Gravatar

#1 Patriarch 9 år siden

Jeg har aldrig set en eneste Miyazaki film. Det vil jeg rette lidt op på tror jeg. Jeg har også en 8-årig søn, som skal se med (og hvis der er en som en 3-årig pixar/disney-klar pige kunne synes var sjov, vil jeg da også godt lige vide det).

Godt, så med det i mente... Hvilke af hans film er så egnet og er der en bestemt rækkefølge de skal ses i?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#2 Riqon 9 år siden

Med børnene? Ikke Mononoke Hime, den er vildt kedelig. Tag "Chihiro og heksene". Der er en grund til at den har nydt størst kommerciel succes.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#3 Patriarch 9 år siden

Ja, super... det er den slags info jeg er på udkig efter. Tak!

More?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#4 Andrew Laseen 9 år siden

Alle Miyazakis film er anbefalesværdige, men nogle selvfølgelig mere end andre.

Til den 3-årige pige, er Ponyo nok det bedste bud. Yderst farverig og chamerende, og så er den jo inspireret lidt af HCAs Den Lille Havfrue.

Sønnikke ville jeg kaste ud i Laputa: Slottet i Himlen. Voldsomt underholdende adventure film med mystik, heroiske helte, herlige luftpirater, en prinsesse. Nok min personlige 2. plads af mandens værker, trods historien ikke er voldsomt original, men charme besidder den samt den er utrolig medrivende (i det mindste for mig :)

Porco Rosso er også actiondrevet med god humor, med luftkampe, action og samtidig en smule vemodig stemning til tider. Men også rigtig underholdende.

Det Levende Slot er måske en anelse roddet i sin plotmæssige struktur, men det er en film og et univers, der indeholder ligeså mange underfundige detaljer og farverige scener som Chihiro og Heksene. Min egen lillebror (dengang 4 år gammel), var komplet opslugt af den, da han så den. Filmen kan dog godt have nogle uhyggelige scener.

Chihiro og Heksene er en film, der taler såvel til både børn og voksne og er både en visuel og fortællemæssig nydelse af meget høj kaliber.

Mononoke Hime er den mest actionprægede og voksne af Miyazakis film (både i tone, budskab og hvad angår action/konflikt) og min egen personlige favorit. Utrolig flot lavet og spændende hele vejen. Den kan dog måske virke skræmmende for børn.

Min Nabo Totoro er til gengæld meget nedtonet, men indeholder nogle helt fantastiske scener, der gang på gang får en barnlig glæde op i mig. Selve karakteren Totoro er lige til at give et kram!

Kiki Den Lille Heks er en sød film, der ikke rigtig indeholder nogen skurk, men handler om at finde troen på sig selv og finde sin egen plads i livet. Velkendt tema, men rigtig vellavet og meget charmerende film.

Nausicaä of the Valley of the Wind (fås også på dansk) kan godt føles lidt tung i det, men det postapokalyptiske univers er meget spændende. Også en af de mere voksne Miyazaki film, vil jeg mene, og nok den jeg mindst vil anbefale for børn, men til gengæld et must, hvis mandens film fanger en.

Sidst men ikke mindst, er der Lupin III: Castle of Cagliostro (tror ikke den er på dansk endnu, desværre), som er et hæsblæsende og underholdende actionkomedie med fart over feltet (har dog kun set den en gang).

The Wind Rises har jeg desværre ikke set endnu, hvilket egentlig er skammeligt.

Men håber det hjalp lidt til at give et overblik. :)
Gravatar

#5 Patriarch 9 år siden

Tak, fantastisk gennemgang!

Jeg købte to bokse og har nu Chihiro, det levende slot, Porco, Mononoke, Slottet i Himlen og Nausicaa. Nu er jeg et godt stykke inde i Chihiro - mange positive ting, men jeg finder den lidt for abstrakt og til tider lidt sort. Er de alle sådan?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#6 Highland Park 9 år siden

Jeg mener bestemt ikke, at "Chihiro og heksene" egner sig til en 3-årig, da den rummer en del uhygge. Jeg vil i stedet anbefale at se "Min nabo Totoro" eller "Ponyo på klippen ved havet" sammen med hende.

Skulle du blive i tvivl, kan du altid følge aldersmærkningen.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#7 Fellaheen 9 år siden

#5

Nej, Min nabo Totoro, Ponyo og især Nausicaa er mere ligetil. Det er nok også de eneste af hans film man kan vise til børn under 12-13 år.

Rettelse: Nausicaa er nok snarere ligetil fordi den er mindre barok og grotesk end hans andre, på alle måder en mere "almindelig" film og tydeligt at det er hans første. Han har ikke rigtig udviklet den nerve, der er i de senere. Det er vel et forsøg på at skabe en overdådig sci-fi verden inspireret af Moebius og Dune, osv. Den dur nok ikke til børn, men helt sikkert til folk som finder hans andre film "for" sorte eller abstrakte (hvorfor forstår jeg ikke, de er nærmere pyntesyge).

Skriv ny kommentar: