Gravatar

#11 gi-jones 21 år siden

I mesterens (aka Peter Jackson) fravær, vil jeg da gerne tage forsvaret op som en ægte fan. Plotfejl? Kan du nævne et eksempel? Der er naturligvis masser af udeladelser og ændringer, hvilket er klart en nødvendighed hvis man skal filmatisere et værk af den størrelse.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#12 Spanner 21 år siden

Det er efter min mening en irriterende udeladelse, at man ikke får noget at vide om hvor de har ponyen (Jens) fra. Det havde ikke været graverende, hvis ikke der blev gjort opmærksom på den da de skal til at gå ind i Moria.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#13 filmz-lbw 21 år siden

Faramirs person og hele turen til Osgiliath (i TTT)

Se evt. #1 el. søg på Google.
I am smiling because they haven't found the bodies yet.
Gravatar

#14 gi-jones 21 år siden

Den har jo ingen betydning for historien. Den har bare fået en lille cameo for at tilfredsstille fans. Ikke et problem for mig. Faktisk grinede jeg af det, for det var da et sjovt lille hint til ponyen, der jo i øvrigt ikke er meget andet end et komisk indslag i bogen også.
Gravatar

#15 filmz-Bluhm 21 år siden

# 13 Men det har Peter Jackson jo forklaret, det ville ikke holde hvis Faramir kunne modstå ringen så let, det synes jeg også var et problem ved bogen...
Gravatar

#16 gi-jones 21 år siden

Det handler om filmformatet, der i meget højere grad kræver en defineret karakterudvikling på skærmen. Faramir er nød til at ombestemme sig, imens vi kender ham. Han er nød til at blive klogere onscreen, og sådan hænger det bare ikke sammen i bogen.

I øvrigt skal vi nok lige have defineret ordet plotfejl her. I min overbevisning er en plotfejl, når filmen er direkte selvmodsigende.
Gravatar

#17 filmz-lbw 21 år siden

#15+16 Delvis enig mht. karakterudvikling. Jeg hørte godt forklaringerne på EE-udgaven, men jeg er langt fra enig med PJ. I min verden er der andre brugbare alternativer. Tolkien skrev nok ikke med den hensigt, at værket skulle tage sig godt ud på film - og personligt har jeg aldrig været fan af omskrivninger, der kun tjener det formål at hive flere typer i biografen. Her tænker jeg f.eks. på de MTV-agtige action-sekvenser og Arwens rolle i filmen.

Episoderne med Faramir og Osgiliath var blot et par af mange "Hvad!?" oplevelser jeg havde. Scenerne med enternes beslutning, wargkampene, Helm's Deep er andre eksempler fra samme film.

Men sådan er vi jo heldigvis forskellige. Selv om jeg ærgrer mig over detaljer i filmene, er jeg stadig glad for, at de er lavet. Som så mange andre litterære værker indeholder Tolkiens bøger mange nuancer, som ikke nødvendigvis lader sig oversætte til film.

Ang. plotfejl så mente jeg (i mangel af bedre ord) fejl i plottet (og i denne sammenhæng i forhold til den bog, som filmen bygger på). ;o)
I am smiling because they haven't found the bodies yet.
Gravatar

#18 gi-jones 21 år siden

Det er klart, atder er tusind ændringer i forhold til bogen. Jeg har også et par enkelte steder hvor jeg bider mig lidt i læben, men ikke mange, og ikke fordi det på nogen måde ødelægger noget. Jeg synes dog fx. at Legolas går lidt rigeligt amok i de to sidste film, og måske siger Frodo "Oh, Sam" en gang for meget. Men alt i alt stadig noget af det største der nogensinde er lavet.

Skriv ny kommentar: