser ind, som fortjener en plads på årets top-10.
America Lost & Found-BBS Story Collection
Bob Rafelson, Bert Schneider og Steve Blauner skabte i 60'erne BBS Productions, et produktions selskab, som over en 5 års periode udsendte en række film, som afspejlede 60'ernes opbrud og tidsstrømningerne i den, også i filmregi, revolutionerende periode. En boks med Easy Rider, Five Easy Pieces, The Last Picture Show, The King of Marvin Garden, Head, Drive He Said og A Safe Place. Film som også tegnede starten på karrieren for især Jack Nicholson.
Franchise bokse er der masser af, men når udgivelser finder vej i denne form, så er det faneme intet mindre end genialt!
Seven Samurai
Hver gang der kommer en ny udgivelse af denne film, er det nyheder! Endnu engang er denne film blevet opdateret til et stade, som man ikke turde tro var muligt og selvfølgelig i en pakke, hvor intet mangler.
Metropolis
Nu har rygterne om denne film været undervejs i flere år og ... nu er den her. Efter fundet af over en halvtime af det ellers fortabte original materiale i en klump rav syd for Harboøre Tange (det var faktisk i Argentina!), har man formået at genskabe Friz Langs ikoniske værk i en tættere på premiere udgivelsen udgave end nogensinde før. En fremragende film er blevet endnu bedre.
Saving Private Ryan / Minority Report / War of the Worlds
Nej nu er jeg faktisk ikke blevet Spielberg fan in spe, men når man i den grad tager teten i at overføre sine analoge film til digital format, uden at gå på kompromis med kvaliteten, så fortjener man en plads på listen. Disse tre film er omhyggeligt overført uden nogen form for synlig digital manipulering af billedet. Filmgrynene i de tre film alene er aldeles vidunderlige og alle har en ligeså imponerende kontrast. Flot Spielberg! Hvis du så lige vil gå tilbage til Duellen, Jaws og Raiders of the Lost Ark og gøre det samme, så skal jeg ikke forstyrre dig mere.
A Star is Born / Dr. Zhivago
Warner Bros. står for to af årets største restaurationer af klassiske film, A Star is Born. George Cukors første musical og farvefilm med James Mason og Judy Garland i hovedrollerne, er i dag nærmest en glemt film, men den 6K digitale restaurering bør kunne puste endnu mere liv i denne uforglemmelige musical fra 1954. Dette er ikke et reference klasse transfer, men med tanke på kvaliteten af originalelementerne, er dette en lille perle. Dr. Zhivago lægger sig i denne 45 års jubilæumsudgave lige i "røven" af Star is Born. David Lean i HD er ikke at spøge med. Trods det, at dette transfer heller ikke når helt op og ringe i skarphed, er farver og cinematografi simpelthen forrygende til det uforglemmelige tema af Maurice Jarre.
Django, City of the Living Dead, Machine Gun McCain, Maniac og The Prowler m.fl.
Filmkvalitetsmæssigt, ville jeg aldrig nogensinde stemme disse film ind på en liste af nogen slags, men forestiller man sig, at Criterion gjorde det samme for 60'ernes og 70'ernes kultklassikere indenfor horror og italienske spaghetti westerns, så måtte man også bøje sig i støvet. Som Criterion ved Blue Underground, hvordan man laver gode udgivelser. Man piller nemlig så lidt som muligt og gør sig ingen forestillinger om, at publikum er film ignoranter og selv om de mange gange er det, så må de leve med film, som ligner film og ikke glansbilleder. Flot!
The Twilight Zone- sæson 1
Set i bakspejlet af denne series enorme indflydelse på amerikansk TV kultur, både som pioneer i uupdyrket land og rendyrket underholdning, er der ingen vej udenom denne. Første sæson er uforskammet perfekt. En TV serie fra 50'erne burde ikke kunne være af så god kvalitet som denne, men en ting er indpakning, en anden indhold og heldigvis er kvaliteten af substancen helt i top. Det er en fornøjelse at se disse små herligt udspekulerede afsnit¨og så med en masse skuespillere, som sidenhen er blevet stjerner. Kvaliteten falder en smule over sæsonerne, men den første her, er absolut en must have.
