Nu har man endeligt fået anskaffet sig et såkaldt "widescreen" tv, og man glæder sig til at se sine film i det format som de er lavet til at blive set i...
MEN når man så tænder for sit tv og vil se en "god film uden afbrydelser" på tv2 finder man ud af, at den gode film bliver VOLDTAGET af tv'et, da man at en eller anden grund vælger at sende dem i letterbox?
Hvad kan man gøre for at få det til at se godt ud? Hvis jeg sætter mit tv på "16:9" får jeg for det meste en halv undertekst, der generer billedet :/
Og er der nogle der ved hvorfor man har valgt at sende sådan? DR er flinke til at sende i 16:9...
Det er meget forskelligt hvordan de gør. Hvis du er så heldig, at det er en "rigtig" widescreen film, altså i et bredere-end-16:9 format, vil underteksterne normalt ikke række ind i billedet, og så kan man som regel panorere billedet op og ned på tv'et så du enten kan se hele underteksten eller slet ikke. Hvis det er en af de uheldige situationer, hvor de har placeret teksten halvvejs inde i billedet, på en ren 16:9 er der naturligvis intet at gøre. Men vi er flere der er trætte af det. Jeg synes dog efterhånden de er blevet flinke til at placere teksterne så de passer på et widescreen tv.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Det er netop en fordel, hvis teksterne er placeret inde i billedet når vi snakker letterbox udsendelser. Hvis en film i letterbox format (2.39:1) bliver vist korrekt på et widescreen tv, vil den nederste linie med tekst stå øverst i den sorte bjælke, og den øverste linie med tekst inde i billedet. Så ser det det fulde billede uden fortegnelser. Hvis teksterne derimod alle står i den nederste sorte bjælke, er du tvunget til at flytte billedet op, indtil den øverste sorte bjælke er helt væk. Så har billedet igen det korrekte format, mens du kan læse teksterne.
Der hvor det bliver rigtig irriterende er når kanalerne sender film i 1.85:1/1.78:1 formatet, og så vælger at placere undertekster både inde på billedet og i toppen af den sorte bjælke. Så er den eneste løsning at presse billedet sammen, og se filmen med et fortegnet billede. Det bedste er naturligvis hvis kanalen sender filmen i "rigtig" 16:9, så alt teksten står inde på billedet, og fjernsynet automatisk skifter så billedet fylder hele skærmen. Et godt eksempel på en korrekt placeret tekst i 1.85:1 formatet er Jurassic Park 3, som blev sendt på Tv2 for et par uger siden. Her var billedet godt nok ikke i "rigtig" 16:9 (kodet anamorfisk som eks. Ørnen), men stadig vist med teksterne placeret inde i billedet, så man ikke var tvunget til at se det fortegnet. Præcis ligesom den blev vist i biografen.
En god indikator for om et billede bliver vist i rigtig/anamorfisk 16:9 er derudover, hvis kanalens logo er rykket ind, så det kan ses selvom men ser filmen i rigtig widescreen.
#3: Var det ikke det samme jeg skrev? Det var i hvert fald hvad jeg mente. Almindelige tv-kanaler sender dog ikke i anamorfisk. Det er kun kabel-tv der kan det.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
#1 filmz-Fjolle 21 år siden
MEN når man så tænder for sit tv og vil se en "god film uden afbrydelser" på tv2 finder man ud af, at den gode film bliver VOLDTAGET af tv'et, da man at en eller anden grund vælger at sende dem i letterbox?
Hvad kan man gøre for at få det til at se godt ud?
Hvis jeg sætter mit tv på "16:9" får jeg for det meste en halv undertekst, der generer billedet :/
Og er der nogle der ved hvorfor man har valgt at sende sådan? DR er flinke til at sende i 16:9...
#2 gi-jones 21 år siden
#3 filmz-pherkel 21 år siden
Der hvor det bliver rigtig irriterende er når kanalerne sender film i 1.85:1/1.78:1 formatet, og så vælger at placere undertekster både inde på billedet og i toppen af den sorte bjælke. Så er den eneste løsning at presse billedet sammen, og se filmen med et fortegnet billede. Det bedste er naturligvis hvis kanalen sender filmen i "rigtig" 16:9, så alt teksten står inde på billedet, og fjernsynet automatisk skifter så billedet fylder hele skærmen. Et godt eksempel på en korrekt placeret tekst i 1.85:1 formatet er Jurassic Park 3, som blev sendt på Tv2 for et par uger siden. Her var billedet godt nok ikke i "rigtig" 16:9 (kodet anamorfisk som eks. Ørnen), men stadig vist med teksterne placeret inde i billedet, så man ikke var tvunget til at se det fortegnet. Præcis ligesom den blev vist i biografen.
En god indikator for om et billede bliver vist i rigtig/anamorfisk 16:9 er derudover, hvis kanalens logo er rykket ind, så det kan ses selvom men ser filmen i rigtig widescreen.
#4 Captain Vallo 21 år siden
then why is my arse
the perfect height for kicking?
#5 gi-jones 21 år siden