Mht blikretning og ikke mindst beskæringer, så vil jeg foreslå, at du kigger dem her i gennem. Det er lige lidt omkring beskæringer eller kompositioner.
Med luft, mener jeg, at der skal være "plads" i billedet mod den side af billedet hvor personen kigger/taler. Ellers bliver det mærkeligt at kigge på. Er du f.eks i gang med et interview, og journalisten (eller dig selv) sidder til højre for kameraet. Så skal ham der interviewes placeres i venstre side af dit billede - og skuddet helst ikke mere profil, end at man se begge øjne. Hvis han bliver placeret modsat, altså i højre. Vil det virke som om at han sidder og taler ind i kanten af tv - det fungerer bare ikke så godt.
Dybdeskarpheden er de forskelle der er på fokus/defokus i billedet. Du kan læse lidt mere om det på denne side. Alt afhængig af hvad man vil, så kan det være en god måde at slippe af med forstyrrende elementer i baggrunden. Det kan f.eks også benyttes til at lede opmærksomheden hen på et bestemt sted eller en bestemt ting. F.eks ved et nærbillede af en mand der sidder og taster på et tastatur. Ved at flytte kameraet længere væk, eller benytte lave blændeåbning på kameraet, så kan du lave et billede hvor alt andet en fingrene er i defokus.
Jeg er virkelig i tvivl om musikken, musikken skal vise, de er et professionelle og arbejder efter høj kvalitet. Har brugt denne side til at lede efter musik: Jamendo.com, nogen der har et forslag. Jeg ved ikke, om det skal være elektronisk med klassisk osv.
Og ved I, hvordan jeg fjerner den støj fra kameraet i interviewsekvenserne?
Så man kan sige, at det gyldne snit er med til at skabe balance og harmoni i billedet. Det giver luft i blikretningen. F.eks. Hvis jeg placere interviewpersonen i venstre side af billedet, og jeg selv sidder i højre side. Så får man i profil, samtidig med der er luft i højre retning. Er det helt ved siden af?
Ja, kompositionen giver en balance og harmoni i billedet. Men det er ikke nødvendigvis det gyldne snit, der giver luft i blikretningen, men man bør have lidt luft, da det ellers bliver irriterende at se på det. Det kommer til at virke unaturligt.
Se f.eks her. Der nederste virker bare mere naturligt end det øverste, især hvis han skal sidde og fortælle om noget, men begge billeder er jo nogenlunde beskåret efter det gyldne snit - så der er også andre ting der spiller ind.
Og mht profil - så vil man gerne have så lidt profil som muligt. I et profilskud kan man jo f.eks ikke se begge øjne. Dermed ikke sagt at et profilskud aldrig må anvendes. Det kan sagtens bruges i kombination med andre vinkler, men et hel interview i profil, vil nok blive for meget :)
#11 Tommy Kristensen 13 år siden
Med luft, mener jeg, at der skal være "plads" i billedet mod den side af billedet hvor personen kigger/taler. Ellers bliver det mærkeligt at kigge på. Er du f.eks i gang med et interview, og journalisten (eller dig selv) sidder til højre for kameraet. Så skal ham der interviewes placeres i venstre side af dit billede - og skuddet helst ikke mere profil, end at man se begge øjne. Hvis han bliver placeret modsat, altså i højre. Vil det virke som om at han sidder og taler ind i kanten af tv - det fungerer bare ikke så godt.
Dybdeskarpheden er de forskelle der er på fokus/defokus i billedet. Du kan læse lidt mere om det på denne side. Alt afhængig af hvad man vil, så kan det være en god måde at slippe af med forstyrrende elementer i baggrunden. Det kan f.eks også benyttes til at lede opmærksomheden hen på et bestemt sted eller en bestemt ting. F.eks ved et nærbillede af en mand der sidder og taster på et tastatur. Ved at flytte kameraet længere væk, eller benytte lave blændeåbning på kameraet, så kan du lave et billede hvor alt andet en fingrene er i defokus.
Men tag lige et kig på nogle af dem her: http://vimeo.com/videoschool
#12 Sorensen84 13 år siden
Og ved I, hvordan jeg fjerner den støj fra kameraet i interviewsekvenserne?
#13 Sorensen84 13 år siden
Som vist her: http://www.sprogcenter-it.dk/2003/kursus/materiale...
#14 Tommy Kristensen 13 år siden
Se f.eks her. Der nederste virker bare mere naturligt end det øverste, især hvis han skal sidde og fortælle om noget, men begge billeder er jo nogenlunde beskåret efter det gyldne snit - så der er også andre ting der spiller ind.
Og mht profil - så vil man gerne have så lidt profil som muligt. I et profilskud kan man jo f.eks ikke se begge øjne. Dermed ikke sagt at et profilskud aldrig må anvendes. Det kan sagtens bruges i kombination med andre vinkler, men et hel interview i profil, vil nok blive for meget :)