Sædvanligvis finder jeg hans nervøsitet samt PR-prostitution sørgelig. Morsom, måske, men når filmene ikke "taler for sig selv" (hvilket få af hans film gør), er hans neurotiske opførsel blot tegn på kunstnerisk og personlig desperation.
#18: Ja, der er altid et vist element af uforudsigelighed over modtagelsen af hans film. :) Når Todd Brown synes, at "Direktøren for det hele" var Triers hidtil værste film, indtil "Melancholia" overtog pladsen, kan jeg kun tage det som en anbefaling.
Lad os nu bare lade Trier være dum at høre på og vente spændte, til filmen får dansk premiere snart. Ja, medierne er nemme, og det bliver kørt fuldstændig op, men manden er jo også godt klar over, hvordan man iscenesætter et medieshow eller i det mindste fremprovokerer en reaktion, der kan mærkes. Jeg synes, det er ærgerligt, at det skal have så megen opmærksomhed.
Det kan godt være, at det mediecirkus skaber noget omtale og sælger nogle billetter. Men med de udtalelser er han da helt sikker på ikke at vinde de gyldne palmer, hvilket jeg dog heller ikke tror, at han går op i.
Cannes er den europæiske version af Oscaruddelingen. Den bedste film nomineres/vinder sjældent (ikke at Triers umiddelbart er det). Det er en populistisk konkurrence med alle de usmageligheder, sådanne indebærer, hvor der heldigvis vises et par interessante film.
#28: Jeg vil nu ikke mene, at der er så store ligheder igen imellem oscaruddelingen og Cannes.
Ligheden er populismen, som Lars von Trier ikke gør sig særlig godt i, når han kommer med sådanne udtalelser, og som vil resultere i at han ikke vinder, uanset om filmen fortjener det eller ej. Sådan er det også ved oscaruddelingen, hvor man udelukker film, som provokerer og forarger, selvom de reelt set burde være nomineret. Lige så vel som diverse filmfolk også bliver frasorteret hvis de kommer med anstødelige bemærkninger.
Forskellen på Cannes og oscaruddelingen er, at man i Cannes har et langt større fokus på filmenes kreativitet. Kreative film vil have en større chance for at vinde i Cannes end de vil ved oscaruddelingen.
#28 Med Uncle Boonmee frisk i erindring, så er jeg ikke helt enig :) Jeg vil mene, at juryen har et selvstændigt valg, hvilket så afgjort kan være populistisk drevet, men så afgjort heller ikke behøver være det. Med dette felt in mente, så vil jeg heller ikke mene, at indholdet i hovedkonkurrencen er så populistisk igen.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
#21 Collateral 13 år siden
#22 Antlion 13 år siden
Den danske Tarkovskij...
Sædvanligvis finder jeg hans nervøsitet samt PR-prostitution sørgelig. Morsom, måske, men når filmene ikke "taler for sig selv" (hvilket få af hans film gør), er hans neurotiske opførsel blot tegn på kunstnerisk og personlig desperation.
#23 Highland Park 13 år siden
Når Todd Brown synes, at "Direktøren for det hele" var Triers hidtil værste film, indtil "Melancholia" overtog pladsen, kan jeg kun tage det som en anbefaling.
Mubi har en fin lille gennemgang af anmeldelserne - den opdateres løbende:
http://mubi.com/notebook/posts/3311
#24 Slettet Bruger [1966470685] 13 år siden
#25 MBAD 13 år siden
#26 Collateral 13 år siden
Mere seriøst er jeg enig i at alt det omlæggende intet har at gøre med det egentlige produkt, I særdeleshed ikke mediehysteriet.
#27 Verbal 13 år siden
#28 Antlion 13 år siden
Cannes er den europæiske version af Oscaruddelingen. Den bedste film nomineres/vinder sjældent (ikke at Triers umiddelbart er det). Det er en populistisk konkurrence med alle de usmageligheder, sådanne indebærer, hvor der heldigvis vises et par interessante film.
#29 Verbal 13 år siden
Ligheden er populismen, som Lars von Trier ikke gør sig særlig godt i, når han kommer med sådanne udtalelser, og som vil resultere i at han ikke vinder, uanset om filmen fortjener det eller ej. Sådan er det også ved oscaruddelingen, hvor man udelukker film, som provokerer og forarger, selvom de reelt set burde være nomineret. Lige så vel som diverse filmfolk også bliver frasorteret hvis de kommer med anstødelige bemærkninger.
Forskellen på Cannes og oscaruddelingen er, at man i Cannes har et langt større fokus på filmenes kreativitet. Kreative film vil have en større chance for at vinde i Cannes end de vil ved oscaruddelingen.
#30 Bruce 13 år siden