okay...sagen er således, at jeg har brug for et par råd angående lydisolation. Sådan som det ser ud, så er rummet noget lydt, og jeg skal ha' dæmpet det, men spørgsmålet er, hvad er det billigste materiale og mest praktiske under hjemlige forhold?
Det skal bare være godt tæt, så lyden ikke trænger ud af rummet, til en evt. kommende hjemmebio/instrumentbrug.
Kommer lidt an på rummet. Hvad er størrelsen i m2? Rummets symmetri? Hvad er vægge, loft og gulv lavet af? Højden til loftet? Er der isoleret? Hvis ikke, er der mulighed for gipsvægge med isolering? Er der gulvtæppe? Hvad skal der være i rummet til sidst?
Gulvtæppe, rockwool isolering, møbler i rummet er med til at dæmpe reflektion. En betonvæg kan dæmpes ved at have gardinforhæng for. Evt. kan man eksperimentere med såkaldte echobusters, bassbusters8, hvis man vil "mere".
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Der er et par ting man skal huske på når man lydisolerer.
1. Forsøg at undgå parallelle flader, dvs. vægge. Ved parallelle overflader er der risiko for at der opstår ”stående bølger” altså en bølge der kører frem og tilbage mellem de to overflader, dette medfører at bølgen kan gå i resonans med sig selv og dermed enten skabe ”døde områder” eller meget høje områder. Dette kan undgås ved at stille basstraps op, skråt ud fra væggen. Bassttraps kan købes, men kan selv laves med noget rockwool. Da jeg selv skulle bruge nogen til at lydstudie købte jeg bare en bunke af disse http://guiden.rockwool.dk/produkter/facade/rockvis... lavede nogle trærammer og pakkede det hele ind i lærred, resultat blev faktisk ret flot. Resultatet minder meget om hvad du kan se her
2. Undgå hjørner, de bassbusters Bruce linker til vil være ideelle her, men igen hvis du skal bruge en billigere løsning kan du bare bruge flere af de førnævnte basstraps og stille det skråt i hjørnerne. Ud over det, så er det bare med at få læsset så mange møbler ind i rummet som muligt :) jo mere hulter til bulter jo bedre :)
Derudover skal du ikke lytte til #2, æggebakker har ingen effekt overhovedet, variationerne, altså bulerne, kommer alt for ofte i forhold til bølgelængden, og derfor kan du næsten lige så godt isolere med karton :)
Det skal bare være billigt...og nemt at sætte op, hvis jeg selv skal gøre det. For jeg får det nok ikke selv gjort, hvis der er for meget slid i dét. Og ja...møbleringen begrænser sig nok.
Alt hvad der pr. del/sæt (medmindre det måske bliver et komplet sæt, og nok til at dække det hele) løber op i over 250dollar klassen, bliver nok for dyrt på én gang...det må ku' gøres billigere.
Men rummet er vel på knap 30kvm og selvf en go afstand til systemet, når den tid kommer. på resten af rummet, skal jeg lige ha' fat i de øvrige mål, når det skal fremstå specifikt.
#1 filmz-Renchard 17 år siden
Det skal bare være godt tæt, så lyden ikke trænger ud af rummet, til en evt. kommende hjemmebio/instrumentbrug.
#2 MadMartigan 17 år siden
http://www.raunsmed.dana10.dk/252-201-aeggebakker....
#3 filmz-Bruce 17 år siden
Gulvtæppe, rockwool isolering, møbler i rummet er med til at dæmpe reflektion. En betonvæg kan dæmpes ved at have gardinforhæng for. Evt. kan man eksperimentere med såkaldte echobusters, bassbusters8, hvis man vil "mere".
#4 filmz-patrickmoog 17 år siden
1. Forsøg at undgå parallelle flader, dvs. vægge. Ved parallelle overflader er der risiko for at der opstår ”stående bølger” altså en bølge der kører frem og tilbage mellem de to overflader, dette medfører at bølgen kan gå i resonans med sig selv og dermed enten skabe ”døde områder” eller meget høje områder. Dette kan undgås ved at stille basstraps op, skråt ud fra væggen. Bassttraps kan købes, men kan selv laves med noget rockwool. Da jeg selv skulle bruge nogen til at lydstudie købte jeg bare en bunke af disse
http://guiden.rockwool.dk/produkter/facade/rockvis...
lavede nogle trærammer og pakkede det hele ind i lærred, resultat blev faktisk ret flot.
Resultatet minder meget om hvad du kan se her
2. Undgå hjørner, de bassbusters Bruce linker til vil være ideelle her, men igen hvis du skal bruge en billigere løsning kan du bare bruge flere af de førnævnte basstraps og stille det skråt i hjørnerne.
Ud over det, så er det bare med at få læsset så mange møbler ind i rummet som muligt :) jo mere hulter til bulter jo bedre :)
Derudover skal du ikke lytte til #2, æggebakker har ingen effekt overhovedet, variationerne, altså bulerne, kommer alt for ofte i forhold til bølgelængden, og derfor kan du næsten lige så godt isolere med karton :)
#5 filmz-Renchard 17 år siden
Det skal bare være billigt...og nemt at sætte op, hvis jeg selv skal gøre det. For jeg får det nok ikke selv gjort, hvis der er for meget slid i dét. Og ja...møbleringen begrænser sig nok.
Alt hvad der pr. del/sæt (medmindre det måske bliver et komplet sæt, og nok til at dække det hele) løber op i over 250dollar klassen, bliver nok for dyrt på én gang...det må ku' gøres billigere.
Men rummet er vel på knap 30kvm og selvf en go afstand til systemet, når den tid kommer.
på resten af rummet, skal jeg lige ha' fat i de øvrige mål, når det skal fremstå specifikt.