Gravatar

#81 El vez 17 år siden

Det skal måske også høre med til historien at jeg ligesom Kadann har en forkærlighed for PS spillene og controllerne. En anden fidus ved PS3 er at jeg kunne benytte mine eksisterende guitar hero spil og controllere.

På den anden side er GH lækrere på Xbox 360, indtil videre ihvertfald, da man har flere sange tilgængelige og har mulighed for at sammenligne resultater.

Så vidt jeg ved kan man ikke spille GH online mod hinanden på nogen af konsollerne endnu? Jeg går ud fra det bliver muligt med GH3 der skulle komme til begge konsoller.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#82 Corgan 17 år siden

Kan man slutte sine gamle PS2 kontrollere til PS3'en? Den har da ikke nogen PS2 indgange.

Fordelen ved PS3:
- Blueray! Det er helt klart maskinens største salgsargument.
- Installation af Linux.
- Den larmer meget lidt.
- Den har indbygget trådløst netværk.

Ulemper ved PS3:
- Der findes kun få spil til den... og mange af dem er ikke særlig gode.
- Den er dyr.
- Controlleren har ikke rumble.

Fordele ved Xbox 360:
Den har en fantastik online del.
Den er billig.
Den har mange spil.

Ulemper ved Xbox 360:
Den larmer.
Den har ikke trådløst netværk out-of-the-box.
Den har ikke Blue-ray/HD-Dvd out-of-the-box.

Fælles for dem begge er at de er bagud kompatible med spil fra den tidligere genration af konsoller. De kan begge streame musik og video fra en pc'er på samme netværk. Og de kan begge downloade demoer og film- og spil-trailere.

Jeg ejer en Xbox 360, men var før i tiden ikke særlig interesseret i Xbox. Jeg har både ejet en PsOne og en PS2 og har været meget glad for controlleren dertil. Xbox'en første controller var noget lort IMO. Deres anden controller til Xbox'en var en smule bedre. Nu har Microsoft så arbejdet videre med den og højst sandsynligt stjålet nogle ideer fra Sony, så de med Xbox 360 controller nu har en fantastisk god controller. Knapperne sidder næsten som på PS2'en, med den forskel at trigger-knapperen (L2 og R2 på PS2-sprog) fungerer en del bedre end PS3'en. Hos PS3 synes jeg man har tendens til at "glide af" knapperne. 360'erens controller har en god vægt og kan indeholde almindelige AA baterier eller genopladelige batterier. PS3'en har indbygget genopladelige batterier som ikke kan skiftes. Disse skal genoplades mens PS3'en er tændt. PS3 controllerens vægt føles en smule for let i starten og føles mest af alt som en billig plastikkop. Efter 10 minutters spil er det dog ikke noget man mærker noget til.
Sony har så til gengæld stjålet den nye "menu-knap" i midten af controlleren fra 360'eren design.

Da jeg i sin tid købte en PS2, havde jeg også muligheden for at afspille mine gamle PsOne spil på den. Men ærlig talt så kom jeg aldrig til at bruge den funktion. Der var jo allerede en masse andre spil ude til PS2'en med bedre grafik. Så at man kan det ved Xbox360 og PS3 er slet ikke et salgsargument for mig. Jeg kommer aldrig til at bruge det.

Nu har jeg ikke leget nær så meget med PS3'en som med Xbox360, så jeg kan ikke helt udtale mig om lighederen i menuernes opbygning og funktion. Så jeg vil blot nævne 360'erens:
Med knappen i midten af controlleren kan man altid frembringe en bestemt menu... og det er ligemeget om Xbox'en står og loader et spil, afspiller en film eller noget helt tredje. Fra denne menu kan man se hvad ens andre venner laver, hvilket spil de spiller o.s.v. og man kan skrive beskeder/ringe til dem. Ydermere kan man sætte musik på som så erstatter spillets ingame musik. Vælger man at gå ud af spillet og ud i Xbox'ens hovedmenu (som kaldes Dashboard) spiller musikken bare videre uden at blive afbrudt. En lækker lille detalje. Fra den førnævnte lille menu kan man også checke sin egen status m.h.t gamerscore og achievements. Achievements er noget små mål der findes i hvert spil. Når man et bestemt mål unlocker man en achievement. Den unlocker ikke noget specielt, men giver blot nogle points til sin Gamerscore (som er summen af alle points fra achievements). Man kan ikke bruge det til andet end at måle sig med andre spillere... men de er normalt sjove at prøve at nå alligevel. Ved Guitar Hero II er der f.eks. achievements der hedder Hendrix Avard og Eddie Van Halen Award. Disse opnås henholdsvis ved at gennemføre en sang med guitaren vendt til venstrehånden og ved at ramme 500 nodes i én streak.

Online-delen fungere fantastisk på Xbox 360. Man kan se når ens venner kommer online (nu kan man endda også være på messenger på Xbox'en) og med et enkelt tryk, sende dem en invitation til at spille det samme spil som du spiller. Trykker de ja-tak til den invitation (og har de selv spillet siddende i deres xbox) ryger de automatisk på samme server. Smart. Har man sat headsettet (en ting der ikke følger med PSe3'n men som er standard i Premium udgaven af 360) til controlleren, kan man snakke med sine venner... selvom man måske ikke spiller samme spil. Går den ene person går ud af spillet eller laver noget andet, fortsættes samtalen bare uden at maskinen afbryder den. Nu har jeg ikke prøvet at snakke over PS3, men det ser ud som om den resetter menusystemet hver gang man starter eller slutter et spil eller en film. Det gør Xbox'en ikke.

Microsoft har erhvervet sig en masse spiltitler der engang var forbeholdt Sony... og det ser ud til at Microsoft står stærkest m.h.t. udvalget af eksklusiv titler.

Jeg er hverken Xbox-fan eller anti-PlayStation (hvilket næsten er det samme), og jeg ender sikkert med at eje begge konsoller, men som det ser ud nu, vil jeg til hver en tid vælge Xbox 360. Den virker en del mere gennemtænkt end PS3'en.
Gravatar

#83 El vez 17 år siden

Wow, tak for den grundige gennemgang, Per. Yes, man kan gå en 'ps2 controller -> USB' converter, så man kan smide en guitar hero guitar i en PS3 f.eks.

Det kunne være aktuelt mht GH3, da man så ikke skulle ud og købe nye guitarer.

Hvordan er 360'eren mht trådløs support. Hvis man har premium kommer trådløs(e?) kontroller med - hvad med trådløst netværk osv, er det en mulighed og i så fald koster det en bondegård/er det brugbart? Det vil jo være oplagt at have en pc stående med musik eller film på og lade xboxen tage sig af det så man er fri for at have koblet både pc og xbox til projektor/anlæg.

Og hvordan og hvorledes med connectivity - jeg ved den nye xbox har HDMI, men hvad med den gamle. Kan den også tilsluttes via hdmi hvis man vil? Det vil nemlig være det bedste for mig mht stik som det er nu, da min PS2 optager component indgangen på min projektor.
Gravatar

#84 El vez 17 år siden

Og for at gøre det klart med den 'nye' xbox mener jeg den fancy sorte én, som iøvrigt ikke er pengene værd åbenbart. Og med den gamle mener jeg naturligvis 360 premium, som er den mulighed jeg overvejer i øjeblikket.

Jeg kan godt lide PS3 controllerne og slår altid rumble fra :)
Gravatar

#85 Corgan 17 år siden

No prob. ;-)

Jeg var slet ikke klar over det med PS2->USB converter. Smart nok men på et tidspunkt vil du ønske at have en "next-gen" guitar controller. På den til Xbox360 sidder der nemlig et netstik i bunden af den. Denne skal åbenbart bruges til at tilslutte en distortion-pedal i de nye spil.

Der er 3 versioner af Xbox360 man kan købe:
Core: Kassen den kommer i er grøn. Det er den billige udgave med wired controller og ingen HDD.
Premium: Hvid kasse. Indeholder trådløs controller, 20 GB HDD og headset.
Elite: Sort/grå kasse. Indeholder det samme som Premium, dog bare med en 120 GB HDD. Har HDMI udgang.

Core og Premium fås kun i hvid farve. I Elite er maskinen sort.

Premium har altså en trådløs controller med i pakken. Det fungerer ret godt. Man kan både tænde og slukke for Xbox via controlleren. Ønsker du trådløs netværk, må du ud og købe en trådløs usb adapter.
Ved streaming af video skal du dog være opmærksom på at den, ligesom PS3'en, ikke streamer alle slags. Den streamer pt kun WMV-filer officielt. Men jeg fik den vist også til at streame noget DivX engang. Er dog ikke helt sikker.
MP3'er er den dog glad nok for. Man kan endda tilslutte sin iPod direkte til Xbox'en og så ellers afspille musik fra den.

Hverken Core eller Premium kan tilsluttes via HDMI. Det er kun Elite der kan det. De kan dog tilsluttes via Component og VGA. Jeg har selv tilsluttet min Xbox til projektoren via Component i 720p. Jeg har også tilsluttet min PS2 via Component... men jeg må indrømme at efter jeg har fået en Xbox360, har jeg kun en enkelt gang spillet PS2. Jeg kører begge konsoller igennem min reciever, som har 2 Component indgang og en enkelt ud.

Jeg kan også godt lide PS2/3 controlleren... men den nye Xbox360 controller er som sagt ikke meget anderledes i opbygningen af knapperne, og IMO ligger den nye controller bedre i hånden end Sony's. Men det er en smagssag. Min pointe er blot at hvis du kan lide PS2'ens... kommer du hurtigt til at vænne dig til Xbox360'erens.

Slår du virkelig rumble fra?! :-) He he...
I så fald vil du også blive glad for PS3'ens... da man her kun har mulighed for at spille uden rumble. Du kan selvfølgelig slå det fra på Xbox'ens.

Der skal dog siges at jeg synes Xbox 360 og PS3 på hver deres måde er fede. Hvilken én du skal købe, afhænger af dit behov. Jeg ved mere om Xbox 360 end om PS3, så du skal nok spørge Bruno hvis du vil have mere inside viden omkring PS3'en.
Da jeg købte min Xbox var mit behov at kunne spille nye spil i high-def samt muligvis at kunne afvikle HD film. Xbox'en har et stort udvalg af spil, og det er muligt at tilslutte et HD-DVD drev. Jeg har endnu ikke gidet ofre penge på HD-film, da de ikke er særlig udbredte. Prisen på filmene er stadig relativ høj i forhold til det man får, og jeg intet problem med at leve med upscaled SD i noget tid endnu.
Gravatar

#86 filmz-Kadann 17 år siden

#82 -

Jeg tror det er bedre at sige at både PS3 og Xbox360 er begrænsede bagudkompetible. Jeg ved ikke hvad det nuværende tal er på 360'erens side, men på PS3-siden er det vist omkring 1700-1800 PS2 spil der kan køre på PS3, ud af omkring 5000 spil (hvis jeg husker rigtigt).

Så vidt jeg har forstået, har både MS og Sony sat den del på vågeblus, så man sagtens kan komme ud for at have ældre spil der ikke virker på de nye konsoller.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#87 DarkLight 17 år siden

#83 - El vez:
"Wow, tak for den grundige gennemgang, Per. Yes, man kan gå en 'ps2 controller -> USB' converter, så man kan smide en guitar hero guitar i en PS3 f.eks."

Hvis du finder sådan en, vil jeg gerne vide det. Så vidt jeg ved, så er der ikke lavet en der virker 100% endnu.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#88 El vez 17 år siden

Ok. Det var Kadann der linkede mig den - kan ikke lige huske hvor :)
Gravatar

#89 DarkLight 17 år siden

Ok :) Min Guitar ligger nemlig og keder sig ret meget, så jeg ser gerne snart en løsning :)
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#90 myggen 17 år siden

Kadann: Fair nok, jeg skal nok fremover referer til dig som Xbox-hader :)

Fsva. Corgans liste (#82) af argumenter for og imod, er jeg 100% enig.
Kværulant extraordinaire

Skriv ny kommentar: