Sad igår og genså "An evening with Kevin Smith" og må indrømme at selv om hans diverse historier, som - dengang han mødte sin kone, eller mødet med Prince, SuperMan mareridtet og Tim Burton duellen, alle er hylende morsom, så slog det mig hvor meget af showet der egentlig kun handler om "Dick & Fart" jokes og hvor betaget publikum var af diverse bøsse-jokes og des lignende.
Han spiller jo helt klart på det image men jeg syntes efterhånden, at Smith i den grad malker sit univers til sidste krone. Kan dog stadigvæk godt lide hans gamle film.
Men hvad syntes i om ham og hvorfor. er manden genial eller genial manipulerende. Kom gerne med nogle eksempler der viser det ene eller det andet.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Jeg er vild med Kevin Smith, både hans film og personlighed, men vil indrømme at han nogle gange bevæger sig på grænsen til navlepilleri - men heldigvis på den underholdende måde. Her tænker jeg især på hans online dagbog, hvor han i detaljer fortæller om hans morning-dumps og onani-turer på konens baller mens hun halv-sover.
Hans easy-going facon og ærlige tilgang til alt, fra hans egen hverdag til forrretningsgangen i Hollywood, gør ham interessant at høre på. Hvor meget af det der er spil for galleriet er selvfølgelig svært at sige når man ikke kender ham personligt, men min egen fornemmelse er at hans medie-skabte billede af sig selv stemmer meget godt overens med hvem han egentlig er. Ligesom hans buddy Ben Affleck virker han aldrig fake, hvilket man ikke just kan sige om mange Hollywood-stjerner der - forståeligt nok - vil beskytte deres privatliv. Sådan er den ikke for Kevin Smith.
Han virker som en af vor egne - også selvom han godt kan lide at høre sig selv tale, meget og ofte.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Jeg var og er glad for Clerks, men var ikke specielt glad for Dogma og synes både Mallrats og især Jay and Silent Bob Strike Back var urimeligt dårlige. Det skyldes nu ikke pruttejokes, men at jeg ikke finder hans inside-jokes sjove. Han har i den grad skabt et univers og image, hvor det er en del af det fede, at man føler sig som bongkammerat med ham. Og det gør jeg ikke.
Han er i øvrigt også berømmet som tegneserieforfatter, og det forstår jeg heller ikke helt. Hans Daredevil var udmærket, men han tilskrives æren for numre længe efter han holdt op - og de blev vel at mærke væsentligt bedre, da han blev erstattet af Brian Michael Bendis (som er den i mine øjne bedste tegneserieforfatter lige nu).
Jeg synes også hans "Jay and Silent Bob" tegneserier er væsentlig bedre end hans superhelte-tegneserier. Hans "Daredevil" stod jeg af på efter et par numre. Til gengæld var jeg positivt overrasket over hans 10-numre run på "Green Arrow". Jeg ser frem til hvad han har kunne få ud af Spider-Man/Black Cat mini'en, efter at have holdt et par års pause mellem numrene :D
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
#1 NightHawk 20 år siden
Han spiller jo helt klart på det image men jeg syntes efterhånden, at Smith i den grad malker sit univers til sidste krone. Kan dog stadigvæk godt lide hans gamle film.
Men hvad syntes i om ham og hvorfor. er manden genial eller genial manipulerende. Kom gerne med nogle eksempler der viser det ene eller det andet.
#2 chandler75 20 år siden
Hans easy-going facon og ærlige tilgang til alt, fra hans egen hverdag til forrretningsgangen i Hollywood, gør ham interessant at høre på. Hvor meget af det der er spil for galleriet er selvfølgelig svært at sige når man ikke kender ham personligt, men min egen fornemmelse er at hans medie-skabte billede af sig selv stemmer meget godt overens med hvem han egentlig er. Ligesom hans buddy Ben Affleck virker han aldrig fake, hvilket man ikke just kan sige om mange Hollywood-stjerner der - forståeligt nok - vil beskytte deres privatliv. Sådan er den ikke for Kevin Smith.
Han virker som en af vor egne - også selvom han godt kan lide at høre sig selv tale, meget og ofte.
#3 filmz-kaotmus 20 år siden
Han er i øvrigt også berømmet som tegneserieforfatter, og det forstår jeg heller ikke helt. Hans Daredevil var udmærket, men han tilskrives æren for numre længe efter han holdt op - og de blev vel at mærke væsentligt bedre, da han blev erstattet af Brian Michael Bendis (som er den i mine øjne bedste tegneserieforfatter lige nu).
#4 chandler75 20 år siden