Apocalypse Now
Aldrig udgivet i nogen ordentlig version på DVD, er det med store forventninger, at jeg så frem til denne. Endelig udgivet i sit originale 2.35:1 format, er der lagt op til storfilms oplevelse. Lyden er endog særdeles flot, en karakters penge under reference klassen og farve og kontrastmæssigt har filmen aldrig fremtrådt så visuelt imponerende. Detaljegrad- og skarphed lider dog kraftigt, hvilket man kan gøre sig sine formodninger om, men hvis filmen blot forsøger og ramme sit forlæg, så kan man ikke kræve mere. Trods de visuelle knaster, er filmen og pakken i sig selv, enhver filmelskers drøm.
Alien Anthology
Det ville være nærmest blasfemi at udelade denne, moderen af alle bokssæt. Nu har jeg personligt set frem til denne boks i årevis og selvom efterfølgerne ikke lever op til udgangspunktet, så er dette i ekstramateriale regi, et overflødighedshorn af både "must have" og unødvendig information, 60 timer for at være nøjagtig. Alien er restaureret til perfektion og er i kontrastregi fuldkommen perfekt i overensstemmelse med det mørke og dystre rum. Kunne man have knebet en my mere skarphed ud af denne, var jeg salig.
Aliens er optaget på meget problematisk filmstock og resultatet af denne restaurering der foreligger her, er langt bedre end man turde have forventet. Det er intet mindre end et mirakel, når man har set på ... undskyld mit franske, de lorteversioner, som er gået før denne. Hvis man dog forventer at være i reference klassen, så er dette ikke tilfældet. I den nye version nu, er der sekvenser med uhørt skarphed og detaljegrad ifht. kildematerialet og stadig med et fint lag af filmgryn. De fleste lysstærke sekvenser ser godt ud, især nærbilleder. Men der var også flere sekvenser, hvor der opstod store fokus problemer og hvor hud fik et kraftigt kontrast skud for boven tangerende til mørke halos udenom karakterer. Alt i alt en film jeg vil foretrække at se på en stor fladskærm, fremfor en projektor, fordi kvaliteten forekommer mere svingende på sidstnævnte og til tider får "en ud af illusionen".
Sound of Music
Fox har virkelig oppet sig i denne sæson. Fra at have udsendt deres middelmådige Die Hard boks sæt i starten af blu-ray alderen, formentlig for at kunne hive penge hjem på en kommende restaurering, og klassikerne Patton og The Longest Day med fuldkommen latterlige billedsider, er der nu kommet styr på billedsiden. Sound of Music, en af filmhistoriens største musicals og ihvertfald mest indbringende, fremstår i den overdådige Limited Editions boks, fuldkommen perfekt. Det er et transfer, som er så stuerent, at selv Nyrup må danse nøgen iført kun cykelhjem. At se filmen skudt op på et stort lærred nu, giver en wow fornemmelse, som kun få HD film før denne har givet mig. Kombinationen af den nærmest guldagtige farvenøgle, filmgryn og kontrastrigdom og så det potente 7.1 DTS HD Master Audio spor, giver virkelig én fornemmelsen af at se filmen i dens guldalder. Den flotte indpakning har jeg til dato kun set overgået af Gone With The Wind boksen.
Honorable Mention:
Maltese Falcon, Se7en, Treasure of Sierra Madre, City Light, Sherlock Jr, Back To The Future, The Exorcist, Psycho, World at War, Steamboat Bill Jr., Battleship Potemkin, Back to the Future, Last of the Mohicans.
#2 Jeg har desværre investeret i for få udgivelser fra BFI i år til at kunne udtale mig så meget om dem. Jeg har kun The Innocents og Late Spring fra i år. Men jeg ved godt, at især de engelske udgivelser har været meget fremme i skoene.
Jeg vil i hvert fald anbefale følgende udgivelser fra deres katalog:
"A Zed & Two Noughts" "Bronco Bullfrog" "Institute Benjamenta" "Saturday Night and Sunday Morning" "The Canterbury Tales" "The Decameron" "The Innocents" (edit: Som jeg kan se, du har anskaffet) "The Loneliness of the Long Distance Runner"
Så har jeg været igennem en del af de blu-ray-udgivelser fra i år, der har ramt postkassen de sidste par dage, og der er bestemt udgivelser i blandt der er med oppe i min top ti. Jeg købte ikke mere end håndfuld film, jeg havde set før, på blu-ray i år, og det blev derfor mest til en masse nye, herlige ”fund”. Derfor er der en del klassikere specielt fra Warner, BFI og Criterion, jeg ikke har investeret i endnu, uanset om de er personlige favoritter. Jeg må samtidig erkende, at jeg ikke har den største tekniske viden, så den her er med hjertet, folkens. ;)
Mest af alt var det Masters of Cinemas år i år. Elleve udgivelser (af elleve yderst seværdige film) i år, hvoraf jeg har de ni, og hvilket fantastisk udvalg og spændvidde af film, de har gravet frem.
Her er en top 11 med flere indbyggede grupperinger:
City Girl Den løbetur igennem hveden, aka. en af de bedste sekvenser i filmhistorien, Murnaus lyssætning, Mary Duncan; alting ser formidabelt ud. Filmen ser drønhamrende flot ud og Murnaus stumfilmsmesterværk er tydeligvis i glimrende stand og Masters of Cinema-holdet har ikke været inde og ”pille” ved transferet, men har ladet Fox’ egen restauration tale for sig selv. Hvis bare alle stumfilm kunne se sådan ud! Den bedste sort-hvid-filmsudgivelse, jeg har set i år.
French Cancan Ligesom City Girl synes denne her at være, hvad blu-ray er skabt for, og her er så formentlig den bedste farvefilmsudgivelse, jeg har set i år. Technicoloren har fået en gennemrestaurering, og det ses tydeligt i Renoirs sprudlende, men også afslappede hyldest til bevægelse, begær og kunsten at skabe kunst. En fryd.
Metropolis En tæt toer, hvad gælder sort-hvid. En storslået, mere komplet film, der er blevet behandlet, som den skal, først af FWM Stifttung-fonden og siden af Masters of Cinema-holdet.
Profound Desires of the Gods Masters of Cinema hev en Shohei Imamura-film frem fra dybet, der så vidt, jeg ved, ikke tidligere er blevet på dvd med engelske undertekster, så denne udgivelse er ekstra vigtig. Filmen var en relativ kæmpeproduktion og en finansiel. En tre timer lang farceagtig tragedie i brændende lys og farver.
Frank Borzage – Carlotta – 7th Heaven, Street Angel, Lucky Star 3 udgivelser af den mesterlige, amerikanske romantiker, der virkelig har følelserne uden på tøjet. Borzage tror tydeligvis som få på kærligheds frelsende og helende kraft. Og hvilke film, det så frembringer.
Langt de fleste film fra denne tid er ikke blevet bevaret i bedste stand, men Carlotta har virkeligt ydet en mandfolkepræstation, og DVD Beavers ”I'm afraid this is one of the cases where the screen caps don't do enough justice to the Blu-ray image.” mht. “7th Heaven” – den bedste af filmene - er sjældent set mere sand. “Street Angel” ser svagere ud, men BD-udgivelsens kvaliteter lader sig ikke skjule, ej heller Borzages kompositioner og kamerabevægelser eller Janet Gaynors skønhed og skuespilsevner. I ”Lucky Star”’s tilfælde blev der fundet en glimrende kopi i det hollandske filmarkiv, så den ser bedst ud. Den indeholder samtidig, hvad der overlever af Borzages ”The River”, på omkring 50 minutter, deriblandt nogen af Borzages bedste scener. Charles Farrell havde et forrygende godt år!
Lola Montés Måske den “vigtigste” udgivelse for mig i år. Filmen, der fik mig til at tage springet udi Ophüls, 8 film senere, og nu hungrer jeg bare efter flere udgivelser, og overvejer en Gaumont on-demand-udgivelse af Sans lendemain på trods af manglende franskkundskaber. Tjek evt. DVD Beaver, og fortæl mig så, at Ophüls’ komplekse farvespil i sin første (og desværre eneste) farvefilm ikke er blandt det, der kan vinde mest ved en HD-udgave. Og Criterion var lige dem at sætte på opgaven.
By Brakhage En formidabel mulighed for at dykke ned i værker fra en af avant-gardens “store” navne. Arbejdet med tekstur i filmmaterialet – helt konkret fysisk som i fx ”Mothlight” og ”The Garden of Earthly Delights”. ”Dog Star Man” er en nærmest hypnotisk oplevelse, der virkelig kommer til live i denne udgivelse, men for mig var det ”The Act of Seeing With One’s Own Eyes”, ”Window Water Baby Moving” og ”23rd Psalm Branch”, der mere end noget andet trækker denne udgivelse op på et højere plan. Øjenåbnende. En kæmpe cadeau til Criterion for film fra en 50-årig periode fra en så stor kunstner.
Jean-Luc Godard - Une femme mariée (MoC) & Vivre sa vie + Breathless + Charlotte et son Jules (Criterion) ”Une femme mariée” - Fragments of a review written in 2010: Man kan se støvregnen! Kroppen klippet i close-ups. BH. Raoul Coutard. A Film Shot in Black and White. Roger Leenhardts ansigt. Nuit et broillard. Master(s) of Cinema. Criterion hev to tidlige Godard-film op af hatten i år samt kortfilmen “Charlotte et son Jules” på “Breathless”-blu-rayen. ”Breathless” ser lidt rough ud, som det bør være, ”Charlotte et son Jules” og ”Vivre sa vie” er bare endnu et bevis på at sort-hvid film er noget af det, en blu-ray-opgradering gavner – specielt når de er blevet filmet af Raoul Coutard (og/eller har Anna Karina i dem!)
Yasujiro Ozu - BFI - The Only Son, Late Spring, Early Summer, Tokyo Story BFI havde et fremragende år med tre udgivelser af Yasujiro Ozus vel mest kendte film, der alle havde en af Ozus tidlige lydfilm med sig som den bedste slags ”ekstramateriale”, og en af dem, ”The Only Son” endda i HD. To film, jeg anser for blandt de bedste i verden i ”Early Summer” og ”Tokyo Story”. Og to film mere i HD, der er følsomme, men på ingen måde bløde, i deres observation af familiedynamik, og hvilke skuffelser og hvad der må opgives her i livet. De to film, der følger i sd-kvalitet behøver på ingen måde at stå i skyggen af de andre fire og ”What Did the Lady Forget?” især er en ganske morsom film i høj klasse. Og fire Ozu-film mere er allerede på vej fra BFI i januar!
The Leopard BFI’s rettede udgave (eller Criterions, som måske er en bitte smule bedre?) af Viscontis mesterværk. Detaljerne i krigsscenen, verdens smukkeste kvinde, balscenen, der nu står perfekt. Et vidunder af en film og ditto udgivelse.
A Star is Born Jeg kunne nok have ønsket, at der var en mulighed for at vælge et cut uden de rekonstruerede scener bestående af stills og lydspor, men det er petitesser. Hvad myrepip skrev. En uundværlig klassiker.
Honorable mentions: Close-Up, Will Success Spoil Rock Hunter?, M, The Burmese Harp, La planète sauvage, The World, Days of Heaven, Double Life of Veronique, Fallen Angels, Happy Together, Sherlock Jr. + Three Ages, Showgirls, Treasure of Sierra Madre, Stagecoach, Walkabout, The Red Balloon, The Go-Between, Merry Christmas Mr. Lawrence og Paris, Texas.
Udgivelser, der gerne skulle være i min postkasse inden nytår, og som jeg spekulativt betragter som blandt årets mest interessante: Orlando, The Black Pirate og Videodrome
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
#1 filmz-Myrepip 14 år siden
Criterion har sat sig tungt i sædet med kvalitetsudgivelse efter kvalitetsudgivelse af kvalitetsfilm. Det er simpelthen umuligt for dette lille firma at hamre et transfer ud af døren, som ikke er set efter i sømmene i mindste detalje. I 2010 bød The Big C på en overflod af herlige udgivelser, som var usund for enhver pengepung.
Modern Times, Paths of Glory, Night of the Hunter, 8½, The Leopard, Vivre Sa Vie, Red Desert, Red Shoes, Black Narcissus, Stagecoach, Yojimbo, Sanjuro, Charade, Breathless, Videodrome, Days of Heaven, Paris Texas, Walkabout for at nævne de mest kendte. Jeg vil dog stemme to udgivelser ind, som fortjener en plads på årets top-10.
America Lost & Found-BBS Story Collection
Bob Rafelson, Bert Schneider og Steve Blauner skabte i 60'erne BBS Productions, et produktions selskab, som over en 5 års periode udsendte en række film, som afspejlede 60'ernes opbrud og tidsstrømningerne i den, også i filmregi, revolutionerende periode. En boks med Easy Rider, Five Easy Pieces, The Last Picture Show, The King of Marvin Garden, Head, Drive He Said og A Safe Place. Film som også tegnede starten på karrieren for især Jack Nicholson.
Franchise bokse er der masser af, men når udgivelser finder vej i denne form, så er det faneme intet mindre end genialt!
Seven Samurai
Hver gang der kommer en ny udgivelse af denne film, er det nyheder! Endnu engang er denne film blevet opdateret til et stade, som man ikke turde tro var muligt og selvfølgelig i en pakke, hvor intet mangler.
Metropolis
Nu har rygterne om denne film været undervejs i flere år og ... nu er den her. Efter fundet af over en halvtime af det ellers fortabte original materiale i en klump rav syd for Harboøre Tange (det var faktisk i Argentina!), har man formået at genskabe Friz Langs ikoniske værk i en tættere på premiere udgivelsen udgave end nogensinde før. En fremragende film er blevet endnu bedre.
Saving Private Ryan / Minority Report / War of the Worlds
Nej nu er jeg faktisk ikke blevet Spielberg fan in spe, men når man i den grad tager teten i at overføre sine analoge film til digital format, uden at gå på kompromis med kvaliteten, så fortjener man en plads på listen. Disse tre film er omhyggeligt overført uden nogen form for synlig digital manipulering af billedet. Filmgrynene i de tre film alene er aldeles vidunderlige og alle har en ligeså imponerende kontrast. Flot Spielberg! Hvis du så lige vil gå tilbage til Duellen, Jaws og Raiders of the Lost Ark og gøre det samme, så skal jeg ikke forstyrre dig mere.
A Star is Born / Dr. Zhivago
Warner Bros. står for to af årets største restaurationer af klassiske film, A Star is Born. George Cukors første musical og farvefilm med James Mason og Judy Garland i hovedrollerne, er i dag nærmest en glemt film, men den 6K digitale restaurering bør kunne puste endnu mere liv i denne uforglemmelige musical fra 1954. Dette er ikke et reference klasse transfer, men med tanke på kvaliteten af originalelementerne, er dette en lille perle. Dr. Zhivago lægger sig i denne 45 års jubilæumsudgave lige i "røven" af Star is Born. David Lean i HD er ikke at spøge med. Trods det, at dette transfer heller ikke når helt op og ringe i skarphed, er farver og cinematografi simpelthen forrygende til det uforglemmelige tema af Maurice Jarre.
Django, City of the Living Dead, Machine Gun McCain, Maniac og The Prowler m.fl.
Filmkvalitetsmæssigt, ville jeg aldrig nogensinde stemme disse film ind på en liste af nogen slags, men forestiller man sig, at Criterion gjorde det samme for 60'ernes og 70'ernes kultklassikere indenfor horror og italienske spaghetti westerns, så måtte man også bøje sig i støvet. Som Criterion ved Blue Underground, hvordan man laver gode udgivelser. Man piller nemlig så lidt som muligt og gør sig ingen forestillinger om, at publikum er film ignoranter og selv om de mange gange er det, så må de leve med film, som ligner film og ikke glansbilleder. Flot!
The Twilight Zone- sæson 1
Set i bakspejlet af denne series enorme indflydelse på amerikansk TV kultur, både som pioneer i uupdyrket land og rendyrket underholdning, er der ingen vej udenom denne. Første sæson er uforskammet perfekt. En TV serie fra 50'erne burde ikke kunne være af så god kvalitet som denne, men en ting er indpakning, en anden indhold og heldigvis er kvaliteten af substancen helt i top. Det er en fornøjelse at se disse små herligt udspekulerede afsnit¨og så med en masse skuespillere, som sidenhen er blevet stjerner. Kvaliteten falder en smule over sæsonerne, men den første her, er absolut en must have.
Apocalypse Now
Aldrig udgivet i nogen ordentlig version på DVD, er det med store forventninger, at jeg så frem til denne. Endelig udgivet i sit originale 2.35:1 format, er der lagt op til storfilms oplevelse. Lyden er endog særdeles flot, en karakters penge under reference klassen og farve og kontrastmæssigt har filmen aldrig fremtrådt så visuelt imponerende. Detaljegrad- og skarphed lider dog kraftigt, hvilket man kan gøre sig sine formodninger om, men hvis filmen blot forsøger og ramme sit forlæg, så kan man ikke kræve mere. Trods de visuelle knaster, er filmen og pakken i sig selv, enhver filmelskers drøm.
Alien Anthology
Det ville være nærmest blasfemi at udelade denne, moderen af alle bokssæt. Nu har jeg personligt set frem til denne boks i årevis og selvom efterfølgerne ikke lever op til udgangspunktet, så er dette i ekstramateriale regi, et overflødighedshorn af både "must have" og unødvendig information, 60 timer for at være nøjagtig. Alien er restaureret til perfektion og er i kontrastregi fuldkommen perfekt i overensstemmelse med det mørke og dystre rum. Kunne man have knebet en my mere skarphed ud af denne, var jeg salig.
Aliens er optaget på meget problematisk filmstock og resultatet af denne restaurering der foreligger her, er langt bedre end man turde have forventet. Det er intet mindre end et mirakel, når man har set på ... undskyld mit franske, de lorteversioner, som er gået før denne. Hvis man dog forventer at være i reference klassen, så er dette ikke tilfældet. I den nye version nu, er der sekvenser med uhørt skarphed og detaljegrad ifht. kildematerialet og stadig med et fint lag af filmgryn. De fleste lysstærke sekvenser ser godt ud, især nærbilleder. Men der var også flere sekvenser, hvor der opstod store fokus problemer og hvor hud fik et kraftigt kontrast skud for boven tangerende til mørke halos udenom karakterer. Alt i alt en film jeg vil foretrække at se på en stor fladskærm, fremfor en projektor, fordi kvaliteten forekommer mere svingende på sidstnævnte og til tider får "en ud af illusionen".
Sound of Music
Fox har virkelig oppet sig i denne sæson. Fra at have udsendt deres middelmådige Die Hard boks sæt i starten af blu-ray alderen, formentlig for at kunne hive penge hjem på en kommende restaurering, og klassikerne Patton og The Longest Day med fuldkommen latterlige billedsider, er der nu kommet styr på billedsiden. Sound of Music, en af filmhistoriens største musicals og ihvertfald mest indbringende, fremstår i den overdådige Limited Editions boks, fuldkommen perfekt. Det er et transfer, som er så stuerent, at selv Nyrup må danse nøgen iført kun cykelhjem. At se filmen skudt op på et stort lærred nu, giver en wow fornemmelse, som kun få HD film før denne har givet mig. Kombinationen af den nærmest guldagtige farvenøgle, filmgryn og kontrastrigdom og så det potente 7.1 DTS HD Master Audio spor, giver virkelig én fornemmelsen af at se filmen i dens guldalder. Den flotte indpakning har jeg til dato kun set overgået af Gone With The Wind boksen.
Honorable Mention:
Maltese Falcon, Se7en, Treasure of Sierra Madre, City Light, Sherlock Jr, Back To The Future, The Exorcist, Psycho, World at War, Steamboat Bill Jr., Battleship Potemkin, Back to the Future, Last of the Mohicans.
#2 Antlion 14 år siden
#3 filmz-Myrepip 14 år siden
#4 Antlion 14 år siden
"A Zed & Two Noughts"
"Bronco Bullfrog"
"Institute Benjamenta"
"Saturday Night and Sunday Morning"
"The Canterbury Tales"
"The Decameron"
"The Innocents" (edit: Som jeg kan se, du har anskaffet)
"The Loneliness of the Long Distance Runner"
#5 HonoDelLoce 14 år siden
#6 filmz-Myrepip 14 år siden
#7 filmz-ab 14 år siden
#8 Kruse 14 år siden
#7: Det er da vidst ikke en 2010-udgivelse?
#9 filmz-Myrepip 14 år siden
Thin Red Line ryger på, i mine øjne istedet for Apocalypse Now.
Tak for påmindelsen :)
#10 rockysds 14 år siden
Mest af alt var det Masters of Cinemas år i år. Elleve udgivelser (af elleve yderst seværdige film) i år, hvoraf jeg har de ni, og hvilket fantastisk udvalg og spændvidde af film, de har gravet frem.
Her er en top 11 med flere indbyggede grupperinger:
City Girl
Den løbetur igennem hveden, aka. en af de bedste sekvenser i filmhistorien, Murnaus lyssætning, Mary Duncan; alting ser formidabelt ud. Filmen ser drønhamrende flot ud og Murnaus stumfilmsmesterværk er tydeligvis i glimrende stand og Masters of Cinema-holdet har ikke været inde og ”pille” ved transferet, men har ladet Fox’ egen restauration tale for sig selv. Hvis bare alle stumfilm kunne se sådan ud! Den bedste sort-hvid-filmsudgivelse, jeg har set i år.
French Cancan
Ligesom City Girl synes denne her at være, hvad blu-ray er skabt for, og her er så formentlig den bedste farvefilmsudgivelse, jeg har set i år. Technicoloren har fået en gennemrestaurering, og det ses tydeligt i Renoirs sprudlende, men også afslappede hyldest til bevægelse, begær og kunsten at skabe kunst. En fryd.
Metropolis
En tæt toer, hvad gælder sort-hvid. En storslået, mere komplet film, der er blevet behandlet, som den skal, først af FWM Stifttung-fonden og siden af Masters of Cinema-holdet.
Profound Desires of the Gods
Masters of Cinema hev en Shohei Imamura-film frem fra dybet, der så vidt, jeg ved, ikke tidligere er blevet på dvd med engelske undertekster, så denne udgivelse er ekstra vigtig. Filmen var en relativ kæmpeproduktion og en finansiel. En tre timer lang farceagtig tragedie i brændende lys og farver.
Frank Borzage – Carlotta – 7th Heaven, Street Angel, Lucky Star
3 udgivelser af den mesterlige, amerikanske romantiker, der virkelig har følelserne uden på tøjet. Borzage tror tydeligvis som få på kærligheds frelsende og helende kraft. Og hvilke film, det så frembringer.
Langt de fleste film fra denne tid er ikke blevet bevaret i bedste stand, men Carlotta har virkeligt ydet en mandfolkepræstation, og DVD Beavers ”I'm afraid this is one of the cases where the screen caps don't do enough justice to the Blu-ray image.” mht. “7th Heaven” – den bedste af filmene - er sjældent set mere sand. “Street Angel” ser svagere ud, men BD-udgivelsens kvaliteter lader sig ikke skjule, ej heller Borzages kompositioner og kamerabevægelser eller Janet Gaynors skønhed og skuespilsevner. I ”Lucky Star”’s tilfælde blev der fundet en glimrende kopi i det hollandske filmarkiv, så den ser bedst ud. Den indeholder samtidig, hvad der overlever af Borzages ”The River”, på omkring 50 minutter, deriblandt nogen af Borzages bedste scener. Charles Farrell havde et forrygende godt år!
Lola Montés
Måske den “vigtigste” udgivelse for mig i år. Filmen, der fik mig til at tage springet udi Ophüls, 8 film senere, og nu hungrer jeg bare efter flere udgivelser, og overvejer en Gaumont on-demand-udgivelse af Sans lendemain på trods af manglende franskkundskaber. Tjek evt. DVD Beaver, og fortæl mig så, at Ophüls’ komplekse farvespil i sin første (og desværre eneste) farvefilm ikke er blandt det, der kan vinde mest ved en HD-udgave. Og Criterion var lige dem at sætte på opgaven.
By Brakhage
En formidabel mulighed for at dykke ned i værker fra en af avant-gardens “store” navne. Arbejdet med tekstur i filmmaterialet – helt konkret fysisk som i fx ”Mothlight” og ”The Garden of Earthly Delights”. ”Dog Star Man” er en nærmest hypnotisk oplevelse, der virkelig kommer til live i denne udgivelse, men for mig var det ”The Act of Seeing With One’s Own Eyes”, ”Window Water Baby Moving” og ”23rd Psalm Branch”, der mere end noget andet trækker denne udgivelse op på et højere plan. Øjenåbnende. En kæmpe cadeau til Criterion for film fra en 50-årig periode fra en så stor kunstner.
Jean-Luc Godard - Une femme mariée (MoC) & Vivre sa vie + Breathless + Charlotte et son Jules (Criterion)
”Une femme mariée” - Fragments of a review written in 2010: Man kan se støvregnen! Kroppen klippet i close-ups. BH. Raoul Coutard. A Film Shot in Black and White. Roger Leenhardts ansigt. Nuit et broillard. Master(s) of Cinema.
Criterion hev to tidlige Godard-film op af hatten i år samt kortfilmen “Charlotte et son Jules” på “Breathless”-blu-rayen. ”Breathless” ser lidt rough ud, som det bør være, ”Charlotte et son Jules” og ”Vivre sa vie” er bare endnu et bevis på at sort-hvid film er noget af det, en blu-ray-opgradering gavner – specielt når de er blevet filmet af Raoul Coutard (og/eller har Anna Karina i dem!)
Yasujiro Ozu - BFI - The Only Son, Late Spring, Early Summer, Tokyo Story
BFI havde et fremragende år med tre udgivelser af Yasujiro Ozus vel mest kendte film, der alle havde en af Ozus tidlige lydfilm med sig som den bedste slags ”ekstramateriale”, og en af dem, ”The Only Son” endda i HD. To film, jeg anser for blandt de bedste i verden i ”Early Summer” og ”Tokyo Story”. Og to film mere i HD, der er følsomme, men på ingen måde bløde, i deres observation af familiedynamik, og hvilke skuffelser og hvad der må opgives her i livet. De to film, der følger i sd-kvalitet behøver på ingen måde at stå i skyggen af de andre fire og ”What Did the Lady Forget?” især er en ganske morsom film i høj klasse.
Og fire Ozu-film mere er allerede på vej fra BFI i januar!
The Leopard
BFI’s rettede udgave (eller Criterions, som måske er en bitte smule bedre?) af Viscontis mesterværk. Detaljerne i krigsscenen, verdens smukkeste kvinde, balscenen, der nu står perfekt. Et vidunder af en film og ditto udgivelse.
A Star is Born
Jeg kunne nok have ønsket, at der var en mulighed for at vælge et cut uden de rekonstruerede scener bestående af stills og lydspor, men det er petitesser. Hvad myrepip skrev. En uundværlig klassiker.
Honorable mentions:
Close-Up, Will Success Spoil Rock Hunter?, M, The Burmese Harp, La planète sauvage, The World, Days of Heaven, Double Life of Veronique, Fallen Angels, Happy Together, Sherlock Jr. + Three Ages, Showgirls, Treasure of Sierra Madre, Stagecoach, Walkabout, The Red Balloon, The Go-Between, Merry Christmas Mr. Lawrence og Paris, Texas.
Udgivelser, der gerne skulle være i min postkasse inden nytår, og som jeg spekulativt betragter som blandt årets mest interessante: Orlando, The Black Pirate og Videodrome