For terroristen helliger målet midlet ... han ofrer uskyldige i en for ham god sags tjeneste. Hvis vi begynder at acceptere tortur, handler vi efter terroristens logik. Det er en grusom og inhuman handling (tortur) men brugt i en god sag tjeneste kan det forsvares (mener nogle) ... men så er vi desværre selv blevet en form for terrorister.
There are two types of people that I can't stand in this world. People who are insensitive of other people's culture, and the Dutch
Jeg mener jo så ikke at man kan bruge tortur til at frembringe tilståelser. En tilståelse er jo netop noget folk skal give af egen fri vilje, og kun et spørgsmål om skyld. Derfor mener jeg at man ret generelt kan sige, at tortur i hvert fald ikke er i orden med mindre der er mennesker i umiddelbar fare, og man har en meget begrundet tro på at disse mennesker kan reddes vha. torturen. Alt andet er naturligvis uholdbart.
#9: Jeg synes faktisk 24 bragte en del spørgsmål på bane, og den har fået mig til at tænke meget over problemstillingen. Selvom seriens helt hælder til den ene side, synes jeg faktisk heller ikke den tager endegyldig stilling. Det er et åbent spørgsmål, og sæson 4 påpegede jo netop at uskyldige bliver ramt, og at det har store konsekvenser at bruge den slags metoder.
Dog har kadann også ret i at virkeligheden sikkert er langt fra 24 timer. I de fleste tilfælde tror jeg tortur er noget der bruges af had til offeret, og det er naturligvis helt uacceptabelt.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
#11 dvjik 19 år siden
#12 filmfan 19 år siden
#13 gi-jones 19 år siden
#9: Jeg synes faktisk 24 bragte en del spørgsmål på bane, og den har fået mig til at tænke meget over problemstillingen. Selvom seriens helt hælder til den ene side, synes jeg faktisk heller ikke den tager endegyldig stilling. Det er et åbent spørgsmål, og sæson 4 påpegede jo netop at uskyldige bliver ramt, og at det har store konsekvenser at bruge den slags metoder.
Dog har kadann også ret i at virkeligheden sikkert er langt fra 24 timer. I de fleste tilfælde tror jeg tortur er noget der bruges af had til offeret, og det er naturligvis helt uacceptabelt.
#14 filmz-vassago 19 år siden
Det er i hvert fald ikke noget argument, for det har jo vist sig at virke...