Gravatar

#1 filmz-Cyberdog 21 år siden

Nu er det slut.

Nu er triologien omsider afsluttet, og fans har fået de EE udgivelser på DVD som de har glædet sig til.
For første gang i flere år, kan vi glæde os over at det hele nu er fuldbragt, og at Peter Jackson har færdiggjort dette epos...
Men tilbage er der nu unægteligt et lidt underligt tomrum.
Næste år kommer der ikke en ny Ringenes Herre.
Næste år kommer der (sandsynligtvis) ikke en ny udviddet version af filmene, og med mindre Peter Jackson beslutter sig for at genoptage projektet og filmatisere Hobitten, så må vi nu betragte værket som definitivt afsluttet.
Bevares - der kommer da uden skyggen af tvivl en 10-års jubilæumsudgave af de 3 film. Sikkert med opdaterede effekter, tilførelse af nogle enkelte scener og andet af samme skuffe. Men som det ser ud nu - må vi nok bestræbe os på at det er forbi - ihvertfald for en lang periode.

Julen bliver nok aldrig helt den samme igen :) - desværre...

Men som man sidder her med de 3 forlængede udgaver, sidder man også med følelsen af at eje et stykke filmhistorie.
Noget der ikke tidligere er lavet - og noget ingen troede muligt.
En kraftpræstation af et hel hold. En fantastisk vision fra en undervuderet instruktør og en gave til alle fans.
Filmatiseringen af verdens nok mest læste bøger - er i sig selv en præstation der kan give sved på panden. For ikke nok med at disse bøger og dette univers er så omfattende at det rent fortællemæssigt er en stor opgave at samle trådene til en visuel gengivelse, det er også en næsten umulig opgave at tilfredsstille alle fans.
Disse har alle deres egne billeder af Frodo og Sam, Gandalf, Aragorn, Galadriel, Gimli og Legolas. Deres egne billeder af Hobbittrup, Minas Tirith, Moria og Dommedagsbjerget.
Men uden at have undersøgt det nærmere, tror jeg godt at jeg tør sige at Peter Jackson har ramt plet for 95 % af fansenes vedkommende.
Dette bevidner både billetindtægter og 11 oscarstatuetter.

Nu er det så meningen at jeg med denne tråd vil høre hvad andre fans har at sige om disse udgivelser.
Peter Jackson har udtalt at disse EE udgivelser ikke er hans egen vision af filmene.
Han har udtalt at de biografversioner vi har set, i det store hele dækker den vision han har ønsket vi skulle se - og at EE udgivelserne er lavet til diehard-fans der ville have mere af samme skuffe.
Han var klar over at biografversionerne formåede at gengive midgård til den gængse biografgænger - og at udvidelsesudgaverne var for de fans der ønskede at fordybe sig i dette univers.

Så derfor -
Har vi fået det vi ville ha i de færdige udgaver?

Hvad var godt?
Hvad var skidt?
Hvad ville vi ønske han (PJ) have lavet om/lavet bedre?
Hvike scener virker – hvilke scener virker ikke?
Er der nogen scener der spænder ben for helhedsindtrykket?
Hvilke scener imponerede os mest?
Hvilke scener skuffede?

Kom nu Ringfans! – Lad os starte en tråd og få luft for hit og skidt.
Det er tid at få meningerne frem – Ringen er nu sluttet...

"I wish the ring had never come to me…
I wish none of this had happended"

"So do all who live to see such times, but that is not for them to decide.
All we have to decide is what to do with the time that is given to us"
Samlingen:
http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Cyberdog1971
Gravatar

#2 chronaden 21 år siden

eneste scene jeg syns var ringe i rotk:ee var gandalf vs witch king, sq nemt han blev owned, og kun reddet pga de forstærkninger kom så witch king ikke lige havde tid til at owne ham færdig :(
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#3 Outbound Sith 21 år siden

Jeg skal se om jeg kan få tid til at skrive en afhandling i weekenden. Det er jo ikke som at spørge, hvad klokken er! :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#4 JannikAnd 21 år siden

Den klub tilmelder jeg mig også...

Og en lille rettelse:

"Eventyret om Ringen" - 4 Oscar's
"De To Tårne" - 2 Oscar's
"Kongen Vender Tilbage" - 11 Oscar's
Hele trilogien - 17 Oscar's
Gravatar

#5 davenport 21 år siden

Som diehard fan gennem mange, mange år, var det noget jeg så frem til med længsel, da beslutningen blev taget, og der begyndte at komme små hints på nettet.
I starten havde jeg min tvivl, for jeg syntes at det de viste helt i den spæde begyndelse, bar præg af noget amatøragtigt. Jeg syntes ikke at det passede ind i min forstilling om bøgerne. Bevares, det var også meget meget lidt vi så.
Jo længere projektet skred frem, dets mere professionelt blev det.
Få dage før premieren på 1éren, var der klippet fra Moria, fra et amerikansk tvshow, og der havde jeg allerede tyndskid af forventning.
Så da dagen oprandt, havde jeg en ring om halsen, en bluse uden ærmer (det var koldt!) fordi jeg har en tolkientatoo på armen og et slidt røvhul, af at tørre mig så meget.

Bagefter var jeg i en fjern verden. Jeg havde set noget, som jeg kun troede eksisterede i min bevidsthed, gjort til en film. Det var fantastisk, og det er det stadigt.

Nu da det er fuldbragt, og jeg er 4 år ældre, sidder jeg med en følelse af afslappethed. Det blev gjort, og det blev gjort godt!

Der er da enkelte fejl IMO, men ingen der har skuffet mig, og bestemt ingen der kunne få mig til ikke at gide se passager af filmen.
Det jeg så synes er kedeligt, er alt det med Arwen, men jeg har gjort op med mig selv, at det nok er lidt med for pigerens skyld (No offense). Og det er jo fortolkning, hvilket det altid vil være i en så stor produktion.
Jeg havde gerne set Tom Bombadil, men han er overflødig i den store sammenhæng.
Og så har det måske irriteret mig at Treebeard og Gimli har den samme stemme. Det kunne godt have været anderledes.

Men alt i alt, så er jeg et tilfreds menneske.
Det var en lang og spændende tid, men DVDen står på hylden, og i de flotteste udgaver man kunne drømme om.
Refferencelyd og billede.

Det var stort dengang, og det er det stadigt.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#6 Old Son 21 år siden

Ingen tvivl om, at PJ's trilogi er en af de største bedrifter i filmhistorien. Ikke fordi det er en monumental teknisk bedrift (tænk bare på storfilm som De Ti Bud og Cleopatra, der blev til uden computer-lir), men fordi den er gået lige i hjertet på millioner af mennesker verden over - både die-hard fans og folk, der ikke havde læst bogen.

Selv havde jeg læst bøgerne flere gange, så jeg vidste, hvornår højdepunkterne kom, og det gjorde det kun endnu mere spændende. Inden scenen ved vadestedet i Fellowship begyndte mit hjerte at hamre i forventning, og da vandet kom tordnende med skumtoppe som vilde heste og skyllede ringånderne væk, da trillede tårerne ned ad kinderne på mig.

Jeg havde samme storslåede oplevelse i Two Towers, da Aragorn, Theoden og hans garde tordner ud af Hornborgen og pløjer sig gennem horder af orker - og igen i Return of the King, da Rohirrim går til angreb på hæren fra Minas Morgul på Pellennor-sletten. Under disse scener sad jeg naglet til sædet og rystede over hele kroppen, og jeg har fældet tårer til flere andre scener i filmene.

Man kan diskutere de ændringer, som PJ har påført historien (og det er også blevet gjort grundigt her i forummet), men den følelsesmæssige tour de force, som PJ og resten af filmholdet har givet mig, har været mit livs største filmoplevelse - og det overskygger totalt de få indvendinger, jeg måtte have mod filmene.

Old Son
Wiggaaaar ajt fo sjissle ma dissle bizlle in de kissle aijt fo shir biatch!
Gravatar

#7 Outbound Sith 21 år siden

Nå, det kan jo gøres hurtigt:

Med den undtagelse, at jeg første læste bøgerne (Hobbitten, Ringenes Herre, Silmarillion) for et par år siden, så må jeg erklære mig rørende enig med old son.
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#8 Old Son 21 år siden

#7 Det er jeg da glad for :)

Et par små sure opstød (spoiler):

Gimli i ROTK:EE er reduceret til pauseklovn. Scenen, hvor han går og knaser kranier under fødderne, er FOR fjollet imho. Og så den der replik "You and what (whose) army?" rev ligesom en lidt ud af eventyret...

Old Son
Gravatar

#9 McPeter 21 år siden

#8 - ved ikke om det er spoilers, men markerer for en sikkerheds skyld:

Hvis Gimli ikke fra en pauseklovn i de to første film, så ved jeg ikke... I de første par film har han mest været en der væltede og bøvsede - ret primitiv humor. Men jeg synes at han rent faktisk er sjovere i ROTK:EE - specielt der hvor han forsøger at 'puste' spøgelserne væk. :-D
Men du har i og for sig ret - der er lidt for meget Jar-Jar over ham (undskyld jeg nævnte fy-ordet!)...
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#10 Old Son 21 år siden

#9 Sandt nok, men i ROTK var det kun decideret fjollede scener med Gimli, der blev klippet ind, og ikke nogen "reelle" scener. En scene, som det glædede mig, at de indføjede i FOTR, var gavescenen i Lorien, hvor især Gimlis øjeblik er meget følesesladet og er med til at gøre ham til lidt mere end bare Jar-Jar of the Rings (øv, nu skrev jeg det også) :)

Old Son

Skriv ny kommentar: