Ej - hvis jeg skulle nævne et ville det være USA. Deres forhold til religion er skræmmende. Om det er direkte demokratiskadeligt er nok tvivlsomt - men det influere alt for meget på deres politik og tankegang.
F.eks. læste jeg at over halvdelen af alle amerikanere (52% mener jeg) tror at skabelsen af jorden foregår præcis som i de første par sider af Biblen!. Jeg bliev faktisk vred da jeg hørte det - ikke på noget eller nogen - nok bare frustreret.
Som bekendt er jeg just vendt hjem fra Tyrkiet, og oplevet mit første møde med muslimerne på deres egen jord. Nu er tyrkerne jo nok de mest "medgørelige" af de muslimske lande, ikke mindst pga. Atatürk. De ønsker på den ene side at være vestlige, og stadig bevare en (i mine øjne) forældet livsholdning. De kan ikke bestemme sig, og det kommende valg vil vise hvad der sker. Vi havde ca. 4-6 ansatte på hotellet, der sørgede for alt slavearbejdet. (Kulier i mine øjne.) De blev betalt 2000 kr. pr. md. for at arbejde sådan ca. døgnet rundt. Det syntes jeg var sært, og fandt ud af at de er kurdere. Og de ser tyrkerne som facister. Den ene havde været til bryllup, og havde sunget en sang, der åbenbart er forbudt. Nogen tilkaldte politiet, og han blev tortureret med slag under fødderne og vandtortur i en uge. For en sang! Jeg undrer mig over at man så kan forvente at blive taget seriøst af EU, når man gør den slags. Det er ganske uciviliseret, og jeg ønsker ikke at den slags kultur skal indlemmes i Europa.
Som sagt af en anden, så munder det ud i religion, og det er tro og individuelt. Jeg synes egentlig ikke man kan blande vores to kulturer, og så hellere en opdeling. Jeg er overbevist om, at man ville få bedre samfund, hvis man ikke hele tiden skulle tage stilling til hvad de andre har af overbevisninger. Jeg gider ikke tilpasse mig på den måde. Jeg holder sku af at se ud af mit vindue og se den gamle hvide kirke på den anden side af marken. Det er Danmark for mig, ikke et multikulturelt samfund, hvor jeg skal begynde at frygte for mit liv og sikkerhed. Jeg skal til Kbh. på tirsdag, og er sku efterhånden helt nervøs for det...
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Hvilket land(e), med et nogenlunde solidt demokratisk fundament (udfra jeres definition), synes i at religion er ved at tage overhånd i forhold til at få en uhensigtsmæssigt indflydelse på demokratiet?
Alle lande, hvor der tages ekstra hensyn til religiøses følelser, som unødvendigt påvirker andre menneskers dagligdag. Tro er og bliver en privat sag og det må være en menneskeret at kunne frasige nogen som helst påvirkning af det offentlig rum, af tro!
England, Sverige og USA er skræmmeeksempler. England og Sverige for deres ensidige afstandtagen fra egne kultur elementer for at tækkes en anden religion. Og Sverige fordi systemet gennem årtiers opbyggen af et elitært politisk system, nærmest her en iboende uskreven regel om, at ytringer, som falder udenfor det "tilladelige", sjældent finder optagelse i de svenske medier. USA, to sider af samme sag, her er der blot en overdreven underkastelse for kristen fundamentalistisk tro, som har sit udspring i midtvesten.
På den anden side, florerer der en fundamental forkert opfattelse, mht. at sidestille al religion. En opfattelse, som der bliver redegjort ganske klart for i denne artikel fra idag, "Fri For Gud".
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#112 Jeg har til i år, været en stærk fortaler for Tyrkiets optagelse i EU. Jeg har også hidtil set meget positivt på Atatürks rolle på udviklingen i det moderne Tyrkiet. Men med udgangspunkt i en bog jeg lige har tygget igennem omkring folkemordet på Armenien i 1915 og nogle år frem og Atatürks rolle i dette, en nedslagtning af 1-1.5 mio. som inspirerede nazisterne til udryddelsen af jøderne, så er jeg færdig med at tro på Tyrkiets rolle i et fremtidig Europa.
Tyrkiet klager konstant, når nogle trækker deres folkemord frem. De benægter fortsat og vil ikke udtale sig om emnet. Det må betyde, at man IKKE angrer sin handling. Dette ligger i forlængelse af den behandling af kurdere, som du bl.a. lægger frem med din oplevelse. På overfladen vil Tyrkiet meget, men under, er man stadig et diktatur, som krænker menneskerettighederne dagligt.
Aldrig i livet. Førend man offentligt bekender, angrer og gør dette overbevisende, så taler man med to tunger.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Shhhh - det må du ikke sige, du sårer vores illusion om at det ikke er os der er noget i vejen med! :) Som jeg skrev så var det en latterligt og elendig artikelserie som kan bruges til ingenting.
Hvis nu du ikke IGEN læste alting ud af kontekst, kunne det være at du bemærkede at det var en lille komisk sidebemærkning. Bl.a. ved hjælp af den lille smiley.
Iøvrigt noget jeg i høj grad har oplevet særligt hos danskere, da jeg rejste og boede i bl.a. England og Irland. Du fortsætter med at bruge den yderst tvilvsomme konklusion på serien til at underbygge din påstand.
Ikke at jeg decideret brugte artiklen til at underbygge min påstand, jeg taler af erfaring og egen oplevelse. Danskere holder sig generelt til deres egne, hvilket er et spørgsmål om mentalitet og hvad jeg ser som en af årsagerne til at danskere ikke er gode til at acceptere "det fremmed". Hvis noget er en smule anderledes, har danskere en tendens til at melde pas.
Alt skal sammenlignes og kritiseres i forhold til DK, man holder sig til det og dem man kender - dvs. helst danskere. Hvad er problemet i at sammenligne med Danmark? Det er noget alle danskere kender og det er vel pt. udenfor diskussion at det er et af de bedste lande at bo i, når man ser på arbejdsforhold, sociale forhold etc.. Derudover problematiserer du at man omgås danskere når man er udenlands. Din kommentar ift. den artikelserie som #82 fremhæver om udenlandsdanskere, ikke emigranter.
Sjovt nok er Danmark et af de lande i verden med højst selvmordsrate, et hospitalsvæsen med ventelister helt ude i hampen og social omsorg for de ældre der hedder sig ca. et kvarter per besøg i hjemmeplejen. Et land der er gået fra at være globalt anerkendt for vores udenlandsstøtte, tolerance og humanistiske tilgang til menneskerettigheder - til et land, hvor EU hele tiden er på nakken af os i det henseende. Danmark ér et dejligt land - men alt er ikke så rosenrødt, som du gerne vil have det til at være. Der er netop en fornuftig selvkritik jeg efterspørger, i stedet for barok selvforherligelse.
Et par danske tøser jeg kendte, hængte endda et dansk flag op i vinduet i deres hus - så alle kunne se at her boede danskere. Puh jeg var ved at brække mig. Så fordi man viser man er dansker så brækker du dig.
Nu er du jo bare et kvaj - og er ikke kommet videre med "dansk flag" og "jeg brækker mig". Det gider jeg ikke kommentere yderligt på.
Der er intet som janteloven. Enten skal de ikke komme her og tro de er noget, eller så skal vi satme vise dem hvad vi kan på deres jord - for vi skal jo ikke være til at overse... :) Og så får vi lige en stereotyp fremstilling af en dansker, der passer i dit selvhadende verdensbillede. Hvor meget er det nu lige danskerne har imod polakker, andre østarbejdere, koreanere og vietnamnesere i Danmark? Ligeså lidt som de generelt har mod arabere, afrikanere og muslimer hvis de bidrager positivt til det danske samfund.
Hehe jeg ved ikke hvorfra mit "selvhadende verdensbillede" kommer ind, her synes jeg faktisk også bare du er et kvaj. :) Mht. de forskellige segmenter - for muslimere (som iøvrigt ikke er en nationalitet) kan altså godt være afrikanere (Afrika - som iøvrigt er et kæmpe kontinent, hvem generalisere nu?)og arabere. Du taler om vores goodwill omkring polakker hvilket er ganske ironisk - da de netop førhen var udsat for de samme hetz og fordomme, som muslimer er den dag i dag. Det handler derfor i bund og grund om tid til "fuldbyrdet" integration, hvilket jeg er sikker på også en dag vil komme mht. andre grupper. Det er en kendt globalisering problematik, da vores store verden bliver mindre i kraft af bl.a. mediedækningen og internettet. Hvor meget globalisering tåler mennesket i bogen med samme titel, spørger filosoffen Safranski - og det er måske i virkeligheden her sagens kerne er i forhold til accept af andre kulturer og integrationen. For det går hurtigere og hurtigere - hvad der var dansk for 50 år siden er modificeret siden og sådan bliver det ved. Det er svært at følge med, så det bliver også mere omstændigt at identificere sig med en nationalitet, da selv særtræk begynder at vaskes ud. Derfor mener jeg personligt at enhver tale om "danskhed" er noget vrøvl, for hvad er i virkeligheden danskhed når det kommer til stykket - og så må vi jo hellere lave en latterlig kulturkanon eller statsborgerskabstesten, som flere danskere iøvrigt ikke består. Da PH i 1935 lavede "Danmarksfilmen" om et land i rygende industriel og kulturel udvikling, vakte det et ramaskrig af dimensioner i Danmark. Vi ville hellere se Danmark som et eventyr af H.C. Andersen, med brusende marker og landelig idyl - og PH blev pludseligt udråbt som landsforræder. Resten af verden modtog filmen med ros og senere i 60'erne blev han hyldet af bl.a. Rifberg, som banebrydende og visionær. Filmen i dag er, ironisk nok, vist en del af vores kulturkanon, selvom jeg ikke er helt sikker på det. Måske er det vores selvbillede den er gal med - det er min pointe hele vejen i gennem.
Derudover begår du igennem indlægget en generalisering af danskere lige som den du anklager jon for at gøre. Bare med andet fortegn.
Så jeg spørger igen. Hvad er der galt med at være dansk og det at kunne lide Danmark?
Øh nej, det gør jeg ikke og drop den der tone. Der er intet i vejen med at være dansk og være glad for at bo i Danmark - jeg kritisere vores tendens til selvforherligelse overfor andre kulturer og mangel på selvkritik. For jeg er glad for at bo i Danmark, på godt og ondt, men Danmark er altså ikke denne her lille pastelfarvede andedam, hvor alt er pænest uden dét som ikke lige passer ind i billedet. I mit "selvhadende verdensbillede" synes jeg at mangfoldigheden, både mht. segmenter, trosretninger, ideologisk og kulturelt set er noget smukkere end det her blegede danske flag der står alene og svejer ude på en græsegn.
Sådan er vi så forskellige - og det skal der nemlig være plads til!
#115 Hvis nu du ikke IGEN læste alting ud af kontekst, kunne det være at du bemærkede at det var en lille komisk sidebemærkning. Bl.a. ved hjælp af den lille smiley. Jeg har observeret det var en komisk sidebemærkning. Ikke desto mindre noget som kommer af en elendig og ligegyldig artikelserie som krævede en kommentar.
hospitalsvæsen med ventelister helt ude i hampen Ja det er jo klart når patienterne er umedgørlige. Tager man strålekanonssagen, så har man det problem at mange af patienterne er yderst svære at få til at møde op på andre tidspunkter end formiddagen/eftermiddagen til trods for der angiveligtvis er kapacitet om aftenen. Derudover er der en del udeblivelser og ser man generelt på hvad der kommer ind på skadestuen så er det jo klart sygehusvæsenet ikke kører for godt.
ældre der hedder sig ca. et kvarter per besøg i hjemmeplejen Enig, men i sidste ende er det jo et prioteringsspørgsmål. Stod det til mig afskaffede man ulandsbistanden og brugte pengene her.
Et land der er gået fra at være globalt anerkendt for vores udenlandsstøtte, tolerance og humanistiske tilgang til menneskerettigheder - til et land, hvor EU hele tiden er på nakken af os i det henseende. Den her kommentar savner jeg lidt en noget dokumentation for, så jeg kan forholde mig om jeg er enig eller uenig.
Der er netop en fornuftig selvkritik jeg efterspørger, i stedet for barok selvforherligelse. Jeg har det helt fint med selvkritik. Jeg tør godt sige sygehusvæsenet er ringe, at hjemmeplejen er ringe. Jeg tør godt indrømme når jeg selv har taget fejl. Der hvor vi er forskellige er, at jeg ikke tager skraldet for andre, undskylder på deres vegne eller ligefrem siger det er mig den er gal med hvis det er usandt. Jeg forstår ikke hvorfor det er urimeligt at diskutere om der f.eks. er sammenhæng mellem kultur, religion, etnicitet og vold. Det er hvad tråden i hovedtræk er kommet til at omhandle, så hvorfor skulle jeg forholde mig til at det egentligt også går elendigt i hjemmeplejen her?
Du taler om vores goodwill omkring polakker hvilket er ganske ironisk - da de netop førhen var udsat for de samme hetz og fordomme, som muslimer er den dag i dag. Det er jo ikke den samme "hetz" og "fordomme". Polakkerne var man jo bange for, fordi de er arbejds(b/v)illige og ville kunne udkonkurrere danskerne på det danske arbejdsmarked. Muslimerne "hetzes" fordi en del af dem ikke passer ind i det danske arbejdsmarked og en anseelig del står udenfor arbejdsmarkedet. og bl.a. fordi en størstedelen af dem er af anden etnisk herkomst og som beskrevet overtræder straffeloven oftere.
Derudover gør det ikke din argumentation bedre, at du skriver kvaj, drop tonen etc.
#111 Patriarch 17 år siden
Ej - hvis jeg skulle nævne et ville det være USA. Deres forhold til religion er skræmmende. Om det er direkte demokratiskadeligt er nok tvivlsomt - men det influere alt for meget på deres politik og tankegang.
F.eks. læste jeg at over halvdelen af alle amerikanere (52% mener jeg) tror at skabelsen af jorden foregår præcis som i de første par sider af Biblen!. Jeg bliev faktisk vred da jeg hørte det - ikke på noget eller nogen - nok bare frustreret.
#112 davenport 17 år siden
Nu er tyrkerne jo nok de mest "medgørelige" af de muslimske lande, ikke mindst pga. Atatürk. De ønsker på den ene side at være vestlige, og stadig bevare en (i mine øjne) forældet livsholdning. De kan ikke bestemme sig, og det kommende valg vil vise hvad der sker.
Vi havde ca. 4-6 ansatte på hotellet, der sørgede for alt slavearbejdet. (Kulier i mine øjne.) De blev betalt 2000 kr. pr. md. for at arbejde sådan ca. døgnet rundt.
Det syntes jeg var sært, og fandt ud af at de er kurdere. Og de ser tyrkerne som facister.
Den ene havde været til bryllup, og havde sunget en sang, der åbenbart er forbudt. Nogen tilkaldte politiet, og han blev tortureret med slag under fødderne og vandtortur i en uge. For en sang!
Jeg undrer mig over at man så kan forvente at blive taget seriøst af EU, når man gør den slags. Det er ganske uciviliseret, og jeg ønsker ikke at den slags kultur skal indlemmes i Europa.
Som sagt af en anden, så munder det ud i religion, og det er tro og individuelt. Jeg synes egentlig ikke man kan blande vores to kulturer, og så hellere en opdeling. Jeg er overbevist om, at man ville få bedre samfund, hvis man ikke hele tiden skulle tage stilling til hvad de andre har af overbevisninger.
Jeg gider ikke tilpasse mig på den måde.
Jeg holder sku af at se ud af mit vindue og se den gamle hvide kirke på den anden side af marken. Det er Danmark for mig, ikke et multikulturelt samfund, hvor jeg skal begynde at frygte for mit liv og sikkerhed.
Jeg skal til Kbh. på tirsdag, og er sku efterhånden helt nervøs for det...
#113 filmz-Bruce 17 år siden
Alle lande, hvor der tages ekstra hensyn til religiøses følelser, som unødvendigt påvirker andre menneskers dagligdag. Tro er og bliver en privat sag og det må være en menneskeret at kunne frasige nogen som helst påvirkning af det offentlig rum, af tro!
England, Sverige og USA er skræmmeeksempler. England og Sverige for deres ensidige afstandtagen fra egne kultur elementer for at tækkes en anden religion. Og Sverige fordi systemet gennem årtiers opbyggen af et elitært politisk system, nærmest her en iboende uskreven regel om, at ytringer, som falder udenfor det "tilladelige", sjældent finder optagelse i de svenske medier. USA, to sider af samme sag, her er der blot en overdreven underkastelse for kristen fundamentalistisk tro, som har sit udspring i midtvesten.
På den anden side, florerer der en fundamental forkert opfattelse, mht. at sidestille al religion. En opfattelse, som der bliver redegjort ganske klart for i denne
artikel fra idag, "Fri For Gud".
#114 filmz-Bruce 17 år siden
Tyrkiet klager konstant, når nogle trækker deres folkemord frem. De benægter fortsat og vil ikke udtale sig om emnet. Det må betyde, at man IKKE angrer sin handling. Dette ligger i forlængelse af den behandling af kurdere, som du bl.a. lægger frem med din oplevelse. På overfladen vil Tyrkiet meget, men under, er man stadig et diktatur, som krænker menneskerettighederne dagligt.
Aldrig i livet. Førend man offentligt bekender, angrer og gør dette overbevisende, så taler man med to tunger.
#115 dolphinfriendly 17 år siden
Hvis nu du ikke IGEN læste alting ud af kontekst, kunne det være at du bemærkede at det var en lille komisk sidebemærkning. Bl.a. ved hjælp af den lille smiley.
Ikke at jeg decideret brugte artiklen til at underbygge min påstand, jeg taler af erfaring og egen oplevelse. Danskere holder sig generelt til deres egne, hvilket er et spørgsmål om mentalitet og hvad jeg ser som en af årsagerne til at danskere ikke er gode til at acceptere "det fremmed". Hvis noget er en smule anderledes, har danskere en tendens til at melde pas.
Sjovt nok er Danmark et af de lande i verden med højst selvmordsrate, et hospitalsvæsen med ventelister helt ude i hampen og social omsorg for de ældre der hedder sig ca. et kvarter per besøg i hjemmeplejen. Et land der er gået fra at være globalt anerkendt for vores udenlandsstøtte, tolerance og humanistiske tilgang til menneskerettigheder - til et land, hvor EU hele tiden er på nakken af os i det henseende. Danmark ér et dejligt land - men alt er ikke så rosenrødt, som du gerne vil have det til at være. Der er netop en fornuftig selvkritik jeg efterspørger, i stedet for barok selvforherligelse.
Nu er du jo bare et kvaj - og er ikke kommet videre med "dansk flag" og "jeg brækker mig". Det gider jeg ikke kommentere yderligt på.
Hehe jeg ved ikke hvorfra mit "selvhadende verdensbillede" kommer ind, her synes jeg faktisk også bare du er et kvaj. :)
Mht. de forskellige segmenter - for muslimere (som iøvrigt ikke er en nationalitet) kan altså godt være afrikanere (Afrika - som iøvrigt er et kæmpe kontinent, hvem generalisere nu?)og arabere. Du taler om vores goodwill omkring polakker hvilket er ganske ironisk - da de netop førhen var udsat for de samme hetz og fordomme, som muslimer er den dag i dag. Det handler derfor i bund og grund om tid til "fuldbyrdet" integration, hvilket jeg er sikker på også en dag vil komme mht. andre grupper. Det er en kendt globalisering problematik, da vores store verden bliver mindre i kraft af bl.a. mediedækningen og internettet. Hvor meget globalisering tåler mennesket i bogen med samme titel, spørger filosoffen Safranski - og det er måske i virkeligheden her sagens kerne er i forhold til accept af andre kulturer og integrationen. For det går hurtigere og hurtigere - hvad der var dansk for 50 år siden er modificeret siden og sådan bliver det ved. Det er svært at følge med, så det bliver også mere omstændigt at identificere sig med en nationalitet, da selv særtræk begynder at vaskes ud. Derfor mener jeg personligt at enhver tale om "danskhed" er noget vrøvl, for hvad er i virkeligheden danskhed når det kommer til stykket - og så må vi jo hellere lave en latterlig kulturkanon eller statsborgerskabstesten, som flere danskere iøvrigt ikke består.
Da PH i 1935 lavede "Danmarksfilmen" om et land i rygende industriel og kulturel udvikling, vakte det et ramaskrig af dimensioner i Danmark. Vi ville hellere se Danmark som et eventyr af H.C. Andersen, med brusende marker og landelig idyl - og PH blev pludseligt udråbt som landsforræder. Resten af verden modtog filmen med ros og senere i 60'erne blev han hyldet af bl.a. Rifberg, som banebrydende og visionær. Filmen i dag er, ironisk nok, vist en del af vores kulturkanon, selvom jeg ikke er helt sikker på det. Måske er det vores selvbillede den er gal med - det er min pointe hele vejen i gennem.
Øh nej, det gør jeg ikke og drop den der tone. Der er intet i vejen med at være dansk og være glad for at bo i Danmark - jeg kritisere vores tendens til selvforherligelse overfor andre kulturer og mangel på selvkritik. For jeg er glad for at bo i Danmark, på godt og ondt, men Danmark er altså ikke denne her lille pastelfarvede andedam, hvor alt er pænest uden dét som ikke lige passer ind i billedet. I mit "selvhadende verdensbillede" synes jeg at mangfoldigheden, både mht. segmenter, trosretninger, ideologisk og kulturelt set er noget smukkere end det her blegede danske flag der står alene og svejer ude på en græsegn.
Sådan er vi så forskellige - og det skal der nemlig være plads til!
#116 filmz-ZOPTIKEREN 17 år siden
Jeg har observeret det var en komisk sidebemærkning. Ikke desto mindre noget som kommer af en elendig og ligegyldig artikelserie som krævede en kommentar.
Sjovt nok er Danmark et af de lande i verden med højst selvmordsrate
I 2005 var der 626 selvmord i Danmark. Danmark er ikke engang på top ti.
http://www.who.int/mental_health/prevention/suicid...
hospitalsvæsen med ventelister helt ude i hampen
Ja det er jo klart når patienterne er umedgørlige. Tager man strålekanonssagen, så har man det problem at mange af patienterne er yderst svære at få til at møde op på andre tidspunkter end formiddagen/eftermiddagen til trods for der angiveligtvis er kapacitet om aftenen. Derudover er der en del udeblivelser og ser man generelt på hvad der kommer ind på skadestuen så er det jo klart sygehusvæsenet ikke kører for godt.
ældre der hedder sig ca. et kvarter per besøg i hjemmeplejen
Enig, men i sidste ende er det jo et prioteringsspørgsmål. Stod det til mig afskaffede man ulandsbistanden og brugte pengene her.
Et land der er gået fra at være globalt anerkendt for vores udenlandsstøtte, tolerance og humanistiske tilgang til menneskerettigheder - til et land, hvor EU hele tiden er på nakken af os i det henseende.
Den her kommentar savner jeg lidt en noget dokumentation for, så jeg kan forholde mig om jeg er enig eller uenig.
Der er netop en fornuftig selvkritik jeg efterspørger, i stedet for barok selvforherligelse.
Jeg har det helt fint med selvkritik. Jeg tør godt sige sygehusvæsenet er ringe, at hjemmeplejen er ringe. Jeg tør godt indrømme når jeg selv har taget fejl. Der hvor vi er forskellige er, at jeg ikke tager skraldet for andre, undskylder på deres vegne eller ligefrem siger det er mig den er gal med hvis det er usandt. Jeg forstår ikke hvorfor det er urimeligt at diskutere om der f.eks. er sammenhæng mellem kultur, religion, etnicitet og vold. Det er hvad tråden i hovedtræk er kommet til at omhandle, så hvorfor skulle jeg forholde mig til at det egentligt også går elendigt i hjemmeplejen her?
Du taler om vores goodwill omkring polakker hvilket er ganske ironisk - da de netop førhen var udsat for de samme hetz og fordomme, som muslimer er den dag i dag.
Det er jo ikke den samme "hetz" og "fordomme". Polakkerne var man jo bange for, fordi de er arbejds(b/v)illige og ville kunne udkonkurrere danskerne på det danske arbejdsmarked.
Muslimerne "hetzes" fordi en del af dem ikke passer ind i det danske arbejdsmarked og en anseelig del står udenfor arbejdsmarkedet. og bl.a. fordi en størstedelen af dem er af anden etnisk herkomst og som beskrevet overtræder straffeloven oftere.
Derudover gør det ikke din argumentation bedre, at du skriver kvaj, drop tonen etc.