#16 - Det er der jo temmelig god grund til, da han er blevet røvrendt så groft ligesom andre talenter som fx Gary Oldman ("Bram Stoker's Dracula"), Guy Pearce ("Memento") og Cillian Murphy ("The Wind That Shakes the Barley"). Det er simpelthen for latterligt.
Men disse skuespillere er bare kunstnere og ikke barnlige spytslikkere - ligesom Kate Winslet - der vil gøre alt, sige alt for lortet. Snakken om at Akademiet er politisk korrupt har noget på sig - selvfølgelig blot til en vis grad.
Heldigvis findes der People's Choice Award.
Filmnørder, bøj jer i støvet for Christopher Nolans "Inception"...
Forklar mig lige hvorledes hun er det. Start med spytslikker, som du sikkert kan begrunde på en eller anden måde. Men barnlig.... den glæder jeg mig sgu til at høre.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Hvorvidt Matt Damon, Edward Norton etc. ikke er pretty boys, skal ses i lyset af 3 kriterier:
1. deres rollevalg. 2. deres tøjstil eller manglende på samme. 3. deres deltagelse i mode verdenen.
Rollevalg Matt Damon spiller eksempelvis i "The Talented Mr. Ripley" en person, med autistiske tendenser og opfylder ikke ligefrem de græske skønhedsidealer.
Det samme med Edward Norton, der eksempelvis som nynazist i "American History X", virker decideret frastødende.
Modsat spiller de skuespillere jeg nævnte, ofte kønne personer, som kvinderne finder tiltrækkende.
Christian Bale - American Psycho som Patrick Bateman, hvor han spiller den ultimative pretty boy.
Leonardo Di Caprio - Titanic, Romeo og Julie etc.
Tom Cruise - Top Gun, Cocktail etc.
Jude Law - Alfie, The Talented Mr. Ripley etc. and so on..
Mode Derudover optræder pretty boys ofte også som modeller for de store modehuse (netop på grund af deres udseende)
Jude Law er blandt andet blevet Dior Hommes nye ansigt udadtil. Brad Pitt kan blandt andet ses i Tag Heurs reklamer
Sidst, men ikke mindst er de stilikoner og er med til at inspirere mode verdenen.
Eksempelvis blev Ray-Ban's pilotbrille et gigantisk modehit, efter Tom Cruise promoverede dem i Top Gun.
Christian Bale nærmest relancerede Ray-ban's wayfarer model og Oliver Peoples runde briller uden styrke efter sin optræden i American Psycho.
Sidst men ikke mindst er Jude Laws stil ultra skarp i The Talented Mr. Ripley, i en grad, som sjældent er set. Hvilket blandt andet har fået Kim Grenaa til at kalde filmen for den mest inspirerende modefilm.
Da Edward Norton og Matt Damon hverken er modeller, stilikoner eller har filmroller som kvindeelskere vil de aldrig i min verden blive kategoriseret som pretty boys.
Pointen med hele debatten er selvfølgelig også, hvorvidt de kommer til at gå samme skæbne i møde som tidligere pretty boys Paul Newman og Marlon Brando og vinde akademiets pris for deres skuespil - eller om de går samme skæbne i møde som 60'ernes ultimative pretty boy Steve Mcqueen og må nøjes med at blive nomineret.
Tilføjelse: Euroman kårede Johnny Depp til den bedst klæde mand i verden i 2006 med følgende kommentar: "Altid tilpas dandy, hvad enten det er til premiere eller party. Fx. med stor blød hat til sørøverpremiere. - cool."
Jeg glemte helt Johnny Depp i forgående indlæg, måske fordi han om nogen anden er oplagt. Men her fik han lige en lille kommentar med på vejen.
Jeremy Renner er også en skuespiller man skal holde øje med. Han har filmen The Hurt Locker som udkommer senere på året. Filmen har fået et stort buzz fra forskellige filmfestivaler. Han spillede Jesse James' fætter i Assassination of Jesse James by the cowa....
Peter Sarsgaard har filmen An Education i år. Igen en film med stort buzz. Han er blevet overset af academyet ( hvem er ikke blevet det :D ) Ham og James McAvoy tror jeg har potentiale til at blive stor. Han er jo også gift med Maggie Gyllanhaal og de har et barn, og sådan noget kan de godt lide.
Lige et ord om Shia Labeouf. Han har arbejdet med nogle store instruktøre. Og Spielberg kan godt lide ham. Men jeg tror at får en kareere som Brad Pitt. En eller to nom. i fremtiden men vil hele tiden blive set som en pretty boy.
Sidst synes jeg at man skal holde øje med Billy Crudup. Watchmen, Public Enemies, M.I.3, Almost Famous, Big Fish og The Good Shepherd. Gode film, med store instruktører. Han skal nok få chancen, for potentialet har han vist.
Forstår ikke helt hvad i mener med at en skuespiller skulle være en prettyboy - måske hvis det var en der udelukkende gik efter bestemte roller hvor mode og udseende spillede en stor rolle, men det synes jeg ingen af de nævnte gør. Angående Christian Bale, har du set The Machinist? For der er han nok så langt fra at være prettyboy som man næsten kan være.
Det samme med Edward Norton, der eksempelvis som nynazist i "American History X", virker decideret frastødende.
Det er så lige præcis i den film, at dem jeg kender, min kone inklusive, var ved at falde bagover, over hvor lækker de syntes han var. Og for lige at afvise evt. misforståelser, nej, ingen af dem har nazistiske tendenser eller noget som helst der minder om det, snarere tværtimod. Det var hans udseende, udstråling og fantastiske præstation der gjorde det.
Og jeg forholder mig til dit åbningsindlæg, hvor du skriver sexsymboler og intet om pretty boys.
Og personligt er jeg da glad for, at aldrig vil kategorisere Norton som pretty boy, for så ville der sgu også være noget galt, for han er så meget mere end det ;)
So, at last we meet for the first time for the last time.
#21 Christian Voldborg 16 år siden
Men disse skuespillere er bare kunstnere og ikke barnlige spytslikkere - ligesom Kate Winslet - der vil gøre alt, sige alt for lortet. Snakken om at Akademiet er politisk korrupt har noget på sig - selvfølgelig blot til en vis grad.
Heldigvis findes der People's Choice Award.
#22 Michael Andersen 16 år siden
#23 Åkepool 16 år siden
Forklar mig lige hvorledes hun er det. Start med spytslikker, som du sikkert kan begrunde på en eller anden måde. Men barnlig.... den glæder jeg mig sgu til at høre.
#24 colette 16 år siden
1. deres rollevalg.
2. deres tøjstil eller manglende på samme.
3. deres deltagelse i mode verdenen.
Rollevalg
Matt Damon spiller eksempelvis i "The Talented Mr. Ripley" en person, med autistiske tendenser og opfylder ikke ligefrem de græske skønhedsidealer.
Modsat spiller de skuespillere jeg nævnte, ofte kønne personer, som kvinderne finder tiltrækkende.
Christian Bale - American Psycho som Patrick Bateman, hvor han spiller den ultimative pretty boy.
Leonardo Di Caprio - Titanic, Romeo og Julie etc.
Tom Cruise - Top Gun, Cocktail etc.
Jude Law - Alfie, The Talented Mr. Ripley etc.
and so on..
Mode
Derudover optræder pretty boys ofte også som modeller for de store modehuse (netop på grund af deres udseende)
Jude Law er blandt andet blevet Dior Hommes nye ansigt udadtil.
Brad Pitt kan blandt andet ses i Tag Heurs reklamer
Sidst, men ikke mindst er de stilikoner og er med til at inspirere mode verdenen.
Eksempelvis blev Ray-Ban's pilotbrille et gigantisk modehit, efter Tom Cruise promoverede dem i Top Gun.
Christian Bale nærmest relancerede Ray-ban's wayfarer model og Oliver Peoples runde briller uden styrke efter sin optræden i American Psycho.
Sidst men ikke mindst er Jude Laws stil ultra skarp i The Talented Mr. Ripley, i en grad, som sjældent er set. Hvilket blandt andet har fået Kim Grenaa til at kalde filmen for den mest inspirerende modefilm.
Da Edward Norton og Matt Damon hverken er modeller, stilikoner eller har filmroller som kvindeelskere vil de aldrig i min verden blive kategoriseret som pretty boys.
Pointen med hele debatten er selvfølgelig også, hvorvidt de kommer til at gå samme skæbne i møde som tidligere pretty boys Paul Newman og Marlon Brando og vinde akademiets pris for deres skuespil - eller om de går samme skæbne i møde som 60'ernes ultimative pretty boy Steve Mcqueen og må nøjes med at blive nomineret.
#25 colette 16 år siden
Euroman kårede Johnny Depp til den bedst klæde mand i verden i 2006 med følgende kommentar:
"Altid tilpas dandy, hvad enten det er til premiere eller party. Fx. med stor blød hat til sørøverpremiere.
- cool."
Jeg glemte helt Johnny Depp i forgående indlæg, måske fordi han om nogen anden er oplagt. Men her fik han lige en lille kommentar med på vejen.
#26 Lady Arwen 16 år siden
#27 cansi 16 år siden
Peter Sarsgaard har filmen An Education i år. Igen en film med stort buzz. Han er blevet overset af academyet ( hvem er ikke blevet det :D ) Ham og James McAvoy tror jeg har potentiale til at blive stor. Han er jo også gift med Maggie Gyllanhaal og de har et barn, og sådan noget kan de godt lide.
Lige et ord om Shia Labeouf. Han har arbejdet med nogle store instruktøre. Og Spielberg kan godt lide ham. Men jeg tror at får en kareere som Brad Pitt. En eller to nom. i fremtiden men vil hele tiden blive set som en pretty boy.
Sidst synes jeg at man skal holde øje med Billy Crudup. Watchmen, Public Enemies, M.I.3, Almost Famous, Big Fish og The Good Shepherd. Gode film, med store instruktører. Han skal nok få chancen, for potentialet har han vist.
#28 Fable 16 år siden
Forstår ikke helt hvad i mener med at en skuespiller skulle være en prettyboy - måske hvis det var en der udelukkende gik efter bestemte roller hvor mode og udseende spillede en stor rolle, men det synes jeg ingen af de nævnte gør.
Angående Christian Bale, har du set The Machinist? For der er han nok så langt fra at være prettyboy som man næsten kan være.
#29 Åkepool 16 år siden
Det er så lige præcis i den film, at dem jeg kender, min kone inklusive, var ved at falde bagover, over hvor lækker de syntes han var. Og for lige at afvise evt. misforståelser, nej, ingen af dem har nazistiske tendenser eller noget som helst der minder om det, snarere tværtimod. Det var hans udseende, udstråling og fantastiske præstation der gjorde det.
Og jeg forholder mig til dit åbningsindlæg, hvor du skriver sexsymboler og intet om pretty boys.
Og personligt er jeg da glad for, at aldrig vil kategorisere Norton som pretty boy, for så ville der sgu også være noget galt, for han er så meget mere end det ;)
#30 jessup 16 år siden