Jeg så Mad Max II (The Road Warrior) igår. Jeg lagde mærke til, at der er et shot, der er stort set identisk med et shot i Return of the King:
a) Gyro-Kaptajnen fragter den halvt bevidstløse Mad Max hjem til fortet vha. sin gyro-kopter.
b) Gandalf fragter den halvt bevidstløse Frode hjem vha. en ørn.
I begge shots ser man den sløvede hovedpersons ansigt, mens han bliver båret hen over landskabet. Disse shots minder simpelthen så utroligt meget om hinanden, at PJ nødvendigvis må have ladet sig inspirere.
"Sådan gik det til, at Gwaihir [= en af ørnene] fik øje på dem med sit skarpe, fjerntskuende blik, da han kom med den milde vind, ... to små, mørke skikkelser, fortabte, hånd i hånd på en lille høj, mens verden rystede under dem og gispede, og de brændende floder nærmede sig. ... Side om side lå de; ned susede Gwaihir, og Landrowal og Meneldor den Hurtige (= de to andre ørne) kom også ned; som i en drøm, uden at vide, hvilken skæbne der havde ramt dem, blev de to vandringsmænd løftet op og båret langt bort ud af mørke og ild." (uddrag af "Kongen vender tilbage", af J.R.R. Tolkien)
Så jeg tror snarere, at Peter Jackson har ladet sig inspirere af disse ord af Tolkien, som giver os billedet af to halvt bevidstløse hobbitter, der ikke sanser hvad det er der sker, da ørnene løfter dem op og flyver dem i sikkerhed. Tolkien bruger vendingen "som i en drøm", og derfor synes jeg, at Peter Jackson har lavet scenen helt rigtigt med slowmotion-billeder og drømmeagtig sopran-sang og nærbilledet af Frodo, som skal illustrere, at hobbitterne - som følge af deres halvt bevidstløse tilstand - ikke opfatter hvad der sker med dem ("uden at vide, hvilken skæbne der havde ramt dem").
#4: Jo jeg kan godt huske bogen, men det kunne jo sagtens filmes på mange andre måder. Jeg synes din forklaring er god, men jeg vælger alligevel at tro på, at PJ er Mad Max-fan. Jegringer sgu lige og spørger ham! :-D
Så hils ham fra mig og sig, at han skal stoppe optagelserne til den tåbelige krimi og overlade Tintin-filmen til Spielberg, og så i stedet se at komme i gang med "Hobbitten"! ... Ellers sender jeg en gigantisk edderkop efter ham!!!
Nåja, det kan jeg godt huske, nu hvor du nævner det ... hmm, måske var det på en eller anden ubevidst måde mit onde jeg der overvejede det med edderkoppen. Sindets krogveje, du ved! MUHAHAHAHA !!!
#1 filmz-DocDoom 17 år siden
a) Gyro-Kaptajnen fragter den halvt bevidstløse Mad Max hjem til fortet vha. sin gyro-kopter.
b) Gandalf fragter den halvt bevidstløse Frode hjem vha. en ørn.
I begge shots ser man den sløvede hovedpersons ansigt, mens han bliver båret hen over landskabet. Disse shots minder simpelthen så utroligt meget om hinanden, at PJ nødvendigvis må have ladet sig inspirere.
Check it out :-)
#2 chuck 17 år siden
#3 filmz-DocDoom 17 år siden
#4 BN 17 år siden
Så jeg tror snarere, at Peter Jackson har ladet sig inspirere af disse ord af Tolkien, som giver os billedet af to halvt bevidstløse hobbitter, der ikke sanser hvad det er der sker, da ørnene løfter dem op og flyver dem i sikkerhed. Tolkien bruger vendingen "som i en drøm", og derfor synes jeg, at Peter Jackson har lavet scenen helt rigtigt med slowmotion-billeder og drømmeagtig sopran-sang og nærbilledet af Frodo, som skal illustrere, at hobbitterne - som følge af deres halvt bevidstløse tilstand - ikke opfatter hvad der sker med dem ("uden at vide, hvilken skæbne der havde ramt dem").
#5 filmz-DocDoom 17 år siden
#6 BN 17 år siden
Så hils ham fra mig og sig, at han skal stoppe optagelserne til den tåbelige krimi og overlade Tintin-filmen til Spielberg, og så i stedet se at komme i gang med "Hobbitten"! ... Ellers sender jeg en gigantisk edderkop efter ham!!!
#7 filmz-DocDoom 17 år siden
Jeg er ikke den eneste, der kender ekstamaterialet til ROTK godt...
#8 BN 17 år siden
Nu er det længe siden jeg har set dette ekstramateriale, så jeg ved ikke lige hvad du hentyder til?
#9 filmz-DocDoom 17 år siden
#10 BN 17 år siden
Nåja, det kan jeg godt huske, nu hvor du nævner det ... hmm, måske var det på en eller anden ubevidst måde mit onde jeg der overvejede det med edderkoppen. Sindets krogveje, du ved! MUHAHAHAHA !!!