Gravatar

#1 christianhg 16 år siden

Jeg vil gerne søge ind på universitetsuddannelsen Digital Design, men jeg bliver nødt til at supplere mit C-niveau i Italiensk til et B-niveau (for at få merit til et A-niveau i begyndersprog) for at søge uddannelsen. "Fedt nok", tænker jeg; der er jo betinget optagelse i år, så man netop kan søge ind på uddannelser og supplere eventuelle fag over sommeren. Der findes bare ikke sommerkurser i Italiensk!

Jeg har tænkt mig at ringe til Undervisningsministeriet og fremlægge min sag. Det er da urimeligt at jeg skal "straffes" for at have valgt et (åbenbart) nedprioriteret sprog i gymnasiet. I bedste falg siger de "Nåå, det er synd for dig, Christian. Du får lov at søge ind alligevel". Selvom det lyder usandsynligt kan jeg bare heller ikke forestille mig, at de opretter et "special-kursus" til mig.

Nogle tanker/erfaringer? På forhånd tak...
Are you crazy? The fall will probably kill you.
Gravatar

#2 stoffer 16 år siden

Jeg har altid oplevet uddannelsessystemet i Danmark som utrolig svært at tale med. De fleste gange jeg har haft problemer på universitetet har svaret bare været, at det var ærgeligt og der var ikke noget at gøre. Jeg håber selvfølgelig at du vil have mere held med din sag, men i min erfaring er det svært at omgå regler selvom man egentlig har gode argumenter herfor.

Men held og lykke under alle omstændigheder.
Now the thing to remember, boys... flies spread disease, so keep yours closed!
Gravatar

#3 christianhg 16 år siden

Tak skal du have. Jeg er også bange for at de ikke gør noget ved det. Studievalg siger, at ministeriet er overbeviste om, at der er kursustilbud nok. De ændrer i hvert fald ikke på noget før de får en klage klager om det.
Gravatar

#4 mvejen 16 år siden

Jeg læste selv sammen med en på uni, som fik lov til at søge ind på trods af at han ikke havde det påkrævede C-niveau i Kemi.... Men igen, var det mig også uforståeligt hvorfor det krav fandtes til datalogi uddannelsen.... Men prøv da at snakke med dem inden du søger ind, det kan være du får lov alligevel.
Gravatar

#5 christianhg 16 år siden

Hvem skal jeg i så fald snakke med? Er Undervisningsministeriet den rigtige vej eller skal jeg få fat i nogen fra den specifikke uddannelse?
Gravatar

#6 mvejen 16 år siden

Ja der må jeg være dig svar skyldig, men en sekræter indenfor det sted du skal læse vil jeg gætte kunne være et godt startpunkt, omend ikke andet kan de sikkert lede dig i den rigtige retning....
Gravatar

#7 lagoni 16 år siden

Hvis du vil prøve at søge ind uden at komme op på det ønskede niveau i sprog, så snak med enten studievejledningen på stedet eller sekretæren til Digital Design, han/hun må kunne henvise dig til rette fagråd e.l.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#8 christianhg 16 år siden

Nu har jeg snakket med Undervisningsministeriet, Studievalg Østjylland, Digital Design og Informationscenteret på AU, og der er intet jeg kan gøre. Jeg er på "lige vilkår"* med alle andre og kan ikke søge ind gennem KOT uden at opfylde adgangskravene.

*Jeg synes nu ikke man kan kalde det "lige vilkår" når jeg ikke har mulighed for at supplere, som folk med f.eks. Tysk og Fransk har rig mulighed for.

Ministeriet har hørt min klage og jeg må nu finde ud af hvad jeg vil med det hele... Kryds fingre for mig.

Skriv ny kommentar: