Gravatar

#1 elwood 21 år siden

Hmm ja jeg sad og så Golden Globe her igår, og nu jeg ikke nogen ekspert med hensyn til lys og kamera indstillinger, men var det bare mig eller havde kameramanden svært ved at få tilpasset lys indstillingen.

Man havde lige filmet op på den store scene når man så sku ned på skuespillerne med billedet, så var de hel gule, eller bare al al for varme i billedet, dette skete flere gange under udsendelsen. jeg fandt det bare lidt sjov at sådan fejl optrådte i udsendelsen.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#2 filmz-goines 21 år siden

sad faktisk også og tænkte på det samme ;) så der var ikk noget i vejen med mit fjernsyn alligevel...TAK :D
Someday a real rain will come and wash all this scum off the streets - Taxi Driver
Gravatar

#3 elwood 21 år siden

nej nej, der intet i vejen med dit tv, det jeg synes er mest mærkelig er at der sker, under golden globe. Godt nok er det ikke lige så stort som Oscar men aligevel.
Gravatar

#4 PredatorX 21 år siden

Jeg lagde også mærke til det. Måske de skulle tage hensyn til de enkelte stjerners kulør?
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#5 filmz-vassago 21 år siden

Det er fordi at det ikke er kameramanden der styrer det, det sidder der nogle CCU-folk og gør, og det kan gå lidt skidt når det er live - især hvis man skal filme ind mod noget der er fuldt oplyst, og man så vender kameraet ud imod et mørk sal, så skal der hurtigt blændes op - for det ikke bliver for mørkt.

Det er meget normalt at man smider lidt varme i billedet, men det kan nogen gange se lidt sjovt ud hvis det bliver for meget, eller hvis lyset i salen der peger mod skuespillerne i forvejen er lidt varmt.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#6 elwood 21 år siden

ok, så blev jeg lidt klogere, mange tak for det, lige sidste ting CCU ? hvad er det.
Gravatar

#7 filmz-vassago 21 år siden

Det står for Camera Control Unit, det er en remote enhed, der gør at kameramændende kun skal styre zoom+fokus, resten bliver styret af CCU-folkene.
Gravatar

#8 gi-jones 21 år siden

#7: Kan det i grunden lade sig gøre, at styre fokus per remote også?
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#9 filmz-vassago 21 år siden

Jo det kan det godt, man har på større kameraer en lille ekstern 'fokus box' som man monterer på optikken, således at man kan styre zoom og fokus via 'behind controls' der sidder på to pan-arme på selve stativ/kamera hovede.

Det kan man godt forlænge - som man f.eks gør på kraner osv. En anden ting er at gøre det wireless, det kan lade sig gøre, men det er selvfølgelig noget dyrere.

Jeg vil klart anbefale 'behind controls' til stativ-optagelser, synes det er mere præcist, det kræver selvfølgelig en ekstern viewfinder der kan sidde på selve kameraet, eller en god lcd-skærm tilsluttet video-out. Synes man bliver lidt cribbled af at stå nærmest bøjet ind over kameraet :) Men det er måske smag og behag.
Gravatar

#10 gi-jones 21 år siden

Jeg tænker mere i forbindelse med håndholdte og steady- optagelser. At det måske var smart at have en anden person til at stå for det, som kan sidde i fred og ro med en monitor, eller gå ved siden af og se den faktiske afstand til motivet.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

Skriv ny kommentar: